Korporátní identita firmy: Proč a jak mají firmy řešit jednotnou firemní identitu (1.díl seriálu)

Vítejte na začátku seriálu o designu firemní identity. Postupně si prozradíme tajemství úspěchu prezentace firem, které jsou lídry na trhu. Řekneme si, jak design všech propagačních materiálů ovlivňuje vnímání firmy okolím a také samostatný růst společnosti. Začneme ale pěkně od začátku vysvětlením, co je to korporátní identita a kterými prvky je tvořena.

 Logotyp

Jakmile se klient shodne s grafikem na barvách, je třeba pokračovat návrhem loga. Logo je specifický symbol pro každou společnost a často bývá jedinou možností, jak prezentovat firmu. Z loga by mělo být patrné čím se společnost zabývá. Pokud má společnost název, ze kterého není patrné zaměření společnosti, je vhodné nápis doplnit o symbol, piktogram, který bude jasně vysvětlovat obor podnikání společnosti.

Co do loga nepatří:

  • plnobarevné obrázky
  • zbytečně složité prvky
  • více než 2 různé barvy

Při tvorbě loga je potřeba vždy dbát na jeho následné použití. Nejčastěji se bude logo používat na webu a tiskovinách, tam s ním nebývá problém. Ale logo se také musí dát použít například jako 3D nápis na budovu nebo samolepka na auto a tam často vznikají 2 problémy:

  • logo ztrácí čitelnost
  • lednotlivé překryté prvky slijí logo do jedné skvrny

Responzivní logo

Tímto pojmem se rozumí minimálně 3 verze loga, které společnost používá dle velikosti plochy, na kterou se má logo aplikovat. Nejčastěji bývá nejmenší variantou použití loga jen piktogram, v další větší velikosti je doplněn o nápis s názvem společnosti. A ve variantě největší je logo doplněno o slogan, popřípadě doprovodné grafické prvky.

 

Ukázky responzivního loga

Responzivní logo


Jak řešit problém: logo má tradici a lidé ho znají, ale je zastaralé

Logo se nemusí vždy tvořit od začátku. Jde zde také varianta logo jen redesignovat. Tímto se rozumí jen poupravit písmo popřípadě symbol loga do moderních tvarů. U redesignu však vždy platí, že je i po předělaní patrné, že logo vychází z původní varianty loga. Nestane se tak, že firma na čas novým návrhem loga ztratí vybudované povědomí.

Jak se tvoří logo

Nejprve se sejde grafik s markeťákem a společným brainstormingem dají dohromady základní myšlenky. Poté grafik na papír naskicuje několik variant log. Z těch pak vybere nejčastěji 3 nejlepší a převede je do vektoru v grafickém editoru (nejčastěji Adobe Illustrator). Ve vektorovém formátu je logo pak uloženo v křivkách, díky kterým se s logo dá použít v libovolné velikosti bez ztráty kvality, a také je ideální pro jakoukoliv výrobu loga. Pak jedno zapasuje do barevné palety a připraví na prezentaci zákazníkovi.

Návrh loga

FAQ k tvorbě nového loga

Co si musím připravit pokud chci poptat grafické studio o nové logo?

Pokud navážete spolupráci s renomovanýcm grafickým studiem stačí předat jen základní informace o společnosti (zaměření, cílová skupina a historie). To je vše. O zbytek se postará studio.

Co je to logomanuál a potřebuji ho?

Logomanuál je souhrn variant použitelnosti loga. Určuje taky ochranou zónu loga a také zakázané varianty použitelnosti. A ano potřebujete. Budou ho po vás požadovat všichni ti, po kterých budete chtít, ať vaše logo kamkoliv použijí. Bez něj se vystavujete riziku, že bude logo na jednotlivých materiálech vždy použito jinak, což samozřejmě není dobře.

Kolik si mám na tvorbu nového loga připravit peněz?

Cena loga se v průměru pohybuje okolo 5 000 Kč za samotný návrh a s logomanuálem počítejte, že zaplatíte nejméně 10 000 Kč. Dá se však logo pořídit levněji. Na různých internetových portálech tzv. “navrhni si sám”, nebo od studenta. Kvalita je ale v tomto případě nejistá. Tady doporučuji přemýšlet dlouhodobě. Špatné logo nenapomáhá firmě dobře růst a jednou vás ušetřené peníze doženou. Ne nadarmo se říká, že peníze investované do grafiky jsou opravdu investice. Jednou se to vrátí.

Tip autora:

Chtějte logo od profíka, ne od souseda, který si právě nainstaloval první grafický program. Logo se nedělá na měsíc ani rok. S firmou bude žít ideálně po desetiletí.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.