Slogan aneb pár slov obří síly

Slogan – pár slov, která mohou rozhodnout o úspěchu firmy nebo jejího produktu. Jejich úkolem je zaujmout, vzbudit emoce, sdělit vše podstatné o dané firmě, výrobku či značce a vybudovat vztah se zákazníkem. A to vše v maximálně osmi slovech. Nesnadný úkol.

Emoce

Slogan by měl působit víc na emoční než racionální vnímání příjemců. Na ploše osmi slov příliš mnoho racionálních argumentů, které zákazníkovi zdůvodňují, proč by si měl vybrat právě tuto firmu nebo tento výrobek, snést nelze. Důležitý je okamžitý zásah.

Je dobré, když je možné ve sloganu využít některých základních lidských potřeb – zejména bezpečí. Dobře využitelnou emocí je z tohoto pohledu strach. Slogan však může využívat i emoci lásky (příkladem je třeba "Kofola – když ji miluješ, není co řešit") či vzrušení z nebezpečí a nespoutanosti (již zmíněný Red Bull a jeho křídla).

Dalo by se s klidným srdcem doporučit, abyste ve svém sloganu pracovali s emocemi, pozor ale na to, aby vám neušel pravý význam sloganu. Jeho hlavním úkolem totiž není pobavit, šokovat, rozesmát, rozněžnit nebo cokoliv jiného (to jsou až druhořadé věci) – ale nabízet a prodávat (firmu nebo její produkty). Emoce musí sloužit hlavnímu účelu sloganu, ne jej přebíjet.

 

Temná noc tvůrcovy duše

Při vymýšlení sloganu se zpravidla tvůrce dostane do fáze, kdy úporná snaha vytvořit slogan, kde by bylo vše, co v něm chce mít, vtěsnané do pár slov, vede ke stále kostrbatějším a překombinovanějším výsledkům. Místo úderných nápadů z člověka vycházejí perly typu: „Náš prací prášek vypere všechno prádlo“.

Tvůrce se často potýká s tím, že se točí v kruhu – uvízne v zajetí jednoho nápadu, který se ukáže jako slepá ulička, on už ho ale není schopen opustit. V takovém případě je dobré vyzkoušet si trochu pohrát se slovy a pokusit se vytrhnout sám sebe ze zajetí stereotypů. Stačí zkusit prohodit slova, vytvořit vtipnou slovní hříčku a s její pomocí se odrazit ode dna.

Slogany je také nezbytné dávat číst a hodnotit nezaujatým lidem – nápad, který se zdá autorovi po pěti neprospaných nocí skvělý, totiž z pohledu vymýšlením nezatíženého pozorovatele vůbec být skvělý nemusí – spíš naopak. Když si navíc na své sloganové pokusy vyberete toho, na koho má váš slogan cílit, je to trefa do černého. Mnohdy vám takový nezaujatý člověk může poradit lépe, než kdovíjaký odborník. Slogan se totiž netvoří pro odborníky za agentur, ale pro cílovou skupinu a širokou veřejnost.

Dobré je také, především pokud zrovna nejste náruživým divákem reklamních bloků, který zná všechny slogany zpaměti, zavčas prověřit, jestli už „váš“ slogan náhodou nevymyslel někdo jiný před vámi. Možná vám totiž aktuální nápad na slogan, co se vám honí hlavou, přijde dobrý jen proto, že ho podvědomě znáte odjinud.

S vtipem s citem

Efektivní slogan se pozná jednoduše – bude stručný, zapamatovatelný a výstižný. Pokud bude i vtipný, zaujme jistě lépe. Ne ke všem službám a produktům se však humor hodí. A je také dobré si uvědomit, že přehnaná snaha o vtipnost za každou cenu může spíš uškodit. To, co vypadá jako vtipné sousloví při posezení s přáteli u lahve vína, už nemusí být tak moc vtipné v podobě reklamního sloganu, s nímž bude na nějakou dobu spojena identita daného podnikatelského subjektu.

Pozor také na různé dvojsmysly, které čeština v porovnání s jinými jazyky umí obzvláště dobře. I zdánlivě zcela nevinné slovní spojení pak dokáže proměnit v sexuální náznak. Copywriter může samozřejmě této vlastnosti češtiny s úspěchem využít zcela záměrně, musí si ale dát pozor, aby se z lehce provokativního náznaku nestala otevřená vulgarita. Ta lidi nepobaví – spíš naštve a odradí.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.