Návštěvnost webových stránek napoví o vašem úspěchu na internetu

Statistiky návštěvnosti jsou velmi podstatným zdrojem informací o lidech, kteří váš web navštíví. Pomocí analýzy návštěvnosti můžete zjistit, co uživatelé chtěli, jestli je váš web přesvědčil k nákupu apod. Analýza návštěvnosti vám také umožní odhalit chyby na vašem webu, vyhodnotit efektivitu kampaní a ukáže, které vaše aktivity přinášejí ovoce.

Při analýze chování uživatelů se zaměřujeme zejména na

  • krátké návštěvy (pokud uživatel na webu navštíví jen jednu stránku),
  • stránky, ze kterých uživatelé web opouštějí (zejména opuštění objednávkového procesu apod.),
  • často používané položky v navigaci,
  • chování uživatelů na klíčových stránkách (na co klikají),
  • využívání speciálních funkcí a jejich vliv na konverzi (vyhledávání, oblíbené položky, diskuze, porovnání apod.).

Pokud je na vašem webu existují funkce, které mohou uživatelé použít, určitě jejich využívání měřte. Mezi typické zajímavé funkce patří přidání komentáře, doporučení známému, tisk výrobku, odeslání dotazu, porovnávání zboží, stažení dokumentu, vyhledávání na webu apod. Uživatelé, kteří některou z těchto funkcí použijí, velmi jasně ukazují, že jejich cíl je v souladu s vaším webem. Je tedy pravděpodobné, že tito uživatelé mohou využít vaše služby.

Vždy mějte na paměti, že reálná zpětná vazba – ať už pozitivní či negativní – přichází zejména od loajálních uživatelů. Zpětná vazba je velice cenná, ale nelze čerpat podněty pouze z tohoto zdroje. Mohlo by se vám stát, že svůj web budete upravovat tak dlouho, až bude použitelný pouze pro omezenou skupinu vašich stálých zákazníků a bude velmi komplikovaný pro ty nové, které chcete získat.

Na základě analýzy návštěvnosti a vyhodnocování chování uživatelů na základě naměřených dat můžete pochopit ty uživatele, kteří na vašem webu nebyli schopní dosáhnout toho, co chtěli a opustili jej nespokojení.

Trendy v návštěvnosti

U každého ukazatele nestačí sledovat, jak se vyvíjí. Musíte současně počítat s dalšími okolnostmi, které ho ovlivňují. Nejviditelnějším vlivem je sezónnost, existuje ale i mnoho dalších faktorů, jako jsou státní svátky, počasí, veřejně zajímavé události nebo třeba reportáž týkající se vašeho segmentu trhu v televizi.

Čísla ještě nemusí růst, aby se mohlo hovořit o úspěchu. Pokud se vám daří upevňovat pozice svého webu ve vyhledavačích, ale právě je sezónní propad, můžete i absolutní pokles návštěvnosti považovat za pozitivní. Totéž platí i obráceně – na začátku sezóny nebo při nějaké zajímavé události můžete zaznamenat nárůst návštěvnosti, přestože se vaše umístění ve vyhledavačích zhoršuje.

Ani na porovnávání dvou meziročních sezón není spolehnutí. Může se stát, že zatímco loni sezóna končila v dubnu, letos skončí až v květnu nebo naopak dříve. Konec sezóny často doprovází krátkodobý nárůst konverzního poměru. O vaše produkty se totiž zajímá daleko větší procento lidí, kteří vaše zboží nebo službu opravdu chtějí, případně se jedná o návštěvníky, kteří se pro nákup rozhodli ještě v sezóně, ale realizují jej až nyní. Podobně se může chovat i začátek sezóny, kdy rychle stoupne návštěvnost, ale objednávky se dostaví s mírným zpožděním, což konverzní poměr ovlivní krátkodobě negativně.

 

Ovládnutí trhu

Bývá velmi těžké odhadnout, jak velkou část relevantního trhu svým webem oslovujete. Statistiky návštěvnosti vám v tom mohou pomoci. Křivka denní návštěvnosti málo navštěvovaného webu totiž mívá velmi nepravidelný průběh, protože návštěvy na webu jsou víceméně náhodné. Weby s vysokou návštěvností mívají graf denní návštěvnosti daleko pravidelnější a různé týdny mají křivky o podobném tvaru. Lidé potřebují vaše služby každý den, a čím větší část cílové skupiny obsluhujete svým webem, tím pravidelnější je průběh křivky návštěvnosti.

To samozřejmě nemusí platit obecně, třeba u velmi specifických oborů. Při tomto způsobu vyhodnocování navíc vždy pamatujte na fakt, že chování lidí se obvykle mění v závislosti na formách a množství propagace vašeho webu a mnoha dalších faktorech. Účinek mnoha internetových kampaní navíc nelze vůbec předpokládat a v mnoha případech až zpětná analýza efektivity kampaněukáže, proč vlastně byla účinná.

Měřicí nástroj

K dispozici je mnoho měřicích nástrojů, které se velmi liší svými možnostmi. Mezi bezplatnými nástroji je jednoznačnou jedničkou Google Analytics. Umožňuje měření všech zmiňovaných hodnot, navíc i efektivitu kampaní a mnoho dalších údajů, které vám pomohou zkvalitňovat vaše webové stránky.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.