5 principů, které vám pomohou nastartovat vlastní ziskové podnikání na Amazonu

5 principů, které vám pomohou nastartovat vlastní ziskové podnikání na Amazonu

Podnikání na Amazonu si v poslední době získává čím dál více pozornosti u Čechů a Slováků, kteří chtějí dosáhnout finanční svobody a opustit svá zaměstnání. V sedmidílném seriálu si ukážeme, jak podnikání na Amazonu funguje a co byste měli vědět, než začnete na největším e-shopu světa prodávat.


Statistika (nuda) je…

Amazon se vypracoval z malého online knihkupectví do nadnárodního gigantu, který celosvětevě disponuje 237 miliony aktivních zákaznických účtů. Jeho stránky navštíví měsíčně 162 miliónů unikátních návštěvníků. Ročně roste o 22%.

  • V loňském roce překonal Amazon hranici 100 miliard amerických dolarů v tržbách. Tím se řadí mezi největší obchody světa.
  • Jeho zakladatel Jeff Bezos je pátým nejbohatším mužem planety dle časopisu Forbes.
  • Na Amazonu prodává více jak 2 miliony prodejců z celého světa. Ti prodají 40% položek z celkového objemu prodejů Amazonu.

Další data o Amazonu za rok 2015 naleznete na webu statista.com.

Ze statistik sekundárně vyplývá, že na Amazonu vzniká obrovská příležitost pro ty, kteří se nebojí začít podnikat globálně, na Amazonu v USA, ale zároveň z pohodlí svého domova. Budete potřebovat laptop, připojení na internet a kuráž.


#1 Výběr produktu: Co mám na Amazonu prodávat?

„Když já žádný produkt nemám!“

Řeknete si po přečtení několika výše uvedených řádek. A možná buďte rádi, že v tuto chvíli skutečně žádný produkt nemáte. Na celém světě hledá štěstí mnoho podnikatelů a obchodníků, kteří se pokouší prorazit s různými unikátními produkty. Jsou skálopevně přesvědčeni, že jejich produkty potřebují všichni lidé (a možná mají i pravdu). V čem je ale problém, když ty produkty nikdo nekupuje? Statistiky jsou neúprosné - až 95% všech podniků do pěti let krachuje. Čím to tedy je?

Je obrovský rozdíl mezi tím, co lidé potřebují a tím, co lidé chtějí.

Bezdomovec potřebuje jídlo, šaty a střechu nad hlavou. Když mu ale dáte do ruky hotové peníze, koupí si třeba alkohol, protože ho chce. A podobně se chovají i zákazníci. Rozhodují se emotivně a ve většině případech kupují jen to, co chtějí. Marně jim můžete vysvětlovat, že váš produkt je unikátní a že ho potřebují. Pokud ho nebudou chtít, nekoupí.

Mnohem snadnější je uspět na trhu, kde existuje poptávka, než vytvářet nové trhy.

Na Amazonu můžeme snadno zjistit, co tam zákazníci nejvíce kupují - tedy chtějí.

Amazon disponuje tzv. seznamem bestsellerů. To jsou nejprodávanější položky na Amazonu. Jejich prodeje u každého produktu se mohou počítat od 20 prodejů až třeba po tisícovku denně, podle toho do jaké kategorie spadají.

Seznam bestsellerů vám poslouží jako inspirace pro hledání vašeho produktu, který budete na Amazonu prodávat. Seznam bestsellerů na amazon.com naleznete zde.


#2 Hledání výrobce: Kdo mi vyrobí produkt?

Jakmile máte vybraný produkt, po kterém už na Amazonu existuje poptávka, musíte najít výrobce, který vám produkt vyrobí. Výrobce lze hledat po celém světě.

Nejjednodušší je nechat si vyrobit produkt v Asii. Většina produktů, které doma používáte se tam také vyrábí a to i včetně zařízení, na kterém čtete tento příspěvek. Asiaté odpovídají na vaše dotazy včas, jsou milí, vstřícní a vyrobí vám v podstatě cokoliv, na co si vzpomenete.

Nejlepším místem, kde začít hledat výrobce, je prověřený web alibaba.com, který vlastní podnikatel Jack Ma, druhý nejbohatší muž Číny.

Do vyhledávání na portálu Alibaba stačí zadat název produktu, který chcete vyrobit a stránka vám nabídne seznam desítek až stovek různých výrobců. Na první várku zboží vám stačí nechat vyrobit 200 - 500 kusů.


#3 Realizace vlastní značky: Budování nejcenějšího aktiva

Na Amazonu máte v podstatě dvě možnosti, jak prodávat fyzické produkty:

a) Prodáváte značku někoho jiného (např. fotbalový míč Nike), kterou mohou prodávat i ostatní prodejci, se kterými jste v přímé konkurenci. Ten kdo nabídne zákazníkovi nejnižší cenu, získá výhodu při prodeji produktu.

b) Prodáváte produkt pod svojí značkou. Tím omezíte výrazně konkurenci a cenovou politiku řídíte podle sebe. Vaše vlastní značka se může stát také cenným aktivem, které můžete do budoucna prodat.

Prakticky probíhá realizace vlastní značky takto:

  • Vymyslíte si název, který rezonuje s vaším produktem a cílovými zákazníky.
  • Zadáte tvorbu loga grafikovi (např na webu fiverr.com seženete grafika od 5 USD).
  • Pošlete soubor s logem výrobci, který zajistí jeho umístění na produktu.


#4 Automatizace prodeje na Amazonu: Čtyřhodinový pracovní týden v praxi

Prodej produktů je klíčovou činností v podnikání na Amazonu. Dokážete si ale představit, že byste museli zasílat každou objednávku z Čech nebo Slovenska poštou zákazníkovi do USA?

Nemusíte mít strach. Amazon provozuje sofistikovaný systém logistiky, který vaše produkty za poplatek uskladní, zabalí a následně rozesílá zákazníkům. Teoreticky se tedy vašeho produktu nemusíte ani dotknout, a přesto můžete na Amazonu úspěšně prodávat.

Rovnice je jednoduchá. Výrobce produkt vyrobí a na váš pokyn odešle přímo do skladu Amazonu. Tam se postarají o veškerou logistiku. Vy se věnujete pouze činnostem, které mají přímý dopad na vydělávání peněz.

Služba, která umožnuje automatizovat logistické procesy se jmenuje Fulfillment by Amazon (FBA) a seznámit se s ní detailněji můžete přímo na stránkách Amazonu.


#5 Marketing: Soustřeďte se na prodeje!

Marketing má přímou vazbu na prodeje a ty zase na samotné vydělávání peněz. Tento obchodní model vám umožní soustředit se z 80% právě na marketing.

Nejdůležitejší složkou marketingu na Amazonu je získávání recenzí a uskutečňování samotných prodejů. Čím stabilnější a četnější prodeje budete mít, tím výše ve vyhledávání Amazonu vás bude jeho algoritmus posouvat.


Tímto úvodním příspěvkem jsem se vám snažil popsat hlavní principy prodeje fyzických produktů pod vlastní značkou na Amazonu. Nyní byste měli mít zhruba představu, v čem spočívá gro tohoto obchodního konceptu.

Pokud vás toto téma zaujalo, navštivte odborný blog Podnikání na Amazonu, kde naleznete užitečné návody, rady a tipy jak pro začínající tak i pokročilé prodejce.

V příštím díle vám na případové studii ukáži finanční potenciál prodeje fyzických produktů pod vlastní značkou na Amazonu.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.