Storytelling

Příběhy provázejí lidstvo už od pradávna. Vyprávíme všichni a často. Byla to neustálá potřeba po příbězích, která dotáhla filmový průmysl tam, kde dnes je.

Takzvaný storytelling, který je mimo jiné samostatnou divadelní disciplínou, se s postupem času začal v hojné míře využívat i v byznysu. Protože příběhům rozumí všichni.

Coca-cola takto vytvořila Santa Clause, Alza svého zeleného mužíčka. Aktuálně je zářným příkladem storytellingu virální video z dílny Euronics, který svůj promo příběh vystavěl na obavách s nedoručením vánočních dárků. Na video se můžete podívat:

Bitka

Snaha o vyprávění příběhů se prolíná marketingovými strategiemi všech nehodnotnějších značek světa. Proč byste měli začít vyprávět příběhy i ve vašem malém podnikání?

“Lidé zapomenou, co jste řekli, či co jste udělali, ale nikdy nezapomenou, jak se díky vám
cítili.“ Maya Angelou

To je důvod. Dalším závažím, které by vás mělo přiklonit na stranu příběhů je fakt, že to není o tučnosti rozpočtu. Skvělý příběh můžete vyrobit skoro zadarmo.

Příběh představuje esenci, který by měla stát za vaší značkou. Měly byste jím říkat „vím, odkud jsem přišel a kam jdu“.

Příběhem jednak vzbudíte v zákaznících emoce, díky kterým si vás lépe zapamatují, a
vymezíte se vůči své konkurenci. Představte si své zákazníky jako děti dychtící po pohádce.
Vezměte papír, tužku a začnete se svým příběhem.

Sedm statečných příběhu

1. Napište příběh poutavě. Tak, aby diváka hned vtáhnul do děje.
2. Buďte s ním emoce (empatii, humor, radost, napětí, vzrušení – cokoliv chcete).
3. Udělejte ho zapamatovatelný, aby ho už nikdy nikdo nedostal z hlavy.
4. Nekomplikujte ho. Každý ho musí dokázat převyprávět jednou větou.
5. Dejte mu dějovou linii (úvod, zápletku a rozuzlení). Nezapomínejte na hrdinu.
6. Obsáhněte v něm prvek budící napětí, který nedovolí odejít.
7. Obsaďte hlavní roli, bez které se příběh neobejde, svým produktem nebo službou.

Lidé vám musí příběh věřit a ztotožnit se s ním. Jen pak si získáte jejich sympatie a loajalitu. Pokud si k vaší značce zákazník vytvoří silné citové pouto, nemusíte se bát, že by vás jen tak pro levnější nabídku opustil.

Přemýšlejte:

1. Jak se vaše produkty využívají? Jaké příběhy o nic mohou říkat zákazníci?
2. Kdo jsou zákazníci? Jak by mohli být součástí příběhu?
3. Jaké emoce cítí zákazníci, když používají váš produkt?
4. Jaké je role vašeho produktu? Jaké benefity zákazníkům přináší?

A zachyťte to všechno v příběhu.

Inspirujte se pro svůj vlastní příběh třeba v online přednášce Andrewa Stantona na TED.com (přidat do e-magu video), amerického režiséra a scénáristy, který má na svědomí filmy Toy story, Wall-I nebo Hledá se Nemo.

video storytelling

Další zajímavé články čtěte ZDARMA v e-magu Starting Up:

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.