Slogan aneb pár slov obří síly

Slogan – pár slov, která mohou rozhodnout o úspěchu firmy nebo jejího produktu. Jejich úkolem je zaujmout, vzbudit emoce, sdělit vše podstatné o dané firmě, výrobku či značce a vybudovat vztah se zákazníkem. A to vše v maximálně osmi slovech. Nesnadný úkol.

Reklamní slogan

Reklamní slogan je jakési heslo či motto, které pomáhá upoutávat pozornost ke společnosti či k jejímu produktu.

Slogan je po boku s názvem firmy a jejím vizuálním stylem tím prvkem marketingové komunikace, který je nejvíce „na očích“. Zároveň platí, že by mezi nimi (sloganem, názvem a logem) měla existovat harmonie, v ideálním případě by se měly dokonale doplňovat a souznít spolu. Jejich hlavním úkolem je vyjadřovat unikátnost a osobitost firmy.

Vymyslet dobrý slogan není žádná legrace. Za těmi pár slovy, která mají mít průraznost raketové střely, jsou ukryté dlouhé hodiny přemýšlení, někdy i bezesné noci.

Příklady táhnou

Příkladem může být slavný slogan spojený s energetickým drinkem Red Bull – „Red Bull vám dává křííídla“. Vymyslel ho majitel reklamní agentury z Frankfurtu Johannes Kastner. Nevymyslel ho sám – na jeho stole se sešly stohy návrhů všech možných kreativců. On sám z nich pak dva roky vybíral ten pravý text.  A málem ho ani nevybral - Dietrich Mateschitz, který nápoj přivezl z Asie do Evropy a začal se tu věnovat rozvoji značky, nebyl spokojen s ničím, s čím Kastner přišel. Nakonec zoufalý Kastner kapituloval a navrhl Mateschnitzovi, ať zkusí jinou agenturu. Mateschnitz však dal Kastnerovi ještě jednu noc navíc – a během této jedné bezesné noci se zrodil „okřídlený“ slogan.

Recept na dobrý slogan

Návod na to, jak vytvořit krok za krokem dobrý slogan neexistuje – podobně jako neexistuje návod na to, jak napsat úspěšný román, ze kterého se stane bestseller. Určitá pravidla, kterých se může člověk hledající těch pár kouzelných slov chytit, ale existují.

Nejprve si tvůrce sloganu musí uvědomit, na jakou skupinu příjemců cílí a co jim chce prostřednictvím sloganu sdělit. A zda má slogan vypovídat o firmě nebo o jejích produktech a službách. Kombinovat oba typy sdělení na malé ploše, jakou slogan nabízí, nepřináší obvykle moc dobré výsledky. Slogan je velmi krátký útvar – je proto lepší, když nese jen jednu myšlenku. Jinak v něm nakonec nemusí zůstat žádná, příjemce totiž nebude schopen slogan „napěchovaný“ významy dešifrovat a vyhodnotí ho jako nic neříkající.

Nechtějte od sloganu ani, aby informoval o kompletním sortimentu firmy, o její adrese, telefonních číslech a podobně, k tomu slouží jiné reklamní prostředky (vizitka a další propagační materiály).

Pevný bod

Ve chvíli, kdy si copywriter (reklamní textař) – ať už je to profesionál nebo podnikatel, který se pouští do kreativního dobrodružství vytváření sloganu na vlastní pěst – ujasní základní parametry, měl by se pokusit najít pevný bod, od kterého se může odrazit. Něco, čím se daný podnik odlišuje od svých konkurentů. Něco, co může prezentovat jako svou jedinečnost. Něco, v čem je dobrý nebo výjimečnou vizi, k níž směřuje.

 

Snaha o výjimečnost by vám měla automaticky zavřít dveře ke sloganům, které mají příliš všeobecný obsah. Zapovězeny jsou tedy nic-neříkající slogany typu „Vsaďte na serióznost a kvalitu“, cožpak existuje firma, která by o sobě (právem či neprávem) netvrdila, že je seriózní a kvalitní? Přestože je obsah tohoto sdělení zcela v pořádku, sdělení je banální a nezajímavé. Výjimečnými vás to neudělá. Teprve nový pohled na věc může z této oznamovací věty udělat dobrý reklamní slogan. Snaha o poutavost sloganu je namístě, ale nesmí být násilná.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.