Návrh nového webu: 5 věcí, které chtějte od copywritera

K novému byznysu patří i nový web. Jestli jste na úplném začátku, čeká vás spolupráce s armádou specialistů na SEO, UX, grafiku, HTML a taky copywriting. Budete jim umět zadat práci? Poradím vám, čím zaúkolovat copywritera, abyste byli s novým webem spokojení.

Napsala: Lucie Slunčíková

Markeťačka, která se k marketingu nachomýtla při studiu nových médií pod taktovkou Josefa Šlerky na UK. Základy copywritingu, SEO a webové analytiky, ze kterých teď čerpá, získala při práci v H1.cz. Momentálně je už několik měsíců součástí interního marketingu v Ušetřeno.cz, kde s týmem copywriterů v zádech spravuje obsah firemního webu.

Copywriting není jen o tvrdém/měkkém „i“ a správné interpunkci ve složitých souvětích. Šikovný textař by měl obsahem dokázat naplňovat uživatelovu potřebu a tím potažmo i plnit vaše byznysové cíle.

Zkušený a online světem protřelý copywriter s přesahem do SEO, brandingu, analytiky a sociálních sítí by se vás sám zeptal na všechno, co k práci potřebuje, a dal by se do rešerší a psaní. Pokud ale najmete spíše začátečníka, jehož hlavními přednostmi jsou nadšení, budete pro něj potřebovat specifičtější zadání, než: „Otextuj nám web.“

 

Pojďme si teď představit, s čím vám může šikovný copywriter pomoct:

1úkol: Naladit správný tón

Váš byznysový záměr je určitě promyšlený do posledního detailu a už ho jen stačí zhmotnit a dát vašemu podnikání hmatatelnou podobu – navrhnout logo, web, propagační materiály… Nechybí ještě něco? Nezapomeňte dát vašemu dítku do vínku také zvučný hlas.

Zkušený copywriter vám pomůže nastavit firemní komunikaci. Nejdříve s vaší pomocí musí porozumět vašemu byznysu a cílové skupině. Zváží všechny používané i plánované komunikační kanály (web, sociální sítě, e-mail, call centrum, tiskoviny apod.). A v neposlední řadě bude určitě chtít poznat i vaši firemní kulturu a promítnout ji do tónu komunikace.

A co bude výsledkem? Na konci tohoto procesu, byste měli v ruce držet mocný nástroj – manuál, který vám pomůže konzistentně vystupovat před tím nejnáročnějším kritikem – platícím zákazníkem. Všechny texty na webu i mimo něj budou promlouvat jednotně. A to díky tomu, že všichni, kdo se do budoucna zapojí do komunikace s veřejností jménem vaší značky, budou mít jasno v tom, jestli tykat nebo vykat, jaký použít jazyk, jestli být stroze profesionální nebo dětsky hravý.

2úkol: Spřátelit copywritera s UXákem

Znáte to věčné dilema s vejcem a slepicí? V rovině tvorby webu má tato otázka podobu: Tvořit nejdříve wireframe nebo obsah? Nesnažte se tento problém vyřešit. Obejděte ho. Posaďte copywritera a UX specialistu k jednomu stolu a nechte je pracovat současně.

Textař vymyslí typ a objem obsahu potřebný pro jednotlivé stránky webu a jeho nový kamarád bude současně navrhovat podobu stránek. Jeden druhému mohou koukat přes rameno, inspirovat se a instantně si vzájemně dávat zpětnou vazbu.

A výsledek? Příliš dlouhé nadpisy se utnou hned v zárodku, nebude potřeba vymýšlet zbytečný text do navrženého boxíku i když už nemáte co říct, odstavce budou mít vhodný počet řádků tak, aby se snadno četly.

3úkol: Napsat texty pro lidi (i roboty)

V momentě, kdy máte jasno v tom, jak budou jednotlivé stránky vypadat, copywritera konečně čeká TEN velký úkol – textovat. Pokud máte po ruce i SEO specialistu s hotovou analýzou klíčových slov, posaďte ho vedle copywritera. Budou si mít určitě o čem povídat.

Z této spolupráce by měl vzniknout obsah, který jde vedle uživatelů naproti i robotům našich dvou hlavních vyhledávačů – Googlu a Seznamu. Vedle toho by měly texty respektovat nastavený tón komunikace a přizpůsobit se oslovovanému publiku. Ujistěte se, že jsou otextované i netextové části webu jako např. obrázky.

Proč budete spokojení? Texty od zkušeného copywritera zvýší konverzní poměr vašeho webu. Otestujte si to. A díky textům optimalizovaným i pro vyhledávače se můžete těšit na vyšší neplacenou návštěvnost z vyhledávání.

 

Pokračování článku najdete ZDARMA v e-magu Starting Up

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.