Používejte u rozesílání newsletterů selský rozum a neblbněte

Patříte mezi ty podnikatele, kteří se snaží ušetřit čas při tvorbě newsletterových rozesílek, kteří jen „házejí“ produkty do předpřipravené šablony a ihned email rozešlou do všech schránek ze své databáze? Nebo jste chytřejší a vaše newslettery jsou součástí promyšlené strategie zapadající do celého marketingového mixu, vyhodnocujete je a snažíte se neustále vytvářet hypotézy a ty následně ověřovat v praxi? Pokud spadáte do druhé skupiny, děláte správně a dále nemusíte číst. Jestliže ale jen bezmyšlenkovitě posíláte newslettery, pak zpozorněte!

Neposílejte newslettery, jen tak

Domníváte se, že rozeslání newsletterů jedenkrát měsíčně je email marketingovou strategií, pak jste na omylu.

Moderní nástroje na tvorbu rozesílek dnes totiž umožňují mnohem zajímavější možnosti, díky kterým dokážete newslettery nejen personalizovat pomocí oslovení konkrétního příjemce, ale i nabídkou, kterou bude zaslaný email obsahovat. Díky tomu budou newslettery bavit nejen toho, kdo strategii vymýšlí, ale vyvarujete se tím desítkám procent odhlášených příjemců, které vaše newslettery nezajímají.

Tip: Ověřujte vše, co děláte – využijte k tomu statistiky z vašeho nástroje na rozesílání newsletterů, pomozte si Google Analytics a využijte také dokonalé znalosti své nabídky.

Začněte jednoduše

Při tvorbě strategie zohledněte svůj sortiment i sezónnost. Určitě není na škodu třeba počítat i se službami, které poskytujete. Uvědomte si, co lidi na vašem webu zajímá a co v té souvislosti nakupují. Můžete pak najít zajímavou korelaci mezi shlédnutými stránkami (obsahem) a sortimentem, který následně nakoupili. Vytvořte si scénáře a podle těch zájemcům o vaše newslettery posílejte skutečně jen to, co je zajímá. Za scénáře považujte rozkreslení posloupností zasílání jednotlivých newsletterů.

 

Příklad scénáře:

  1. Odeslání dvou obecných newsletterů s různorodou nabídkou – cílem je odfiltrování neexistujících adres
  2. Rozdělení příjemců do skupin dle jejich zájmů (dle toho, na co v newsletteru klikli)
  3. Zaslání newsletteru se specifickou nabídkou dle toho, na co v předchozím newsletteru klikli
  4. S odstupem 1 měsíce se těm, kteří nenakoupili, připomenout s tematickou akční nabídkou

Tip: Jste si jisti, že vámi vytvořené persony nejsou jen vysnění „ideální“ zákazníci? Co když váš typický nakupující vypadá úplně jinak a má zcela jiné zájmy. Ověřte si své domněnky pomocí statistik ze svého nástroje pro rozesílání newsletterů a Google Analytics – vyplatí se to!

Pokračujte prací se statistikami

Rozdělili jste si populaci všech registrovaných uživatelů do skupin dle zájmů nebo toho co nakoupili? Poslali jste jim několik emailů? Vyhodnocujte je! A vyhodnocujte vše, co se dá. Nástroje na rozesílání newsletterů (např. zahraniční MailChimp, nebo český CentralNews) vám společně s Google Analytics poskytnou informace nejen o počtu otevřených emailů, ale i o počtu kliků na jednotlivé odkazy a konkrétním nakoupeném zboží. Nic neuspěchejte – počkejte se statistikami 14 dní až 3 týdny, uvidíte, že i po tak dlouhé době se statistiky budou měnit.

Tip: Máte-li v hlavičce svého newsletteru statické odkazy na vybrané stránky (třeba kategorie produktů), proč je nezkusíte pravidelně měnit a testovat? Postupně přijdete na to, co má největší efekt.

Vyzkoušejte autoemaily

Autoemaily dnes hrají významnou roli, což dokládají i mnohé statistiky. S jejich pomocí připomenete uživateli nákup, který si u vás v košíku zapomněl, poděkujete mu za registraci či přihlášení k odběru novinek nebo ho požádáte po dokončení objednávky o hodnocení svého eshopu na zbožových vyhledávačích (to je pro řadu nakupujících jedním z důležitých faktorů ovlivňujících rozhodování o koupi). Poproste nakupující o vyplnění dotazníku zaměřeného na spokojenost s nákupem či přehlednost eshopu. Za drobnou slevu na další nákup jej rádi vyplní. Pokud je nevyzkoušíte, nikdy nezjistíte, jak na tato sdělení uživatelé reagují. Tvorba autoemailů je navíc jednorázovou aktivitou, která reaguje na události (dokončení objednávky, registrace a další) a samotné emaily pak již váš nástroj rozesílá automaticky. Automatizaci dnes již umožňuje drtivá většina nástrojů na rozesílání newsletterů – liší se jen náročností implementace, složitostí nastavení a cenou za licenci umožňující automatizaci.

Tip: Představte si například, že nabízíte pozáruční servis na u vás zakoupené zboží – pošlete jeho majiteli po uplynutí 2 let newsletter, ve kterém ho o této službě informujete. S velkou pravděpodobností pak přijde právě k vám.

Posílání newsletteru není žádná věda

Možná vám takto detailní práce s newslettery připadá složitá a třeba i zbytečná. Skutečnost je však ta, že když do práce s newslettery z počátku investujete více času, v budoucnu jej naopak ušetříte a s největší pravděpodobností dosáhnete i vyšších tržeb. Nezapomeňte však na tradiční poučku, že se nic nemá přehánět. Zahltíte-li emailové schránky ze svého seznamu příjemců nesmysly, které budou doručovány každý druhý den, počítejte se ztrátou důvěry, včetně potenciální věrného zákazníka. Zároveň pracujte s vědomím, že nemáte činit druhým to, co nechcete, aby druzí činili vám.

Tip: Pokud se svými stránkami pracujete a snažíte se být na internetu vidět, určitě vás zasáhla vlna, kladoucí důraz na tvorbu unikátního a vysoce relevantního obsahu v podobě článků, rad a návodů, recenzí a dalších zajímavostí. Proč se o ně nepodělíte se svými zákazníky skrze newsletter. Informujte je o tom, že jste si dali práci a připravili jim něco, co je určitě bude zajímat – zkrátka se chlubte – chlubte se vším co pro své stávající i potenciální klienty děláte.

Napsal: Ing. Jakub Rejnuš, ITSTUDIO.CZ

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.