Tipy pro e-shopaře, jak být připraven na vánoční sezónu

Vánoce se sice ještě úplně neblíží, ale internetové obchody se na ně připravují od léta. Co všechno jim pomáhá zvýšit tržby? Jak se připravují na sezónu a lákají zákazníky, aby peníze utratili právě u nich? Máme pro vás pár tipů.

Připravte se včas a rozeberte svoje data z předešlých let. „Díky analýze loňských či předloňských Vánoc získá majitel e-shopu velmi cenné údaje, na nichž může stavět plán na letošní rok. Nejde přitom jen o informace týkající se samotného objemu prodeje zboží, analýza poslouží například také k objevení slabých míst, na kterých je potřeba zapracovat,“ komentuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Dobré načasování je základ, celou kampaň si naplánujte a ideálně si najměte agenturu, která má zkušenosti se všemi procesy. Je skvělé, jestli máte odborníka na Facebookovou reklamu - tam se totiž nyní pohybuje skoro polovina Čechů. V květnu 2017 to bylo podle článku na Newsfeed 4,8 milionu uživatelů a 59 % uživatelů internetu. A jestli neposíláte pravidelný mailing, alespoň ke konci roku se na něj zaměřte.

Zákazník na prvním místě

Nesnažte se nahnat stovky zákazníků, něco jim prodat a nemyslet přitom přímo na ně. Zkuste si představit jejich situaci, co asi právě řeší:

  • Pomozte jim překonat vánoční shon v klidu, třeba tím, že doručíte balíček kamkoli si řeknou - třeba na parkoviště u obchodního centra v určitou hodinu, protože je to jediný čas a místo, kdy právě mohou. Nebo jim balíčky dárkově zabalte.
  • Pobavte je a rozptylte jejich starosti - krátkým videem, obrázkem, milým vtipem
  • Připomeňte jim, o čem Vánoce jsou - protože jsou o rodině, o sdílení, o lásce a sblížení mezi lidmi, jsou to svátky klidu a míru - navoďte jim takovou atmosféru ve vašem e-shopu nebo ve vaší kamenné prodejně
  • Potěšte je nebo překvapte něčím nečekaným - malým dárkem v balíčku, osobním přáním nebo pozváním na vaši akci v prodejně
  • Inspirujte je, pokud si neví rady - jestli to jenom trochu jde, klidně jim zavolejte a poraďte

Dárky, slevy, soutěže

Tím vším můžete nalákat potencionální zákazníky. Dárky k nákupům jsou v Česku velmi oblíbené. Například loni dával prodejce hodinek Helveti k nákupu nůž ve tvaru kreditní karty a připomněli výhody nákupu na jejich e-shopu. Shrnutí výhod nákupu pak vypadalo takto:

  • nůž v hodnotě 200 Kč,
  • pojištění hodinek na 1 rok, 
  • 3letou prodlouženou záruku,
  • možnost vrátit hodinky do 3 měsíců

Informace sepsali do článku na blogu, na sociálních sítích i v e-mailu. “Nabídli jsme také možnost vyzvednout si zásilku i mimo pracovní dobu v naší kamenné prodejně.”, komentuje majitel e-shopu Helveti Jiří Štencek.

Zákazníci reagují také na slevy. Tady ale platí, že si musíte spočítat, jak moc se vám vyplatí slevovat. Zvlášť ne v období, kdy lidé rádi vytahují peníze a většina chce mít vánoční nákupy rychle za sebou a jsou za rychlý a “bezbolestný” nákup ochotni připlatit.

Soutěže jsou velmi oblíbené a před Vánoci vedou adventní kalendáře, kdy každý den přimějete fanoušky, aby se vraceli na vaše stránky nebo sociální sítě. Do soutěže můžete dát jak produkty, tak i dárkové poukázky nebo zajímavé slevy jen na jeden určitý produkt. Vymyslete pro ně zajímavé výzvy a hádanky, nabídněte jim krátkou odbočku od předvánočních starostí.

E-shopy jednou na maximum poslední týden před Vánoci

Týden před 24. prosincem máme nejvíc napilno. “Zákazníci často nakupují na poslední chvíli a nám se tak nakupí spoustu objednávek. Pro všechny je přitom důležité, aby dostali svoje dárky včas.” komentuje situaci majitel e-shopu Alkohol.cz Dominik Berdych. Tisíce e-shopů se pak snaží doručovat tisíce zásilek a doručovatelé nestíhají. Kombinujte proto různé způsoby dopravy, najměte si během adventu vlastní rozvoz nebo nabídněte vyzvednutí přes Zásilkovnu a podobné služby.

Nápor zákazníků nekončí Štědrým dnem. Druhá velká vlna přijde velmi záhy po Vánocích a během prvních týdnů nového roku, protože tehdy začnou zákazníci řešit výměnu či vrácení zboží nebo případné reklamace.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.