Jak na vyhodnocování PPC kampaní

Vytvořit PPC reklamu je samo o sobě jednoduché. Vytvořit PPC kampaň, která bude funkční, účinná a prodejně výkonná už tak snadné není. Musíte věnovat čas nejen správnému sestavení, ale pak i následné správě a optimalizaci, radí Eliška Kubátová z Ušetřeno.cz.

Než se vrhneme na jednotlivé kroky vyhodnocování kampaní, začneme zlehka malou rekapitulací základních pojmů.

Když se řekne PPC (pay per click) kampaň, většině se vybaví služby AdWords a Sklik. Oba systémy jsou pevně spjaty s vyhledávači. AdWords s Googlem a Sklik s naším českým Seznamem. Služby jsou si v mnoha věcech podobné, ale především – logika realizování i vyhodnocování kampaní je na obou platformách shodná, takže pro naše potřeby nemusíme rozlišovat, v kterém ze systémů kampaň běží.

Kampaň se sestavuje přímo v rozhraní jednotlivých služeb a začíná nastavením správných klíčových slov, na základě kterých se pak bude reklama ve vyhledávání zobrazovat. Udělat si dobrou analýzu vhodných klíčových slov je tedy pro úspěch kampaně, celkem příznačně, klíčové.

Dobře udělaná analýza klíčových slov samozřejmě pomůže i při samotném sestavování struktury kampaně a zařazování jednotlivých vyhledávacích dotazů do kampaní a sestav. K jednotlivým sestavám je pak ještě potřeba nastavit bidy (zjednodušeně řečeno, kolik maximálně jste ochotni zaplatit za klik).

Kromě dobré struktury kampaně a správné volby klíčových slov je zásadní i poutavý text inzerátu. PPC reklama se ve vyhledávání zobrazuje jako krátký textový inzerát, kde máte jen pár slov na to uživatele zaujmout. Co a jak mu sdělujete, je tedy to, co rozhodne, zda klikne či neklikne.

 

Pokud máte stejně jako my především výkonnostně orientované kampaně a jde vám o konverze, samotné kliknutí na kampaň samozřejmě nestačí a do hry vstupuje celá řada dalších faktorů. K tomu se ale postupně dostaneme.

Spuštění kampaně. Proč to často vypadá, že PPC kampaň byl příšerný nápad?

Ať už začínáte s businessem úplně od nuly nebo třeba jen přidáváte nový produkt, čeká vás nastavení úplně nových PPC kampaní. Předchozí zkušenost se určitě hodí, ale nikdo vám nezaručí, že vám kampaň poběží dobře hned od začátku. My třeba čas od času do portálu přidáme novou sekci (naposled to byl mobilní internet) a tím se nám otevře úplně nový nezmapovaný obzor. V takovou chvíli musíme zkoušet a hledat a nijak zásadně nám nepomáhá, že Ušetřeno.cz inzeruje přes PPC kampaně už 5 let. Vždycky je to tak trochu krok do neznáma.

Na začátku tedy nutně proběhne klasické kolečko popsané výše – analýza klíčových slov, vytvoření struktury kampaně, napsání desítek inzerátů a úvodní nastavení bidů. Obzvlášť pokud jsou vaším cílem konverze, vyladíte i cílovou stránku na webu a zamyslíte se nad logikou navigace. Když uživatel na inzerát klikne, najde na cílové stránce vše potřebné? Bude schopný objednávku dokončit?

A pak se to všechno spustí...a nefunguje to. Vůbec. Je to drahé, neplní to nastavené cíle a vy byste to nejradši celé vypli. U nás v takovou chvíli razíme heslo: „Zavřít oči!“ (teda alespoň na chvíli). Ptáte se proč? Protože největší chybou by bylo kampaň vypnout nebo snížit její rozpočet na základě rozhodnutí, které bylo uděláno s nedostatkem jakýchkoli dat. Začátek běhu kampaně je totiž především právě o sbírání dat, která vás nasměrují dál.

Máte tedy vydržet třeba 100 kliknutí a pak ty oči zase otevřít a podívat se na získaná data? Na to bohužel neexistuje univerzální rada. Já osobně doporučuji ještě před spuštěním kampaně odhadnout (třeba na základě jiných zdrojů – organická návštěvnost, emailová kampaň), kolik návštěv bude potřeba k jedné konverzi. A pak to vynásobit alespoň pěti. To by mělo zhruba stačit k nasbírání dat, na základě kterých se pak budete rozhodovat dál.

Stejně tak není univerzálně stanoveno časové období, po které byste měli vydržet bez velkých zásahů do kampaně. Úplně nejmenší jednotka je týden, kratší čas opravdu nemá cenu řešit, ale vhodnější je počkat po dobu délky minimálně jednoho nákupního cyklu konkrétního zboží (konkrétní délka samozřejmě záleží na druhu zboží, protože nákup luxusního auta přece jen zvažujeme déle než rohlíky k snídani).

Vedle toho bereme také velký ohled na výkyvy v chování uživatelů, které způsobily externí vlivy. Je jasné, že o víkendu se lidé chovají jinak než v pracovní dny, ale do hry vstupuje i počasí nebo aktuální události. Například v krásné slunečné dny jsou všichni venku a nikdo nesedí doma u počítače, nebo když se hraje hokej Kanada vs. ČR, jsou všichni doma u televize nebo v hospodě. Byla by škoda zatížit vyhodnocování chybou, takže myslete i na tyto faktory.

Shrnuto a podtrženo – nikdy nedělejte závěry příliš brzo a s nedostatkem čísel. Radši déle sbírejte. Vaší odměnou budou relevantnější výsledky.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.