Nejčastější marketingové přešlapy začínajících podnikatelů

Začínající podnikatel má velké vize, velké očekávání a zápal, ale dělá také často velké chyby. Chyby nás sice posouvají vpřed, ale některým je lepší se obzvlášť na začátku vyhnout.

Start je úžasné slovo. Zahrnuje v sobě změnu, napětí, víru v pozitivní myšlení a naději, že se naplní naše očekávání. Jsme plní optimismu, euforie. Vše je zalité sluncem a úsměv je u nás na pořadu dne.

Počátek podnikání je pro každého jiný. Někteří již mají povědomí o podnikání, jiní vstupují na pole ,,volné nohy“ z pozice zaměstnance. Na začátku jsme každý nepopsaný list. Záleží jen na nás, jak se budeme posouvat dále. V zásadě ovšem záleží také na disciplíně a na našem zviditelnění, tzv. marketingu. Nikdy jindy nebude marketing tak důležitou součástí základního stavebního kamene našeho podnikání než na začátku. Máme důvod?

Má mnoholetá praxe v marketingu a to nejen ve vlastním podnikání, ale i působení v několika velkých i menších firmách, mně to nesčetněkrát potvrdila. Pokud podnikatelé podceňují marketing na začátku podnikání, často narazí na nespočet problémů. Výsledkem může být nemilé vrstvení chyb, zvyšujících se nákladů, ale zejména nečitelnost podnikatele.

Ano, nečitelnost. Podnikatelé či majitelé věří svému podnikatelskému snu, ale nadhled jim chybí. Často postrádám soudnost a objektivnost. To, co majitelé považují za samozřejmost a srozumitelnost, není stejně chápáno u potenciálních klientů.

Nejčastější nedostatky začínajících podnikatelů

Často se setkávám s těmito nedostatky:

  • Co ten název firmy vlastně znamená?
  • Co firma skutečně dělá?
  • Jaký je její obor?
  • Co podnikatelé nabízejí za služby?
  • Kde mohu nalézt důležité informace?
  • Absence smluv, autorských práv…apod.
  • Neznalost, kdo je majitelem dodávané subdodávky a to jak grafiky, tak i programování.
  • Nakládání s daty, bez registrace na Ministerstvu průmyslu a obchodu.
  • Žádná či omezená ochranná značka.
  • Propagace a obrazová dokumentace bez domyšlených souvislostí.
  • Texty? Napsané na poslední chvíli (vždyť každý z nás měl ve škole sloh).

Výsledkem je ztráta klientů, omezení trhu a zisku firmy!

Co dnes mohou podnikatelé při startu udělat jinak? Jednoduše brát marketing opravdu vážně a nepodceňovat jeho důležitou a nezastupitelnou úlohu v podnikání.

Na marketing nelze pohlížet jen jako na reklamu. Marketing v sobě zahrnuje službu v komplexnějším slova smyslu. Marketér by měl posouvat firmu dopředu. Nejste marketér? Nevadí, stačí si odpovědět na tyto základní body.

Potřebuje trh naši službu či výrobek?
Co všechno máme udělat, abychom mezi konkurencí uspěli?

6 základních pravidel, které uplatňuji v marketingových projektech

1Rozpočet na marketing

Vždy pracujte s rozpočtem na marketing.Peníze přidělujte na projekt, ne lidem. Vždy jde v první míře o efektivitu vynaložených peněz. Je to smutné, ale ani veliké firmy nemají vypracovaný rozpočet na marketing alespoň v jednoduché tabulce. Na pováženou ale je, že nemají ani představu, kam marketing směřovat! 

2Komunikace

Mluvky o "brandu" neberte vážně. Všeobecné povědomí o značce není zpočátku tak důležité. Místo toho raději komunikujte, komunikujte a zase komunikujte.

V současnosti je více než důležité umět správně komunikovat s klienty, nezapomínat ani na spolupracovníky a zaměstnance. V komunikaci je síla a ušetříte díky ní i nemalé finanční prostředky.

3Vzdělávání

Klaďte důraz na neustálé vzdělávání vašich zaměstnanců místo toho, abyste je ve struktuře firmy povyšovali za zásluhy nebo čas strávený ve firmě. Uvědomte si, že všichni spolupracovníci jsou vašimi propagátory! Vzdělaní lidé vám pomohou posouvat firmu dál k větší prosperitě.

4Kvalita

 

Zbytečně neexpandujte, ale snažte se v maximální možné míře zhodnotit svá dosavadní aktiva. Optimalizujte svá pole zájmu a o své klienty pečujte. Jednoduše řečeno - měřítkem není kvantita, ale kvalita.

Mnohokrát jsme zjišťovali dotazováním respondentů důvod, který je dokáže přesvědčit ke koupi výrobku či služby. Vždy bylo na prvních dvou místech zdůrazněno slovo kvalita! Nepodceňujte své klienty, věřte jim. Po kvalitních výrobcích a službách se neustále zvyšuje poptávka.

5Důležitá data

Nezahlcujte klienty zbytečným kvantem informací, uvádějte jen skutečně důležitá data, která jsou pro klienta nezbytná. Data jsou nositelem jasné, nezkreslené informace.

Mnoho podnikatelů věří, že jim podnikání pokvete a budou úspěšní. Skoro nikdo mi ovšem nepředložil fakta vyplývající z kvalitního průzkumu trhu a analýzu zjištěných dat využitelnou pro odhad požadavků na trhu. Mějte svá tvrzení tedy vždy podložená daty.

6Reklama a marketing jako investice

Reklamu a marketing chápejte jako investici do budoucnosti a rozvoje firmy. Klientovi (podnikateli) vždy dávám seznam jasných argumentů, proč je investice do marketingu nezbytná. Rozhodně to není jen zbytečná položka, jak utratit firemní peníze. Uvědomte si, že například logo firmy tvoříte hned na začátku a zpravidla jen jednou, proto také záleží na jeho kvalitě. Nelze přijmout levnou či nepodloženou subdodávku s absencí právního zajištění použitých prostředků.

Například Zoo Praha se s podceněným  logotypem koně převalského a nevyjasněnými autorskými právy potýkala. Nikdo z nás neví, jakou hodnotu bude mít naše logo v budoucnosti. 

o autorcerolincovaIng. Mgr. Hana Rolincová

Profesionální a komplexní služby pro nízkonákladový marketing malých a středních firem se zaměřením na průzkum trhu. Marketingová strategie a reklamní plán včetně realizace každé jednotlivé reklamní kampaně, firemní komunikace pro dobré vztahy s veřejností neboli PR, webové stránky a související online marketing pro využití potenciálu internetu. 

www.rolincovamarketing.cz

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.