Co je hloubkový rozhovor a proč je nutností jej udělat?

Hloubkový rozhovor je jedna z možností jak získat takové informace, které máte možnost získat jedině po osobním kontaktů s klientem. Zpětná vazba od klienta vám pomůže rozvíjet podnikání a posouvat ho dál, kromě zajímavých informací díky tomuto projektu budujete také vztahy s klienty. Snažte se pochopit vaše zákazníky a naslouchejte jim a to vám vždy pomůže v dalším rozvoji. Ne vždy co si myslíte vy je správné a proto se naučte také naslouchat.

Hloubkový rozhovor je jedna z možností, jak zjistit reálné potřeby, přání a myšlení vašich klientů o vašem podnikání. Průzkum je prováděn na menší skupině klientů. My v AITOMu obvykle vedeme rozhovor s 10-ti respondenty. Rozhovor je optimální vést osobně, ale s ohledem na vyšší náročnost častěji volíme průzkum po telefonu (nevýhodou může být ztráta přímého kontaktu a nepřenesení emocí).

Cílem průzkumu je naslouchat vyprávění vašich zákazníků, a díky jejich zpětné vazbě postavit správně uživatelsky vedené webové stránky, které díky správnému online marketingu přinesou výsledky. Díky opravdu reálným zpětným vazbám jsme schopni zaručit výsledek své práce, a že vaše webové stránky budou vašim obchodním zástupcem.

Přínosy

  • získané informace využijete pro rozvoj svého podnikání
  • využijete je pro tvorbu obsahové strategie a jednotlivých textů do katalogů, webových stránek apod.
  • budujete lepší vztah se svými klienty, protože se o ně skutečně zajímáte
  • zjistíte, jak vnímají vaši firmu, kde vidí výhody i nevýhody, nebo proč u vás zůstávají. Zjistíte skutečné motivy, postoje a vztahy k vašemu podnikání
  • budete vědět, jak vaše webové stránky vystavět opravdu reálně

Výhody

  • Zjistíte, jak vás klienti našli, a proč se pro vás rozhodli.
  • V odpovědích je zlato pro váš byznys, a to sice nové nápady na zlepšení.
  • Budete znát očekávání konkrétních zákazníků, nikoliv abstraktních vámi vymyšlených uživatelů.
  • Žádný odborník, ani vy ve vaší společnosti, nikdy nebudete vědět, co si myslí vaši klienti. A kvůli vašim klientům děláte svůj produkt.

Nevýhody

  • Uslyšíte pravdu a to opravdu není kolikrát příjemné. Proto se nikomu nechce toto řešit na přímo se svými klienty.

Realizace hloubkového rozhovoru probíhá následovně

Sestavíte si okruh otázek, na které budete rozhovor vést (příklady otázek naleznete níže). Vytipujete ve své společnosti opravdu empatického tazatele.

Co musí tazatel vůči klientům splňovat

    • měl by umět pozorovat
    • důležité je naslouchat respondentům
    • klást otevřené otázky
    • neklást spekulativní otázky

Jak vést rozhovor

Podobně jako u uživatelského testování je nutné se představit, seznámit respondenta s průběhem rozhovoru a vašim očekáváním. Kromě tazatele je vhodné mít u rozhovoru i zapisovatele, neboť tazatel se poté soustředí pouze na správné naslouchání respondentovi.

Poté může následovat již samotné kladení otázek a případných doplňujících otázek. Otázky nemohou směrovat k jednoznačné odpovědi ano či ne. Typickým příkladem může být otázka: ,,Líbí se vám grafické zpracování našeho webu?”. Správně se však ptejte: ,,Jaký máte dojem z grafického zpracování našich webových stránek?”. Nikdy nepokládejte více otázek najednou. Důležité je připravit si i vhodnou délku rozhovoru, aby respondent byl schopen stále vhodně odpovídat na vaše otázky.

Po skončení rozhovoru je nutné poděkovat a dát prostor respondentovi i na jeho otázky, nebo zpětnou vazbu na vámi vedený rozhovor. Zde můžete získat vysoce důležité informace a vhodné je proto nabídnou možnost i dodatečného kontaktování pro případ, že by respondent chtěl doplnit ještě další informace.

Rozhovor veďte maximálně cca 30 až 60 minut. Po skončení rozhovoru je vhodné učinit závěry již bez respondenta (příklady závěrů). U telefonických rozhovorů, které často vedeme, se jedná o kratší rozhovory, tak abychom respondenty nezatěžovali a nezdržovali.

Příklady otázek, na které se můžete ptát

  • Odkud jste se dověděl(a) o nás? Jakou roli tam hrál web?
  • Proč jste se rozhodl(a) s námi spolupracovat? Co vás přesvědčilo?
  • Co vám na spolupráci nejvíce vyhovuje?
  • Jsou pro vás důležité reference?
  • Preferujete jako konzultanta muže nebo ženu?
  • Z jakého důvodu jste hledali nový software a z kolika softwarů jste vybírali? Jaké softwarové produkty jste zvažoval(a)?
  • Našli jste potřebné informace na webu?
  • Je pro vás podstatné, jak velký tým pro vás produkt spravuje?
  • Záleží vám na tom, zda jsme pracovali již pro společnosti (zákazníky) ve vašem oboru (tedy například pro stavební společnosti)?
  • Podle jakých kritérií se rozhodujete při vyhodnocení nabídky, než se rozhodnete s námi spolupracovat?

Udělejte závěr z rozhovorů po hloubkových průzkumech

Příklady, jak může váš závěr z rozhovoru vypadat se podívejte níže na naše případové studie (na konci článku).

  • Zákazníci se nejčastěji o nás dozvídají přes doporučení svých známých.
  • Máme silnou odlehčenou komunikaci, v niž se nesnažíme vzdělávat, ale radit.
  • Výhodou je osobní a individuální přístup.
  • Nevýhodou je cena produktu a nutné servisováni.
  • Chybí nám získání důvěry na webu, tedy musíme více zdůraznit reálné lidi stojící za firmou, více ukázat prostředí firmy apod.
  • Určitě vhodné je dávat možnost konzultace zdarma a možnost nejprve produkt otestovat.

Abyste měli ještě větší představu o tom, jak hloubkový rozhovor probíhá v akci, doporučujeme podívat se na případovou studii tady nebo tady.

Zdroj: AITOM - fullservisová agentura pro vaši online prezentaci.

Témata:
marketing  

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.