Jak mít zvládnutý marketing na sociálních sítích

Na vaše dotazy ohledně sociálních sítí odpovídala Eliška Vyhnánková, konzultantka sociálních médií, která zvládá Facebook, Twitter i Linkedin a má v merku všechny aktuální trendy na poli marketingu v sociálních médiích.

Jak se člověk vypracuje na pozici specialistky na sociální sítě?

Můj recept byl celkem jednoduchý. Z fanouška sociálních sítí jsem se postupně stala odborníkem na sociální sítě. Prostě jsem jen více četla, více se v jednotlivých nástrojích šťourala a více mě zajímalo, jak na nich lidé a firmy fungují.  Baví mě, co dělám a snažím se to dělat co nejlépe. Zní to jako klišé, ale věřte, že v tom není žádná strategie. Každá pracovní nabídka je výzva, zkouším, co mohu, zajímám se. Hodně práce, která je ale naštěstí většinou i zábava.

Mám na facebooku diskuzní skupinu pro mé klienty i veřejnost. Co mám udělat, abych vzbudil diskuzi? Mým cílem je mít živou skupinu, ne akvárko s mlčícími rybami. Cílová skupina jsou mladí lidé.

Donutit uživatele k aktivitě je obecně velmi náročná záležitost. Nejen na Facebooku, ale i na ostatních sociální sítích (a pokud zajdeme dostatečně daleko, tak i v normálním životě, taková trochu nepříjemná lidská vlastnost to je :)). Pokud budu mluvit z pozice uživatele - svoji roli jsem splnila tím, že jsem se stala vaším fanouškem či účastníkem skupiny. Tam pro mne končí moje aktivita a vy mě musíte přesvědčit, že účast v diskusi, sdílení obsahu či další “kliknutí” jsou pro mne užitečné - něco z toho získám. Může jít o odměnu, která má podobu fyzickou (např. soutěž) nebo odměnu pro ego (budu sdílet něco, co potěší mé přátele, budu moci projevit svůj silný názor či postoj, stoupne můj společenský kredit). Je potřeba zahrát na některou z těchto strun.

 

Mám malý e-shop a zajímá mě, jestli se vyplatí investovat do placené reklamy na Facebooku? Myslíte si, že se mi vložené peníze vrátí? Pokud ano, v jakém časovém horizontu? Jak mám kampaň nastavit?

Pokud jde o B2C e-shop, je Facebook rájem. Při vytváření propagace je ale nutné přesně definovat cílovou skupinu (lokalita, věk, pohlaví, zájmy), aby peníze zbytečně nebyly investovány do uživatelů, které vaše produkty nezajímají. U e-shopů je navíc vidět okamžitý efekt v podobě uživatelů, kteří na reklamu klikají, přicházejí na váš web a objednávají vaše produkty. Například za 200 Kč můžete se svým prodejním příspěvkem oslovit až 10 000 lidí. V případě správného cílení tedy za 200 korun váš odkaz na super produkt uvidí 10 000 potenciálních zákazníků. To je dobrá cena, co říkáte? Určitě reklamu na Facebooku vyzkoušejte a pokud si nebudete vědět rady, moc ráda vás uvidím na některém z mých veřejných školení o Facebooku, kde probíráme i nastavení reklamy.

Pro jaké obory je vhodnější cílit propagaci produktu více na Twitteru, než na Facebooku, je-li to vůbec v nějakých případech vhodnější?

Zatím jsem nepotkala společnost, u které bych mohla rovnou s čistým svědomím říct, aby se raději rovnou soustředily na Twitter a Facebook vynechali. Každopádně se to tak úplně netýká oboru, pokud tedy vynecháme diskuze o médiích a PR, kde je Twitter samozřejmě zajímavý. Spíš jde o to, jestli se podaří vymyslet pro danou sociální síť zajímavá strategie a bude po ruce někdo, kdo se bude Twitteru aktivně a nadšeně věnovat. Může to být někdo z vedení, PR nebo klidně řadový zaměstnanec, kterého ale Twitter baví, má tam již vybudovanou zajímavou základnu followerů a je ochoten zapojit do svého obsahu i propagaci firmy.

Mám e-shop se sportovními doplňky. Co mám na Facebooku dělat, abych zvedl svoje prodeje?

Zapnout všechny měřící přístroje, aktivovat konverzní pixely, vyladit Google Analytics, co nejpřesněji identifikovat cílovou skupinu a na tu zaměřit Facebookovou placenou reklamu. Velmi rychle zjistíte, kolik korun vám vydělá jedna investovaná koruna do takové propagace a s tím už se dá pracovat, co vy na to? Je ale velmi důležité, aby připravená reklama byla sexy jak po stránce vizuálu, tak textově a uživatelé byli ochotni na ni klikat. A pokud už kliknou, tak aby je přivítala webová stránka, která je uživatelsky přívětivá a objednání produktu ideálně na co nejméně kliknutí. Všechno souvisí se vším.

Je pro e-commerce firmu důležité mít profil na Linkedin, nebo to není až tak důležité?

LinkedIn je hodně o soukromých profilech a práci s nimi. Firemní profil je defacto pouze zastřešuje. Určitě není nutně důležité na LinkedInu být a rozhodně nelze očekávat, že z něj poplynou extrémní příjmy. Ale jednotliví zaměstnanci a kolegové, kteří budou LinkedIn aktivněji používat, mohou pomoci viditelnosti značky. V tomhle případě možná nejlépe platí, že každý jeden zákazník se počítá.

Má pro firmu nebo start-up smysl Google+ nebo je to tak trochu ztráta času?

Ne :)

Poslali jste Elišce dotaz a nenašli jste ho? Další otázky a odpovědi na ně najdete ZDARMA v e-magu Starting Up

Témata:
marketing  

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.