Brand building podle českého guru

Karel Mindless Novotný se značkám, reklamě a marketingu věnuje 16 let, z toho poslední rok bez zázemí velkých agentur. Daří se mu radit a pomáhat velkým značkám tady i v zahraničí, stejně jako těm malým nebo začínajícím. Na jaře se se svými workshopy a přednáškami podíval na 3 kontinenty, aby zjistil, že starosti a radosti značek jsou všude stejné. O značkách a marketingu učí, školí, přednáší, ale stejně si pořád v hloubi duše myslí, že staré “dobré zboží se prodává samo” je nejvíc.

Modelová situace: Mám v hlavě nápad na byznys a řeším, jak svůj start-up dostat do povědomí světa. Mám jen omezené prostředky a nikoho, kdo by mi s tím pomohl. Co mám udělat jako vůbec první věc?

A v tom je ta svízel, trefujete to přesně, toto se mi u start-up klientů děje často: mám nápad, poraďte mi, jak ho dostat do světa. Jenže vy máte nápad, JEN nápad. Nikomu nepomáhám dostat nápady do světa, ale rád pomohu vašemu businessu dostat se do světa. Nápadů máme všichni denně tisíce, ale je to business? Uveďte svůj nápad do života, jestli mu tak věříte. Ale k tomu byste neměli potřebovat poradce. Žádná velká značka takto nevznikla. Ty vznikají tak, že někdo něco dělá, ono to funguje, ale mohlo by lépe. Kdo si ale ode mě chce koupit úspěch svého nápadu, s láskou ho odmítnu. Nebo si na jeho businessu řeknu o podíl.

Dobře, dejme tomu, že za Vámi přijde někdo s rozjetým byznysem, který má zatím jen pár zákazníků. Co mu poradíte udělat, aby se z jeho start-upu stala znávaná značka?

Vydržet, makat, nečekat výsledek hned. Vím, zní to jako klišé, ale ničemu moc jinému fakt nevěřím, tudíž ani neučím. Nevěřím, že dobrý business se dá koupit na video kurzu nebo v chytré knížce. Určitě se oplatí mít široké znalosti, zkušenosti. Řadě chyb se lze vyvarovat, v tom rád pomůžu. Ale úspěch si u mě nikdo ještě nekoupil. Obklopte se lidmi, kterým věříte, vzdělávejte se, inspirujte se, ale hlavně si jděte svou vlastní cestou.

Říkáte, že žádné univerzální kouzlo na vybudování značky neexistuje. Určitě jste ale za ty roky, co se brand buildingu věnujete, přišel na něco, co u většiny firem funguje. Prozradíte?

Je to jen a jen důsledná práce s vlastním vědomím marketingových potřeb značky, rozumět jejím potřebám, náladám. Tolik peněz investují firmy na základě "tak jsme to dělali minule". Pomáhám svým klientům pochopit strukturu jejich značky, že ne všechno se jim děje nahodile a že ledasčemu se dá vyhnout nebo předejít. Jako u lidí — poznej sám sebe. Takže univerzální rada je: poznej svou značku.

 

Jak se mám ve chvíli, kdy přicházím na trh se svou značkou, vymezit proti konkurenci, která už nějaký čas funguje? Vím, že to, co dělám já je lepší, než co dělají oni. Jak o tom ale přesvědčit okolí?

Jsem v tomto poměrně konzervativní, mám rád značky, které se vymezují tím, co dělají, nikoli tím, co nedělají. Jestli jste přesvědčeni, že v něčem jste nejlepší a ti druzí to ne a ne pochopit, rád bych se na to vaše "nejlepší" podíval zblízka. Tolik začínajících značek je o tom přesvědčeno. Klienty učím, že "já jsem lepší" je jen jedna relevantní marketingová strategie. Ruku na srdce, kolik znáte značek, které jsou objektivně nejlepší? V dnešní technologické době to už defacto nejde, svůj business bych si dnes na "nejlepší" postavit netroufl.

Čím to, že některé značky mají kolem sebe auru a zákazníci se na ně lepí jako vosy na med a jiné značky ve stejném oboru takové reakce nebudí? Třeba takový český Mixit, který je u nás chápán, troufáme si říct, jako ekvivalent kvalitního müsli, oproti značkám, které své müsli směsi prodávají v supermarketech.

To je na delší debatu. Řada takovýchto značek plave na komunitním plováku. Mám na mysli to, že v některých komunitách frčí hand-made potraviny, v nich se taková značka prosadí, má auru. Když osobně v té komunitě jste, vypadá to, že značka válí. Otázka zůstavá, jak to vypadá z pohledu celkového trhu. Nemám data, kdo ví. Nicméně na tuto otázku obecně mohu odpovědět svojí definicí značky: opakovatelné + uspokojení = očekávání. Srozumitelně znovu a znovu uspokojujte svoje komunity, aura se ukáže. Tedy většinou :)

Znáte nějaký start-up, který byste mohl dát za příklad?

Napadá mě třeba Webnode, je úžasné sledovat jejich vývoj. Tohle nemá s nápadem co dělat, toto je skvělý business. Držím pěsti, ať jsou brzo jedničky. Na světě samozřejmě.

Pokračování rozhovoru o budování značky čtěte ZDARMA v e-magu Starting Up:

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.