Martin Peška: Pravda o content marketingu

Martin Peška působí v online reklamní agentuře MarketUP jako Project Manager & Content Strategist a stará se například o klienty Mary Kay, Manner, Hamé, Asko, Fanuc, Bubbleology, PayU či AV Media.

Stojí za návrhy a tvorbou obsahových strategií pro sociální sítě, online PR a kampaně, ale i pro rozsáhlá webová řešení a firemní magazíny na základě obchodních cílů klientů.

S obsahem má letité zkušenosti. Od roku 2008 působil v oblasti PR a podílel se například na komunikaci Sázavafestu či kapel Rybičky 48 a Mandrage. Zkušenost s organizací webových projektů a orientaci v různých kanálech online marketingu získal v internetovém vydavatelství CzechNetMedia, jež v roce 2011 zakládal a které dnes svými online magazíny oslovuje okolo 500 tisíc uživatelů měsíčně.

Je pravdy trochu na šprochu, že SEO je mrtvé a jeho pozici přebírá content (nebo-li obsahový) marketing?

SEO není mrtvé. Sám zastávám i názor, že není ani jiné než dříve. Tedy za předpokladu, že jste dělali SEO proto, abyste pomohli svým zákazníkům, ne proto, že jste se snažili „očůrat“ vyhledávače.

Samozřejmě se za poslední roky stalo mnoho změn, které mají na SEO zásadní vliv. Kromě samotných změn algoritmů, je to především fakt, že se lidé „naučili vyhledávat“ a začali vyhledávat ze zařízení, která ještě před pár lety neexistovala.  

A faktem je, že SEO bez obsahu dělat nelze.

Obdobná a neméně důležité otázka. Je obsahový marketing jen trend, který zase odezní nebo je to něco, čím by se měli všichni podnikatelé seriózně zabývat?

Každopádně je to buzzword. Asi tím hodně lidí naštvu, ale podle mne je tu content marketing odpradávna, jen ti, co ho dělali, ho tak nenazývali.  A mnoho lidí ho dělá, aniž by věděli, že takový termín existuje.

Když jsem pracoval pro Sázavafest, najali jsme si v roce 2008 hudebního publicistu Jardu Špuláka a na webu festivalu vytvořili Sázavafest Music Magazín. Publikovali jsme tam krátké zprávičky a zajímavosti, nebo rozhovory s interprety, kteří měli daný rok na festivalu účinkovat. Současně jsme tento obsah propagovali prostřednictvím RSS feedu umístěným na webech o hudbě, pro mladé, na Facebooku, v newsletterech apod. Z dnešního pohledu content marketing, pro nás to bylo prostě public relations.

Během studií žurnalistiky jsem viděl mnoho starého tisku. A můžu říct, že první inzeráty v prvních novinách byly z dnešního pohledu content marketing.

 

Content marketing je rozhodně aktivita, kterou by se měla zabývat každá firma, která chce být úspěšná a chce si získat srdce, nebo minimálně důvěru svých zákazníků.

Možná je to tím, že marketéry v posledních letech více zajímalo „jak“ než „co“. Byli fascinováni novými médii a možnostmi oslovit potenciální zákazníky…

Jakou roli hraje čas? Dá se použít content marketing i pro nějakou akční nabídku?

Určitě. A s velkou oblibou právě pro tyto účely obsah využívám v kombinaci s dalšími nástroji online marketingu. A obsah zde hraje hlavní roli.

Abych byl konkrétní, můžu uvést jeden případ.

Řekněme, že klinika plastické chirurgie by chtěla získat více klientů na operaci očních víček. Můžeme vytvořit soutěž o operaci zdarma a 10 konzultací zdarma. Podmínkou účasti v soutěži je mimo jiné souhlasit, že z operace bude natočena reportáž a budou nafoceny fotografie pro další marketingové účely kliniky.

Takovou soutěž můžeme publikovat buď na vlastním webu a propagovat ji, nebo ji publikujeme jako PR článek na vybraném vhodném médiu. Tam si ji přečte třeba 3.000 lidí, řekneme, že třeba 2 % lidí se skutečně přihlásí do soutěže, tzn. máme e-mail na 60 potenciálních zájemců o operaci očních víček, kteří nám jsou ochotni poskytnout referenci.

Jeden účastník vyhraje operaci zdarma a jeho příběh bude zdokumentován a využit například na YouTube, Facebooku, na webu, v PR článcích apod. Dalších 10 lidí dostane konzultaci zdarma a přijde na kliniku, kde se budou moci seznámit s lékařem, který by je operoval. Pak nám zbývá dalších 49 lidí, kteří nic nevyhráli, ale máme na ně kontakt. Proč s nimi dál nepracovat? V tu chvíli se jim dá poslat zpráva, že víme, že sice nevyhráli, ale mohou využít časově omezenou nabídku a využít slevu na operaci.

Do této chvíle byste si ještě řekli, že se jedná o standardní činnost PR.

Ale co zbylých 2940 čtenářů? Soutěže se nezúčastnili, ale dočetli se v ní o klinice. Dost pravděpodobně mají o operací očních víček oni sami, nebo někdo z jejich rodiny a blízkých, zájem. Nezúčastnili se soutěže třeba jen kvůli podmínce natočení a zveřejnění videa z provedení zákroku.

A podle mne je hřích takové publikum neoslovit znovu!

Proto si předem do soutěže umístím remarketingové kódy Google Adwords, Skliku, Facebooku či Adformu a po ukončení soutěže je můžu okamžitě oslovit bannerovou reklamou, reklamou na Facebooku či videoreklamou na YouTube. V té se je budu snažit přesvědčit, že moje klinika je to správné místo, kde se podrobit operaci plastických víček.

Není výjimkou, že na takovou reklamu proklikne více jak 50 % lidí. A i zde nebudu odkazovat uživatele z banneru na obyčejnou stránku na webu, ale opět se je pokusím přesvědčit pomocí obsahu. Například na banneru může být informace o tom, že lékař z kliniky pomohl operací očních víček již více než 1500 lidí a konverzní tlačítko „Přesvědčte se o našich výsledcích“ směřující na stránku, kde se budou moci prostřednictvím fotografií reálných pacientů z minulosti přesvědčit, jak dobrou práci lékaři kliniky odvádějí.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.