Nakopněte svůj e-mail marketing

Začneme zlehka. E-mail marketing je super! Boží! Superboží! Je to jeden z kanálů s nejlepší návratností investic. Skvělý kanál pro kreativce. Skvělý kanál pro pisálky. Skvělý kanál pro firmu. Je to přímá forma oslovení zákazníka. Efektivní segmentace cílového publika a následně velmi přesné měření výsledků. Jsem Ondřej Valuštík a tohle je návod, jak nakopnout váš e-mail marketing. A to úplně od začátku!

Ondra je celoživotní samouk, který se dříve věnoval grafickému designu a už od střední školy pracoval na projektech pro Hamé nebo Mezinárodní festival reklamy PIAF. Z vesnice se přestěhoval do velkoměsta (do Prahy hele), kde se z něj stal marketér v Ušetřeno.cz. V poslední době pracuje také na svém projektu, ve kterém chce malým firmám pomoci nakopnout jejich e-mail marketing. A to úplně zadarmo. A pomůže i vám – www.ondrejvalustik.com.

Pojmenujte si své cíle

Uvědomte si hned na začátku, co je vaším cílem. Ano, zní to jako klišé. Je to klišé. Ale jestli nechcete, aby z e-mail marketingu byla jen “drahá sranda”, tak si ty cíle musíte pojmenovat. Stačí to ve dvou větách:

  • “Chceme naše zákazníky informovat o nových produktech/službách. Bude to tedy primárně akvizičně zaměřený obsah”.
  • “Chceme posilovat značku a vracet uživatele na web, kde s nimi budeme dále pracovat. Obsah emailů tedy bude více informační/zábavný”.

Připadá vám to jako cíl málo? Ne. Stačí. Funguje to dobře. Kdykoli budete chtít v budoucnu vytvářet nové formáty, položíte si vždy jednoduchou otázku: Jde to ruku v ruce s naší vizí, kterou jsme si na začátku stanovili?

Prvních 400px prodává

Není na co čekat. Cíle už známe. Pojďme se rovnou vrhnout na to, jak vytvořit návrh e-mailu pro váš produkt/službu. 

Když přemýšlím o tom, jak celou kreativu poskládám, dělám to následovně. V prvních 400px je potřeba získat pozornost a zaujmout. Tento prostor prodává. V další části “prodávám” ty nejlepší výhody, vytvářím touhu po produktu/službě. A v poslední části je místo, kde je potřeba vyvolat akci. Samozřejmě musíte v každé části využívat výrazné call-to-action prvky, dole je ovšem poslední možnost, kde musíte zájemce bezpodmínečně dostat na web.

 

Začněte návrhem wireframe. Já na to používám geniální nástroj. A je prakticky zadarmo. Tužka a papír. Je to nejrychlejší, a o to vám přeci jde, ne? Přemýšlejte nad e-mailem jako nad tokem informací. Jednotlivé části musí navazovat. Běžte na to takhle:

1. Získat pozornost a zaujmout

Úplně nahoře je prostor pro logo a menu. Tyhle odkazy vedou na web až 30 % návštěvnosti. Wow! Dále použijte nepřehlédnutelný nadpis, který zaujme. V kombinaci se skvělým obrázkem/ilustrací to máte v kapse. Nezapomeňte na výrazný button se šťavnatým call-to-action textem (obecně se v e-mailu kliká mnohem více na buttony než na textové odkazy). 

2. Vytvoření touhy aneb pochlubte se tím nejlepším

Zde je prostor pro to, pochlubit se tím nejlepším, co váš produkt/služba umí. Snažte se informace vizualizovat, dnes už nikdo nečte. Mohou to být například 3 ikony vedle sebe, které doplníte jednou krátkou větou. Ano, a ani tady nesmí chybět call-to-action prvek.

3. Vyvolání akce

Máte od zákazníků kladné reference? Práskněte je sem! Využijte fotku a názor od člověka, který má pozitivní zkušenost s vaším produktem/službou. Funguje to. Přirozeně pak pod reference umístěte prvek, na který nejde nekliknout. A máte vyhráno.

Pod tím vším umístěte patičku, kde ze zákona musíte uvést jméno a adresu odesílatele, větu o tom, že jde o obchodní sdělení a odkaz na odhlášení ze zasílání obchodních sdělení. Ve finále to může vypadat takto: Tento e-mail jste dostal na základě registrace na webu ondrejvalustik.com. Odesílatelem obchodního sdělení je společnost Ondřej Valuštík s.r.o. Marketingová 7 Praha 5, 150 00. Odhlásit se z newsletteru. - Zkuste být ale kreativnější. Prosím.

Při tvorbě grafiky se držte vizuálního stylu vašeho webu. Musí být na první pohled jasné, že e-mail a web patří k sobě. Doporučuji vám držet se šířky 600px. Pokud máte responzivní web nebo mobilní verzi, je to cool zpráva. Udělejte tedy i e-mail responzivní, co? To už je dnes ve světě základ.

Co hlavně prodává? Obrázky! Jenže s tím souvisí hned jedna malá komplikace. Pokud budete působit na českém trhu, nejspíš bude až 70 % vaší databáze pocházet ze Seznam.cz. A Seznam.cz po otevření e-mailu nestahuje obrázky. Ha. Při tvorbě kreativy tedy myslete i na to, jak bude e-mail vypadat, když se nepodaří načíst obrázky. Nepodceňujte to.

Pro inspiraci mrkněte na stránku ReallyGoodEmails.com, já ji mám nastavenou jako domovskou.

Netrapte se s tabulkami, použijte Mailchimp

Milovníky HTML tabulek nejspíš zklamu, ale vy jste start-up, proto neztrácejte čas (myslím tím prachy). Jak tedy rozchodit celou grafiku, aniž by vám to zabralo tři dny? Existuje pro vás skvělý nástroj - MailChimp. Určitě ho znáte, jedná se o on-line nástroj, který rozešle vaši kreativu do světa. A je zdarma (free verze je do 2 000 odběratelů/12 000 emailů měsíčně). Mimo jiné také obsahuje “template builder”. Celou grafiku tedy rozchodíte pouhou klikačkou. Na výběr máte z několika layoutů, stylů písma, přednastavených boxů a spoustu dalšího. Takže se do toho pusťte - www.mailchimp.com. Jo, a nepodceňte cílové stránky jednotlivých odkazů. Přemýšlejte nad tím, kam chcete lidi vést.

Hotovo, posíláme

Máte připravenou kreativu? Skvěle. Můžeme posílat, ale… Máte vůbec databázi lidí, na které kampaň odešlete?

Mnoho start-upů využívá různé launchovací strategie, které jednak budují povědomí o produktu/službě, ale hlavně slouží k tomu, aby vám zájemci zanechali e-mail (kontakt). Pokud jste žádný launch neudělali, je to škoda, ale pořád se to dá zachránit. Strategií, jak tvořit databáze je spousta. Nejznámější je asi box na přihlášení k newsletteru nebo vyskakovací pop-up okno s e-bookem/slevou. Na konci vám doporučím o tomto tématu celý e-book. Pokud už databázi máte a jako bonus je plná vašich zákazníků, je to pro vás skvělá zpráva. Tyto kontakty jsou pro vás nejcennější a je u nich největší potenciál splnění nastavených cílů. Blahopřeji.

Databázi kontaktů máme tedy připravenou. Ještě ale neklikejte na tlačítko “odeslat”, musíme provést pár technických úprav s vaší doménou.

Pokračování článku o e-mail marketingu čtěte ZDARMA v e-magu Starting Up:

Témata:
marketing  

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.