Návštěvnost webových stránek napoví o vašem úspěchu na internetu

Statistiky návštěvnosti jsou velmi podstatným zdrojem informací o lidech, kteří váš web navštíví. Pomocí analýzy návštěvnosti můžete zjistit, co uživatelé chtěli, jestli je váš web přesvědčil k nákupu apod. Analýza návštěvnosti vám také umožní odhalit chyby na vašem webu, vyhodnotit efektivitu kampaní a ukáže, které vaše aktivity přinášejí ovoce.

Návštěvnost webových stránek a internetového obchodu

Při studování statistik návštěvnosti se pozornost zaměřuje především na počet návštěvníků (uživatelů) a návštěv. Na jejich základě můžete vyhodnocovat loajalitu návštěvníků, průměrný počet návštěv realizovaných jedním uživatelem a poměr nových k vracejícím se uživatelům.

Velmi důležité je rozlišovat a měřit zdroje návštěvnosti. Zdrojem návštěvnosti může být vyhledávač, PPC reklama, libovolný reklamní banner, ale také jakýkoli web, na kterém je odkaz vedoucí na vaše webové stránky. Specifickým zdrojem návštěvnosti je tzv. přímý přístup, kterému nepředchází žádná jiná stránka. Uživatel tedy buď zadal přímo adresu do prohlížeče, anebo klikl na odkaz na vaše stránky v záložkách v internetovém prohlížeči či e-mailu.

U přístupů z vyhledavačů a z PPC kampaní je velmi důležité vyhodnocovat dotazy, tedy slova a výrazy, pomocí kterých uživatelé ve vyhledavači hledali. Dotazy položené ve vyhledavačích vypovídají velmi mnoho o záměru a přání uživatele, a proto jsou dobrým zdrojem informací. Slouží také jako inspirace pro zvyšování obchodního úspěchu webu i pro odhad spokojenosti uživatelů.

Chování uživatelů

Ne každý uživatel přichází do e-shopu kvůli tomu, aby zde nakoupil, a mnoho uživatelů na vaše webové stránky každý den přichází omylem. Přesto ale analýzou chování uživatelů můžete vyhodnotit, které stránky na vašem webu způsobují, že potenciální zákazníci nakonec neobjednají nebo naopak můžete zjistit, co asi uživatelé od vašeho webu očekávají a jestli byl jejich cíl naplněn.

Nejočekávanější akcí uživatele je samozřejmě objednávka, odeslání nějakého poptávkového nebo kontaktního formuláře. Tomuto typu akce říkáme konverze a velmi často (zejména u e-shopů) můžete přiřadit konkrétní (nebo průměrnou) částku, kterou vám uživatel vydělá. Měříte-li si konverze, vyhodnocujte i konverzní poměr, který vyjadřuje, na kolik návštěv připadá jedna objednávka (podíl počtu konverzí a počtu návštěv). Konverzní poměr odráží schopnost webu proměnit návštěvníka v zákazníka a je vhodné jej měřit samostatně pro jednotlivé zdroje návštěvnosti, zejména pro placené kampaně.

 

Pokles konverzního poměru

Přestože konverzní poměr a jeho změna v čase odráží výsledky vašeho počínání, je velký omyl se soustředit čistě na jeho hodnotu. Některé změny mohou mít velmi pozitivní vliv např. na růst návštěvnosti, SEO, obchodní účinnost či přesvědčivost webu nebo mohou mít pozitivní marketingový dopad.

Důvody k poklesu mohou být např.:

  • Informačně zajímavý obsah může přilákat mnoho uživatelů, kteří chtějí pouze informace, ale mohou si vaši značku spojit se zajímavou či kvalifikovanou radou.
  • Komunitní funkce – weby, na kterých se uživatelé mohou nějakým zajímavým způsobem zapojit do budování obsahu, si získávají příznivce i skalní fanoušky. Ti mohou na málokterém webu neustále konvertovat, ale pomáhají zvyšovat důvěryhodnost a účinnost webu na skupinu uživatelů, kteří mají zájem využít vaše služby.
  • Brandové kampaně – kampaně podporující vaši značku či značku webu mnohdy nemají okamžitý, ale spíše dlouhodobý efekt. Právě jejich dlouhodobou účinnost prakticky nelze měřit a vyhodnocovat.

Konverzní poměr je tedy nutné chápat a vyhodnocovat v kontextu s ostatními údaji, jako je počet návštěv nebo uživatelů, počet objednávek a hlavně jejich vývoj.

logolink opvk

Tento materiál vznikl za podpory Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.