Je vaše firma laureát, kyborg nebo umělec? Poznejte svůj ideální přístup k inovacím

Inovace jsou dnes mezi manažery populárním tématem nejen proto, že se pro přežití na trhu staly nutností. Z jakého konce se však ve vašem oboru máte do inovací pustit a jak zajistit trvalé inovační úsilí? Odpověď na tuto otázku není jednoduchá, protože je třeba v každé firmě inovace dělat jiným způsobem. Naštěstí víme o někom, kdo se v tom vyzná. Nechejte se provést Adamem Novákem po inovační typologii firem. Poznáte, jaký přístup k inovacím byste měli zaujmout zrovna ve vašem oboru, abyste neztráceli čas nevhodnými projekty.

Inovační úsilí se liší zejména podle velikosti firmy a oborového zaměření. Jinak inovuje výrobce v tradičních odvětvích, jako je zemědělství nebo výroba léků, obor svázaný legislativou, či automobilka, kde je zase kladen důraz na nepřetržitou inovaci procesu a obměnu modelů automobilů v jasně popsaných a pravidelných cyklech. Zcela jiný poměr typů inovací panuje v IT firmách, například ve vývojovém oddělení Facebooku, kde svůj produkt mění téměř každý týden uživatelům před očima.

Čemu tedy máte ve své organizaci dát přednost a na jaký typ inovace se primárně zaměřit? Americký profesor, a podle Wall Street Journal jeden z nejvlivnějších myslitelů v oblasti managementu, Gary Hamel vám dává určité vodítko. Definoval totiž několik skupin typických byznys inovátorů: rakety, laureáty, umělce, kyborgy, znovuzrozené inovátory. Každá z nich klade důraz v oblasti inovací na něco jiného a ve svém důsledku řeší jiné výzvy. Všechny však mají šanci po svém uplatnit kreativitu svých zaměstnanců a vyvinout inovativní zboží či služby.

Rakety

Inovátoři typu raketa většinou startují s unikátním byznys modelem, který dodává v mnoha ohledech vyšší hodnotu pro zákazníka. Základem je postavit fungování své firmy jinak než konkurence. Tím získáte slušný náskok, který však netrvá věčně.

Úskalím raket tak bývá právě období, kdy se stávající subjekty v oboru posunou směrem k jejich obchodního modelu nebo vzniknou na stejném principu konkurenti noví. Je důležité vytěžit z pozice rakety maximum a včas přicházet s dalšími produktovými inovacemi. K úspěšným raketám bývá řazena například IKEA a řetězec kaváren Starbucks. Raketou se může stát firma prakticky z jakéhokoliv odvětví, neboť množství nových obchodních modelů je limitováno prakticky pouze naší fantazií.

Laureáti

Laureáti jsou organizace založené na rychlém zpracování vědeckých informací a schopnosti je co nejrychleji přetavit do inovativních produktů, většinou však v rámci své oborové domény. V této skupině najdeme třeba úspěšné farmaceutické nebo technologické firmy jako například Novartis a Microsoft. Důraz je zde kladen zejména na učení, řízení znalostí a výzkum a vývoj. Základem bývá unikátní inovační proces a spolupráce s vědeckými subjekty.

Tato inovační cesta vyžaduje především rychlost a otevřenost organizace. Zradit nás může například přehlédnutí některého z výrazných trendů na našem trhu. Na příkladu americké technologické společnosti Microsoft, která propásla šanci být první s internetovým prohlížečem i s masivně komerčně úspěšným operačním systémem pro mobilní telefony, lze vidět, kam takové přehlédnutí může vést. Cestou laureáta se můžou vydat subjekty, které stojí na unikátním a specifickém know-how, nebo si jej v rámci svého oboru mohou vytvořit.

Umělci

Některé organizace mají kreativitu v povaze své práce, tedy kreativita je jejich hlavní kompetencí. Gary Hamel tuto skupinu pojmenoval umělci. Můžeme sem zařadit například reklamní a digitální agentury, architektonická studia, různé mediální koncerny, ale i v zahraničí běžnější designérská studia. Za mnohé můžeme jmenovat Pixar, jenž patřil shodou okolností Steve Jobsovi, nebo americkou inovační agenturu IDEO. Ta se zabývá návrhem inovativních produktů na zakázku. Základem u umělců je především přitáhnout maximální množství vysoce kreativních osobností a dokázat je správně vést.

Kyborgové

Kyborgové z určitého úhlu pohledu vládnou dnešnímu světu tím, že bravurně ovládají technologie. Jednoznačně lze zmínit krále inovačních žebříčků Apple a Google. Kyborgové jsou jako jedni z mála mistři v inovaci produktové, procesní i byznys modelu. Vytvořili si takové organizační struktury a organizační kulturu, která jim umožňuje přinášet technologické inovace extrémně rychle na svět. Díky tomu pomocí technologií umí transformovat celá odvětví. Apple například proměnil trh hudebního průmyslu masovým rozšířením svého MP3 přehrávače iPod. Vedle zmiňovaného hudebního vydavatelství si kyborgové v rámci svých výzkumných projektů brousí zuby například i na automobilový průmysl.

Je zřejmé, že jedním z klíčových a vysoce růstových trendů současnosti je právě kombinace informačních technologií a komodity nebo služby. Vhodným ovládnutí technologie se tak otevírá cesta k inovaci v téměř každém oboru.

Znovuzrození inovátoři

Gary Hamel jako poslední skupinu zmiňuje znovuzrozené inovátory. Jedná se o organizace, které dokázaly provést vnitřní transformaci tak, aby byly inovativní. Inovace se stala jejich klíčovou kompetencí. Jako příklady zmiňuje Procter & Gamble nebo Whirlpool. Druhá jmenovaná společnost prošla na přelomu tisíciletí globální transformací, v rámci které pracovala na své inovační kultuře, procesech i nástrojích.

Pro úplnost si doplňme výčet ještě o další skupinu, a to inovativní služby. Oblast inovací služeb prochází totiž v zahraničí významným rozvojem. Do inovativních služeb spadají firmy, které pro zákazníka vytvářejí unikátní zákaznickou zkušenost.

Tedy zaměřují se na každý okamžik, kdy zákazník užívá službu, a ten se snaží dostat na co nejvyšší úroveň. V České republice můžeme do této skupiny jako příklad jednoznačně zahrnout společnost STUDENT AGENCY, která ve srovnání s tradičním autobusovým dopravcem nabízí zcela jinou zákaznickou zkušenost.

Pokud chcete, aby se inovačním projektům dařilo ve vaší organizaci dlouhodobě a úspěšně, vyberte si svou inovační cestu a přestaňte se soustředit jenom na produkt, ale rozvíjejte všechny důležité inovační kompetence.

o autorovi Adam Novak
Ing. Mgr. Adam Novák

Je autorem knihy o inovacích a kreativitě v byznysu Inovace je rozhodnutí. Kniha přibližuje 6 klíčových vlastností inovativní firmy. Poznáte zde také více než 40 dalších inovačních případových studií a příkladů z praxe ze světa i ČR a získáte 12 nástrojů k okamžitému použití. Kreativitou a inovacemi se profesně zabývá více než 8 let. Vystudoval sociální a masovou komunikaci, personalistiku a IT na univerzitách v Praze. Poté několik let pracoval v oborech, kde nové nápady vznikají a uplatňují se v praxi a to v řízení IT projektů a reklamě. Zavedl systém řízení invoačních projektů ve společnosti LINET. Protože ho baví rozvíjet organizace a lidi kolem sebe, působí od roku 2009 jako lektor na volné noze. Založil a řídí magazín o kreativitě a inovacích Mámnápad.cz.

Zajímá vás více téma inovací v podnikání? Přečtěte si listopadové číslo e-magazínu Starting UP.

 

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

Praktické návody se vším všudy

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.