Připravte svůj marketing na omnichannel

Bylo právě krátce po deváté večer, když Markétě hlas jejího kolegy z telefonu oznamoval: „Zítřejší produktový launch musíme odložit.“ Ukázalo se, že jsou na webu umístěny špatné texty, které vůbec nekorespondují s obsahem pro sociální média. Aby toho nebylo málo, agentura, která připravuje mobilní aplikaci, použila staré fotky. „Jak se to jen mohlo stát?“ zeptala se Markéta.

Ačkoli je to příběh smyšlený, od každodenní reality moc vzdálený není. Stejné problémy s tvorbou a řízením obsahu pro různé kanály a ve spolupráci s různými agenturami, jaké má Markéta, zažívá dennodenně spousta marketérů. A s tím, jak počet nových technologií a kanálů roste, budou stále větší a větší.

Nové technologie mění způsob naší komunikace

Mít webovou stránku a mobilní aplikaci už dnes zdaleka nestačí. Zákazníci jsou zvyklí s firmami komunikovat prostřednictvím mnoha dalších kanálů. Například pro mileniály je zásadní messaging. V messagingových aplikacích tráví ve skutečnosti více času než na sociálních sítích. Schopnost oslovit je pomocí jejich oblíbeného komunikačního kanálu je proto obrovskou příležitostí. Z tohoto důvodu se stále oblíbenějšími stávají inteligentní chatboti, kteří je dokážou provést výběrem produktu a zodpoví všechny jejich dotazy.

A teď jiná situace. Představte si, že zrovna vaříte, ruce máte kompletně umazané a potřebujete zkontrolovat recept nebo přidat mouku na váš nákupní seznam. Hlasoví digitální asistenti, jako je např. Amazon Echo nebo Google Home, jsou vždy připraveni na vaši otázku najít odpověď a pomoci vám, aniž byste museli odejít od plotny.

A co smíšená realita? Možná uvažujete nad tím, jak by ve vašem obýváku vypadala nová knihovna. Není problém. Aplikace pro smíšenou realitu vám to ve vašem prostoru nejen ukáže, ale dokonce ho i přeměří, abyste si byli jistí, že se k vám knihovna vejde.

A to je jen velmi malá ukázka technologií, které budou vaši zákazníci v budoucnu používat. Ve skutečnosti jich bude mnohem víc. Od virtuální reality, přes chytré hodinky až po Internet věcí.

Marketéři musí zvládnout rostoucí počet kanálů

Všechny tyto nové kanály a technologie přináší příležitosti k tomu oslovit potenciální zákazníky novými cestami. Teď si asi řeknete: „Opravdu je všechny musím využít?“ Určitě ne. Některé z nich nemusí být pro váš produkt nebo cílové zákazníky vůbec relevantní. A upřímně, některé z nich mohou být jen modní výstřelek a na trhu se nakonec vůbec neuchytí.

Jedna věc je ale jistá: věci se rychle mění, počet kanálů nadále poroste a vy opravdu nedokážete odhadnout, který z nich bude pro váš business v příštím roce klíčový. I když některý z těchto komunikačních kanálů nevyužíváte ještě dnes, za rok to může být jinak. Měli byste na to být připravení vy i váš obsah. Chystat byste ho proto měli tak, aby byl pro nové kanály v budoucnu použitelný a vy ho pracně nemuseli tvořit znovu a jinak.

Nenechte se pohltit multichannelovou noční můrou

Problém je, že na výše zmíněný postup není většina marketérů připravena. Používají totiž nástroje, které reflektují jejich stávající organizační strukturu a procesy:

  • Webový obsah připravují na samostatném CMS a další pak spravují v Digital Asset Management (DAM) softwaru
  • Návrhy příspěvků na sociální média připravují ve Wordu a postují je přímo na konkrétní síti nebo přes Buffer či Hootsuite
  • Produktové detaily mají v ERP systému nebo v e-commerce platformě

A tak bychom mohli pokračovat dále. Jednoduše řečeno – marketéři řeší obsah pro různé kanály odděleně v samostatných systémech. Každý z kanálů může mít navíc na starosti jiná osoba nebo externí agentura. Tomu se říká multichannel.

 

Multichannel

 

Co se ale stane, když firma začne využívat ještě více kanálů? Vznikne doslova multichannel noční můra. Nejen, že se takové množství kanálů separátně špatně řídí, ale je to i neefektivní, vzniká duplikovaná práce i nekonzistentní obsah, kterým na zákazníky dojem neuděláte. A to je problém.

 

Multichannel 2

 

Nesrovnalosti v obsahu negativně ovlivňují zkušenost vašich zákazníků

Vraťme se ale k Markétině příběhu: agentura v mobilní aplikaci nepoužila správné fotografie. Normálně je by je musela Markéta nebo někdo z jejího týmu stáhnout z Digital Asset Management systému, poslat je agentuře e-mailem a její zástupce by je musel do aplikace nahrát. Co když ale nikdo neví, že byly fotky aktualizovány?

Pak si zákazníci, kteří chtějí vidět nový produkt, můžou druhý den ráno prohlédnout leda tak obrázky starého modelu. A rozpočet, který Markéta vložila do spuštění nového produktu, přijde vniveč.

Tomuto jevu se říká content friction (do češtiny by se dal přeložit jakoi “narušení toku obsahu”). Často to začíná plíživě nezpozorovanými úpravami dokumentů, pokračuje nekonzistentním sdělením a končí zruinováním zákaznické zkušenosti s vaší značkou.

 

Multichannel 3

 

Buďte omni, ne multi

Markéta v noci vůbec nespala. Několik měsíců se snažila, aby bylo v den vypuštění produktu na trh vše perfektní. A pak, v samotném závěru, se vše sesype. „Musíme změnit způsob, jakým pracujeme,“ tráví bezesnou noc přemýšlením o tom, jak by mohly procesy v přípravě a publikaci obsahu vyladit, aby se taková chyba už nikdy neopakovala.

Co kdyby veškerý obsah vytvářeli a skladovali na jediném místě? Každý, kdo se na něm podílí, včetně externích agentur, by k němu měl snadný přístup. Zároveň by viděl, co ten druhý dělá – včetně toho, co je připravováno pro různé kanály. Všichni by navíc měli vždy aktuální verzi dokumentů.

A posuňme to ještě na vyšší úroveň. Co kdybychom na místo ručního zadávání obsahu do různých nástrojů mohli obsah připravit na jednom místě a do všech kanálů ho vypustit rovnou odtud? Nikdo by ho nemusel stahovat a poté zase nahrávat, nebo dokonce připravovat obsah zvlášť pro každý kanál.

A tak Markéta došla k tomu, co její marketing potřebuje. Potřebuje omnichannel přístup.

 

Omnichannel 3

 

Jenže jak toho docílit?

Pokud chcete spravovat veškerý obsah na jednom místě a šířit ho do všech kanálů, neobejdete se bez specializovaného softwaru.

Právě kvůli potřebám omnichannel marketingu vzniklo tzv. headless CMS (Content Management System). Headless se mu říká proto, že neobsahuje „hlavu”, tedy prezentační vrstvu, která vykresluje webovou stránku jako klasické CMS. Místo toho se soustředí jen na tvorbu obsahu, který pak distribuuje pomocí API (Application Programming Interface) do konkrétních aplikací. V praxi to znamená, že v něm dokážete nejen vytvořit obsah, ale pomocí API ho dostane do jakéhokoli komunikačního kanálu. Od tabletů a chytrých telefonů, přes virtuální realitu, Internet věcí až po umělou inteligenci a chatboty.

Tím, že můžete obsah publikovat rovnou ze sdíleného místa, ve kterém vzniká, ještě o něco více snížíte riziko vzniku potenciální chyby. Budete mít jistotu, že se k vašim zákazníkům dostávají sdělení ve formě, ve které jim je chcete skutečně předat. Váš omnichannel marketing bude fungovat a vy budete mít klidný spánek. Stejně jako Markéta.

Tento článek jsme publikovali v březnovém čísle e-magazínu Starting UP. Prolistujte si celé číslo! 

o autorovi palas petr 2017 500x500
Petr Palas

Petr Palas je zakladatel a CEO české firmy Kentico Software, která vyvíjí řešení pro správu obsahu, internetové obchody a digitálního marketing. Kentico koncem roku 2016 uvedlo na trh nové headless CMS pod názvem Kentico Cloud.

 

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.