Naučte se díky "7C" komunikovat správně

Být mistr v komunikaci nemusí být zase tak obtížné, jak si myslíte. Naučit se to můžete s pomocí sedmi jednoduchých principů, které můžeme shrnout pod zkratku "7C".

Zásady správné komunikace

Zamyslete se nad tím, jak často během dne komunikujete. Odesíláte emaily, účastníte se schůzek, tvoříte prezentace, bavíte se s partnerem, dětmi, kolegy nebo sami se sebou. Komunikujete různě a prakticky neustále. Je to kolikrát velice náročný proces, který může způsobit radost i velká nedorozumění.

Vzhledem k tomu, že každý z nás je jedinečná bytost s jedinečnými vlastnosti a zkušenostmi, čas od času nastane v komunikaci situace, kdy nejme spokojení a dokonce je nám z toho smutno a nepříjemně. Cítíme se nepochopení. To vše se ale dá změnit. Být mistr v komunikaci nemusí být zase tak obtížné, jak si myslíte. Naučit se to můžete díky 7C – sedmi praktickým zásadám správné komunikace, jejichž zkratka vychází z prvních písmen anglických výrazů "Clear", "Consise", "Concrete", "Correct", "Coherent", "Complete", "Courteous".Jejich významy a vlivy na komunikaci si rozebereme podrobněji.

Komunikace pomocí 7C vám pomůže zajistit, abyste si byli jistí, že vaše rozhovory, emaily, prezentace nebo reporty vypovídají o tom, o čem si skutečně přejete, aby vypovídaly, a jsou sestaveny tak čistě, aby vaši posluchači a příjemci dostali přesně to, co mají.

1Clear – komunikujte jasně

Ještě než se rozhodnete mluvit nebo někomu psát email, měli byste znát svůj komunikační cíl: co chcete sdělit a co by mělo být účelem komunikace.

Pokud nejednáte s rozmyslem, vaše zpráva bude působit zmateně a nesdělíte tak čistě a jasně to, co opravdu potřebujete. Mluvte nebo pište vždy tehdy, pokud přesně víte, jaký je váš cíl. Pouze tak, se vyjádříte efektivně a budete dobře pochopeni.

2Consise – komunikujte stručně

Zdlouhavá souvětí plná složitých výrazů jsou těžkopádná a nikdy jimi nesdělíte opravdu to, co potřebujete. Ještě než větu dořeknete, lidé se ve spleti slov doslova ztratí. Proto se soustřeďte na stručnost vašich sdělení. Platí to především u emailů. Kolik složitých a zdlouhavých emailů denně dostáváte? Předpokládám, že se vám to vše nechce číst. Jaká sdělení u vás nejčastěji vyhrají? Pravděpodobně ta, kde je stručně řečeno: Co? Kde? Kdy? Jak? Proč?

Lidé jsou každý den přehlceni informacemi, buďte struční a výstižní. Zaujměte výjimečností a vaše emaily neskončí hned v koši.

3Concrete – komunikujte konkrétně

Když je vaše zpráva konkrétní, pak má vaše publikum jasnou představu o tom co říkáte. Dáváte k dispozici všechny detaily, ale nesmí jich být moc. Dávejte do sdělení takové detaily, které si své místo zaslouží. Vaše sdělení, tak bude obsahovat vše důležité a splní požadovaný výsledek.

Uveďme si příklad s reklamním sdělením, které oslovuje své příjemce.

Špatný příklad:

 „Svačinový box Medvídek vám ušetří váš čas každý den.“

Dobrý příklad:

„Kolik času strávíte každý den balením svačiny vašim dětem? Už nikdy více! Svačinový box Medvídek vám pomůže uchovat svačinu čerstvou a každý den ušetří váš čas. Vy a vaše děti si jej zamilují."

Krátké sdělení, ve kterém bylo řečeno vše důležité, aby si zákazník mohl udělat ucelený obrázek o užitečnosti svačinového boxu pro své děti. Můžete si všimnout, že první sdělení je sice stručné, ale bez klíčových detailů, které by přiměly zákazníka se zamyslet, zda-li bude pro něj výrobek vhodný. Konkrétnost je důležitá, příjemce přirozeně donutíte se nad celou situací lépe zamyslet.

Diskuze k článku

Přidat komentář
Dominika 1 Dobrý den, četla jsem Váš článek na téma, jak komunikovat správně. Opravte si prosím překlep v bodě 6.
"Splňuje vaše správa všechny úplné informace? Pokud rozešlete neúplný email, můžete způsobit i velký zmatek."
Hezký den:)
Dominika
30.10.2016 13:35 | Odpovědět

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.