Jak mít skutečně použitelné a přístupné stránky poradí odborník Seznamu

Pokud se staráte o propagaci vašeho podniku opravdu zodpovědně, asi už máte firemní webovky. Ale ruku na srdce, zaobírali jste se vážně při jejich tvorbě tím, aby byly dobře přístupné a použitelné pro návštěvníky nebo jste řešili jen, co na firemní web napsat? Pokud jste přístupnosti a použitelnosti vašeho webu pozornost moc nevěnovali, nic není ztraceno. Nechejte si poradit od vedoucího týmu návrhářů webového rozhraní Seznamu! Stejně dobře jeho rady poslouží i těm, kteří se na založení webu teprve chystají.

Rozhovor s návrhářem webových stránek na téma: Použitelnost a přístupnost firemních stránek

„Váš web na mou hlavu!“ To je heslo, které na vás vykoukne, jakmile vstoupíte na stránky Lákavé.info, které patří Lukáši Marvanovi, alias BoBovi.

Lukáš Marvan

Lukáš Marvan se na profesionální úrovni zabývá použitelností a přístupností webů, což dokazuje jeho devítileté působení ve společnosti Seznam.cz, kde se postupně vypracoval z webmastera a návrháře až na pozici vedoucího týmu návrhářů webového rozhraní. Mimo to také poskytuje odborné poradenství při návrhu a optimalizaci uživatelského rozhraní internetových stránek.

Něco ze své „webové kuchařky“ vám prozradí v následujícím rozhovoru.

1 Jak hodnotíte úroveň firemních stránek menších podniků? Dbají jejich tvůrci a potažmo majitelé na dobrou přístupnost a použitelnost?

Úroveň stránek je naštěstí čistě individuální. Firmy, které si uvědomují důležitost vlastní internetové prezentace, nebo ještě lépe celého on-line marketingu, mají většinou velice kvalitní prezentace.

Bohužel, člověk naráží i na stránky, které vypadají jak z minulého tisíciletí, neplní ani základní informační funkci a jsou zkrátka pro ostudu.

 

2 Jakých chyb se na svých stránkách podnikatelé dopouštějí nejčastěji a jaké jsou největší prohřešky vůči použitelnosti a přístupnosti webu?

Nejčastější chybou, které si bohužel všímám na mnoha stránkách, je absence základních údajů o předmětu podnikání, tedy: kdo, kde, kdy a za kolik poskytuje jakou službu. Paradoxně mívají tyto informace na svých stránkách lépe zpracováni drobní podnikatelé (živnostníci), než střední firmy.

3 Doporučil byste začínajícím podnikatelům do začátků běžně dostupné webové šablony, anebo mají rovnou zainvestovat do řešení na míru? Znamená řešení na míru automaticky dobrou přístupnost a použitelnost webu?

Podle mne nemá cenu hned v začátku podnikání vydávat horentní sumy za web ušitý na míru. V tu chvíli stejně ještě nikdo přesně neví, co všechno by měl váš web umět. Rád doporučuji zlatou střední cestu, tedy využít existující šablonu, ale tu si přeci jen nechat zkušeným webmasterem poupravit blíže k vlastnímu firemnímu stylu tak, aby získala punc originality a naopak ztratila evidentní tuctovost. Také použití vlastních fotek, namísto těch nudných z fotobanky dodá vašemu webu na autentičnosti a originalitě. Tímto způsobem lze získat skutečně originální web za minimální náklady. A pokud se bude firmě dařit, může si pořídit web nový, připravený již skutečně na míru vlastním potřebám, protože ty by v té době už měly být zřejmé.

A bohužel musím varovat, že řešení na míru nemusí vždy automaticky znamenat dobrou použitelnost a přístupnost. Hlavně s přístupností pro hendikepované uživatele (což mohou být třeba i jen starší lidé, kteří hůře vidí na čtení) bývají problémy. Vždy záleží na odbornosti konkrétního realizátora webu a rozhodně je lepší počítat s přístupností od začátku, než ji pak složitě dohánět později.

4 Jaké jsou podle vás hlavní zásady pro správnou použitelnost a přístupnost webových stránek, popř. e-shopů?

Hlavní zásadu bych popsal asi takto: „Jako návštěvník musím uvěřit, že stránka, na kterou přicházím, snadno vyřeší problém, který mám a nebude mi při tom házet klacky pod nohy (bude tedy bezbariérová).“

Na webu musí být vždy zřejmé, kde právě jsem a co tam můžu dělat. A všechny informace musí být přístupné i hendikepovaným uživatelům.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.