Netradiční možnosti propagace podnikání na internetu

Marketing na internetu (internetový marketing) si mnozí stále ještě spojují nanejvýš s bannerovou reklamou nebo odkazy umístěnými ve vyhledávačích. Svět on-line marketingu je ale mnohem pestřejší a pro podnikání a firemní propagaci nabízí stále nové možnosti, které vám odhalíme na následujících řádcích.

Netradiční internetový marketing

Ponechme pro tentokrát stranou elementární prvky internetového marketingu, jako je existence webových stránek, bannerové či kontextové reklamy nebo zajištění pozice ve vyhledávačích a podívejme se na aktivity, které v marketingu teprve hledají své místo.

Firemní blogy

Blog a blogování dnes patří k velmi frekventovaným a módním slovům, přitom myšlenka na vedení jakéhosi deníčku není nijak nová. Teprve dnes však firmy přemýšlejí nad tím, jak blogování včlenit do své marketingové komunikace. Některé firmy se pokoušejí nebo pokoušely přimět své zákazníky a milovníky značky, aby si zřídili svůj blog v rámci firemních stránek. Tudy ale cesta vesměs nevede a lze si ji představit snad u naprosto lifestylových produktů, jako jsou některé mobily.

 

Jiné firmy vedou k blogování vlastní zaměstnance, přičemž někdy bloguje i sám nejvyšší šéf. Problém ale je, že blog, aby byl čtivý, nesmí být příliš svázán firemní kulturou, na druhé straně čtenáři jen obtížně dokáží oddělit blogujícího šéfa od jeho firmy. Na otázku, zda firma obrazně získá či ztratí body poté, co její šéf napíše o bouřlivých oslavách svých narozenin, dosud nikdo uspokojivě neodpověděl. Pro jistotu tak raději manažeři velkých firem (např. Vodafone, McDonald’s) blogují opatrně a tak trochu v protikladu s očekávanou břitkostí blogera. Skutečný význam blogů ve firemní komunikaci je skryt v opačném gardu: nikoliv vytvářet vlastní blogy, ale sledovat a případně zásobovat informacemi blogy, které se firmy dotýkají, tedy např. blogy o světě mobilních technologií, pokud jsem mobilní operátor.

YouTube a spol.

Samostatnou kapitolu ze světa internetové komunikace představují servery pro sdílení medií v čele s YouTube, v ČR pak například Stream.cz. V návaznosti na blogující šéfy firem lze zmínit spot několikaletého šéfa České spořitelny Jacka Stacka. Ten jako rozlučku pro své zaměstnance natočil parodii klipu Phila Collinse, kterou zaměstnanci vyvěsili na zmíněné stránky. V tomto případě lze Jacku Stackovi určitě připsat kladné body, neboť se po celou dobu, co pracoval na přeměně České spořitelny v moderní banku, profiloval jako její velice neortodoxní lídr a tento krok k budované image vcelku sedí.

Naopak loňský pokus KDU-ČSL vstoupit do diskuse se svými voliči prostřednictvím příspěvků na YouTube vyvolal mírně řečeno rozpačitou reakci a na odborných marketingových konferencích je úvodní video dáváno jako varovný příklad, jak moderní internetové nástroje rozhodně nepoužívat.

Video a podcasty

Rychlý internet umožňuje nabízet takový obsah stránek, který by byl ještě před pár lety zcela nemyslitelný. Namísto statické prezentace tak firma na svých stránkách může nabídnout „živého“ průvodce (např. stránky ČMSS věnované hypotékám), stažení zajímavých videí (Hornbach nabízí obsáhlou galerii všech svých vtipných spotů), pravidelné videoaktuality, některé firmy se dokonce takové stránky se zprávami nebojí nazývat internetovou televizí, byť je takový název s ohledem na omezenou nabídku poněkud zavádějící (např. Gambrinus).

Užitečný výzkum na internetu

Některé firmy si už všimly, že lze prostřednictvím internetu najít fandy v podstatě pro cokoliv a že tito lidé skýtají poměrně levný, rychlý a velice fundovaný zdroj informací, které lze využít pro další rozvoj značky. Jinými slovy přišly na to, že lze vytvářet sociální skupiny, jež je možné následně zapojit do marketingového výzkumu. Nejde přitom o pasivní zpětnou vazbu ve stylu „napište nám svůj názor“, ale o aktivní a zcela cílenou práci s vybranými jedinci. Ti jsou např. postaveni před řešení nějakého úkolu nebo jsou používáni pro bleskové ověření nějaké marketingové teze. Nezanedbatelný je také „WOM“ efekt (Word-of-Mouth, česky šeptanda), který tito spiklenci značky do svého okolí šíří. Nejedná se přitom o žádný výstřelek, neboť týmy nadšených fanoušků budují takoví giganti jako Unilever, Lego nebo Vodafone.

Fóra a diskuse

Při pohledu na zpravodajské servery lze pod některými tématy najít nekonečné diskuse k publikovaným článkům.

Bohaté diskuse se odehrávají v rámci zpravodajských serverů, blogů, e-shopů, zájmových stránek, ale možnost podělit se o svůj názor nabízí dnes kdejaké webové stránky bez ohledu na zaměření. Uhlídat veškeré diskuse, které se odehrávají ve světě on-line, je pro velkou firmu přitahující hodně pozornosti téměř nemožné. Přesto se o to někteří pokoušejí a řada firem si hlídá alespoň klíčové webové stránky.

Jak se zde firmy pohybují? V případě, že se zde objeví zavádějící informace nebo pro firmu jinak nepříjemné informace, snaží se vstupovat do diskuse (otázka je, zda pod přiznanou, nebo skrytou identitou, na což se názory různí) a dodávat svůj pohled na věc. Aktivní firmy pak dokonce samy nastolují témata, dokonce se spekuluje i nad tím, že některé firmy nebo přinejmenším jejich aktivní zaměstnanci v rámci nekalé konkurence používají fóra a další internetové nástroje k útokům na konkurenci. Nelze se divit, díky anonymnímu prostředí internetu je to vcelku lákavá příležitost.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.