Jak jsem uspěl jako obchodník a podnikatel

Pamatuji si na den, kdy jsem zhruba tři roky po skončení střední školy četl v jedné knize, že je pro podnikání a obecně pro život dobré naučit se komunikačním dovednostem. A že nikde se to člověk nenaučí lépe, než v prodeji. Tato myšlenka se mi líbila a stala se určujícím azimutem mého dalšího úsilí. Chtěl jsem se stát dobrým obchodníkem. Bez jakékoliv praxe mě logicky nikdo nechtěl zaměstnat, a chvíli to trvalo, než jsem dostal své první místo obchodního zástupce.

Plný dychtivosti a mladické nerozvážnosti jsem se pustil do prodeje. „Létal“ jsem od schůzky ke schůzce a snažil jsem se prodávat služby svého zaměstnavatele. Bohužel jsem nevěděl o základních principech obchodu zhola nic, a dle toho také vypadaly výsledky v prvních měsících mé práce. Když už jsem byl psychicky na dně, neboť výsledky se stále nedostavovaly, pomohl mi kolega, dlouholetý zkušený obchodník. Dal mi několik velice užitečných rad, které jsem později doplnil jak studiem oboru prodeje, tak vlastní praxí, zkušenostmi typu pokus/omyl a posléze výsledky, které se dostavovaly v míře více než hojné.

Jsem přesvědčen, že pokud chce někdo uspět nejen v prodeji, ale obecně v podnikání, nevyhne se nutnosti stát se dobrým obchodníkem. Bez zmistrování prodeje budete těžko přesvědčovat ke koupi nejen zákazníky, ale také zaměstnance, dodavatele, obchodní partnery atd., neboť i v těchto vztazích musí být člověk schopen uplatnit komunikační dovednosti a schopnost přesvědčit. Jaká jsou tedy absolutně základní pravidla prodeje, která se mi osvědčila nejen jako obchodníkovi, ale také jako podnikateli? Stejně jako rovinu určí nejlépe tři body, i v prodeji se držím především těchto tří bodů:

Cílem prodeje je prodat, ale účelem prodeje je být užitečný

Mnoho obchodníků a prodejců se snaží prodat svůj výrobek či službu za každou cenu, bez ohledu na potřeby či aktuální situaci zákazníka. Příčina dle mých zkušeností tkví ve vrozeném sobectví, které je ve větší či menší míře vlastní každému člověku. Pokud je pro prodejce prvořadý zisk a ne užitek, nikdy dlouhodobě neuspěje.

Sám jsem se coby obchodník učil jezdit na schůzky se záměrem být prospěšný zákazníkovi, pochopit ho, porozumět tomu, čím žije a co potřebuje. Teprve pak jsem se snažil prodávat – anebo také ne, když jsem viděl, že jsem úplně vedle… koneckonců má-li někdo novou ledničku, je absurdní mu prodávat ihned další. Snad prodloužený servis, či si budovat pozici pro příští prodej, ale mít dvě ledničky? Malý rozdíl ve vnímání cíle a účelu prodeje dělá velké obchodníky. Obchodní zástupce „jdoucí přes mrtvoly“ má za cíl prodat a účel, proč to dělá je, aby se obohatil především on sám. Obchodník s velkým „O“ má za cíl prodat, ale účel, proč to dělá je, aby posloužil, byl užitečný. Chápe mimo jiné, že s prospěšností zákazníkovi jde ruku v ruce zisk. 

Zbývající 2 tipy na úspěšný prodej najdete ZDARMA v e-magu Starting Up

Autorem článku je Jiří Jemelka, majitel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o., předseda představenstva společnosti Frigomont a.s., výkonný ředitel firmy OK DESIGN s.r.o. Chcete-li se dozvědět více tipů do obchodu a podnikání, navštivte stránky www.btci.cz

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.