Na kolik vás přijde ztráta jednoho zákazníka

Konkurence v obchodě a službách je stále větší, zákazníci si mohou stále více vybírat a jsou stále náročnější. A kdo chce uspět, musí o ně umět pečovat, tak aby si dlouhodobě udržel jejich přízeň. Ztráta jednoho jediného zákazníka pro vás asi nebude likvidační, přesto však přijdete o značnou část potenciálního zisku. Ztráta jednoho zákazníka vás možná přijde na více peněz, než byste si dokázali vůbec přiznat.

Kolik stojí ztráta jednoho zákazníka

Nekvalitní péče o zákazníka má zásadní vliv na hospodaření firem po celém světě a přímo ovlivňuje výši tržeb. Z celosvětového pohledu, 70 % zákazníků ukončuje obchodní vztah nikoli kvůli ceně nebo lepší nabídce, ale kvůli chabé zákaznické péči.

Průzkum ukázal nepříjemnou pravdu

Podle mezinárodního průzkumu společnosti Genesys z loňského roku přicházejí firmy v 16ti hodnocených státech světa v důsledku špatné péče o své zákazníky ročně až o 338,5 miliardy amerických dolarů. Nejhůř se o své klienty starají státní úřady a telekomunikační společnosti.

České firmy ztratily podle studie 19,3 miliardy korun, což znamená průměrnou ztrátu 2822 korun na zákazníka. Na první příčce se co do výše ztrát umístily české firmy z oblasti prodeje spotřebního zboží.

 

Největší finanční ztráty vznikající jako důsledek nekvalitní péče o zákazníky zaznamenávají firmy ve Velké Británii, kde odchod zákazníka přijde firmy v přepočtu na 7524 korun ročně.

Co z toho plyne pro obchodníky

Zdají se vám tyto ztráty na jednoho zákazníka vysoké? Říkáte si, že když od vás z obchodu odejde jeden nespokojený zákazník, že jste přišli maximálně o pár desítek nebo stovek korun? Jste bohužel na omylu, který by se vašemu podnikání mohl z dlouhodobého pohledu vymstít.

Při posouzení ztráty spojené s odchodem zákazníka totiž nelze vzít do úvahy jen částku, kterou u vás chtěl utratit při aktuálním nákupu, ale jeho celkový dlouhodobý přínos pro firmu.

Jak vypočítat ztrátu na jednoho zákazníka

Spočítejte si průměrnou tržbu na jednoho zákazníka, což je podíl vaší roční tržby a počtu zákazníků, kteří u vás za jeden rok nakoupili. Výsledné číslo je průměrná roční útrata jednoho jediného zákazníka. Toto číslo vynásobte počtem roků, po které u vás obvyklý zákazník nakupuje. Výslednou hodnotou je částka, o kterou vaše firma přijde, pokud od vás jeden průměrný zákazník odejde. Pokud k tomu navíc připočtete průměrné náklady na propagaci, kterou potřebujete k získání nového zákazníka, dosažená částka, o kterou se připravíte, přijdete-li o jednoho zákazníka, se dále zvýší.

Z toho je vidět, že s jedním nespokojeným zákazníkem ztratíte daleko víc, než si možná myslíte. Jedinou ochranou proti ztrátám planoucím z ochodu zákazníků je pečovat o své zákazníky v duchu Baťovského „Náš zákazník, náš pán“, jinak vám neustále hrozí, že odejdou jinam.

Pro portál iPodnikatel.cz: Ing. Vladimír Kuchař, poradce pro marketing a rozvoj firem, MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ – redakčně upraveno.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.