Naučte se díky "7C" komunikovat správně

Být mistr v komunikaci nemusí být zase tak obtížné, jak si myslíte. Naučit se to můžete s pomocí sedmi jednoduchých principů, které můžeme shrnout pod zkratku "7C".

4Correct - komunikujte správně

Když je vaše komunikace správná a bezchybná, vaši příjemci to ocení. Jste si jisti, že používáte srozumitelné výrazy, aby vám všichni dobře rozuměli? Dáváte si pozor na gramatické chyby a překlepy? Čtete po sobě email ještě jednou před odesláním? Jsou všechna jména a názvy napsána správně?

Možná se vám to zdá pedantské, ale lidé – speciálně na vyšších pozicích, vyžadují od ostatních korektnost a správnost. Dávejte si pozor na překlepy. Některé nemusí opravit ani korektor v počítači (např. "konverzace" – "konzervace"). Po rychlém přečtení si všimněte, že jsou slova téměř totožná, každé však znamená něco jiného a korektor slovo sám od sebe neopraví, protože je napsáno správně. Čtěte tedy po sobě vše vícekrát a nespoléhejte se pouze na techniku. Se správným pravopisem budete působit profesionálnějším dojmem.

5Coherent – komunikujte souvisle 

Vaše slova a celé věty by měly logicky navazovat, tak aby se v nich člověk neztratil. Souvislost a logičnost je pro správnou komunikaci klíčová. Pokud mluvíte o jednom tématu, nepřeskakujte na druhé. Každá myšlenka, kterou chcete sdělit, by měla mít nějaký souvislý děj.

Špatný příklad:

„Milá Karlo,chtěla jsem ti jen říci, že složku s dokumenty máš ve stole, ještě budu chtít s tebou zítra probrat podrobnosti a vymyslet, co řekneme šéfovi. Zejména si myslím, že bude důležitá ta poslední strana, to si určitě přečti a pak bych se chtěla zaměřit i na téma na straně 8. Tak na nic nezapomeň, uvidíme se v 8. Jana“

Dobrý příklad:

 „Milá Karlo, zítra se připravíme na schůzku s šéfem. Do tvého horního šuplíku jsem umístila složku pracovníka. Projdi si zejména část 8. – Jak nakládat s fakturami a poslední část 10. Etický kodex. Budeš mít čas zítra v 8? Jana“

Vidíte ten rozdíl? Celý email by měl být jasný, souvislý, stručný, konkrétní a hlavně lidský. Nezahlcujte lidi zbytečnými informacemi, které je jen stresují. Buďte ohleduplní, i vy můžete jít ostatním příkladem.

6Complete – komunikujte úplně   

Splňuje vaše správa všechny úplné informace? Pokud rozešlete neúplný email, můžete způsobit i velký zmatek.

Pojďme se podívat na další špatný příklad:

,,Ahoj všichni, jen vás chci upozornit, že se všichni zítra sejdeme v zasedačce. Uvidíme se tam. Honza "


Dobrý příklad:

„Ahoj všichni, jen vám chci připomenout zítřejší meeting o zavedení nových telekomunikací do firmy, který proběhne v zasedačce ve 2. patře. Kdo se nemůže účastnit, prosím napište mi email. Děkuji Honza"

Tím, že budete komunikovat úplně (předmět schůzky, čas a místo), vyhnete se nepříjemnostem, které by mohly nastat díky špatnému pochopení emailu. Komunikujte opět stručně, ale úplně.

7Courteous – komunikujte zdvořile

Zdvořilá komunikace je vždy vstřícná, otevřená a upřímná. Nejsou v ní žádné urážky či skryté agresivní tóny. Lidé se při tomto typu komunikace cítí bezpečně a komunikují bez předsudků a zbytečných emocí. V komunikaci je tedy důležité být dostatečně empatický a vycítit, co druhý potřebuje. Pokud se s vámi lidé cítí dobře, budete mít o 100% lepší výsledky a dosáhnete v komunikaci toho, co chcete.

Špatný příklad:

„Dobrý den Honzo,všiml jsem si, že se váš tým za poslední 3 měsíce hodně zhoršil, nechci být prorokem špatným zpráv, ale toto nikam nevede. Jste sice schopný, ale tato pozice vám nejspíše nesedí. Kdy si na mne uděláte čas, abychom to projednali? J. Pavlovský“

V tomto případě bude Honza velice demotivován, cítí se ponížený, a i když pan šéf Pavlsovký vyjádří malou poklonu ve smyslu, že je schopný, Honza si ji přes všechny negativa nemůže do mozku zaznamenat. Na schůzku půjde zcela zmaten, zklamán a se špatnými pocity. Dobrá komunikace se tak minula účinku.

Dobrý příklad:

„Dobrý den Honzo,cítím, že poslední měsíc nejste zcela ve své kůži. Je toho na nás všechny hodně. Věřím, že máte potenciál na vyšší výkon. Rád bych si o tom s vámi pohovořil a navrhnul přijatelné řešení pro všechny. Co byste řekl pracovnímu obědu ve středu ve 12 hodin? J. Pavlovský“

Rozdíl ve sdělení je markantní. Na příkladech vidíte, jak se i nepříjemná správa dá zformulovat lidsky, jasně a důstojně. Honza bude mít i pravděpodobně větší motivaci na sobě zapracovat a udělat šéfovi radost.

Co si ze 7C odnést

Kolikrát je až smutné, jak se lidé, kteří hovoří stejnou řečí, absolutně míjejí v komunikaci. Je to však o snaze druhým porozumět, pracovat na sobě a neustále se snažit zlepšovat v komunikaci s druhými.

Trénovat můžete každý den na různých situacích. Než se začnete rozčilovat a uchylovat k negativním postojům, snažte se nejprve vcítit se do situace druhých a znovu zvažte svůj způsob komunikace vůči nim. Možná zjistíte, že na pohled složitá situace se dá vyřešit velice klidně, efektivně a bez zbytečných emocí.

 

Tento článek pro vás připravila: Mgr. Nikola Šmorancová

Mgr. Nikola Šmorancová působí jako profesionální kouč certifikovaný mezinárodní federací koučů. Věnuje se koučování začínajících a pokročilých podnikatelů (životní a firemní koučink).

www.zivotni-poradna.cz

Diskuze k článku

Přidat komentář
Dominika 1 Dobrý den, četla jsem Váš článek na téma, jak komunikovat správně. Opravte si prosím překlep v bodě 6.
"Splňuje vaše správa všechny úplné informace? Pokud rozešlete neúplný email, můžete způsobit i velký zmatek."
Hezký den:)
Dominika
30.10.2016 13:35 | Odpovědět

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.