Internetový (online) marketing – základy pro podnikatele

V marketingu na internetu existují pro podnikatele nepřeberné možnosti jak své podnikání zviditelnit. Víte, jak zajistit, že právě vaše webové stránky či internetový obchod budou mezi ostatními ty úspěšné? Čtěte dále a dozvíte se mnohem více.

Marketing na internetu

Pojem „internetový (online) marketing“

Internetový marketing chápeme jako souhrn aktivit na internetu, které směřují k určeným cílům podnikání - například zvýšenínávštěvnosti (zpravodajský server), zvýšení prodeje (e-shop), zvýšení povědomí o značce či adrese webu, zlepšení imageapod.

Jednou z klíčových součástí internetového marketingu je internetová reklama.

Původ internetového marketingu

 

Online marketing vychází z praktik klasického (offline) marketingu. Jsou zde však určitá specifika, která tento typ marketingu oproti klasickému znevýhodňují či naopak posilují. Slabší stránkou internetového marketingu je nižší penetrace internetu, kdy část tržního segmentu není aktivními uživateli internetu, avšak výzkumy ukazují, že lidí s přístupem k internetu stále přibývá. Naopak silnou stránkou je vysoká měřitelnost internetové komunikace a s tím související lepší plánování a výsledná efektivita marketingu. Inzerce na internetu navíc stále vychází výrazně levněji než u ostatních médií. Samozřejmostí ale je, že i na internetu je pro velkou viditelnost (např. prostřednictvím bannerové reklamy) potřeba velký balík peněz.

Typy internetového marketingu

Existují dvě základní větve internetové reklamy - výkonová a brandová reklama. Výkonová reklama má okamžitě zvýšit prodej. Není u ní tak důležité, kdo prodává, ale že je přesně na tom místě, kde ji zákazník „hledá“. Tedy například reklama v katalozích, PPC reklama, SEO apod. Oproti tomu brandová reklama nemá za cíl přímo prodat, ale zvýšit povědomí o značce, webové stránce, e-shopu a jeho nabídce. Mezi hlavní zástupce patří bannerová reklama (tj. pronájem reklamních prostor za úplatu), ale třeba také online soutěže a nebo on-line PR. Záleží tedy na tom, čeho chcete momentálně dosáhnout. Vhodné je kombinovat oba směry.

Internetovou reklamu lze realizovat v zásadě dvěma způsoby

  • marketingem ve vyhledávačích (PPC, placené zápisy v katalozích, SEO),
  • bannerovou reklamou.

Do internetového marketingu lze navíc zapojit public relations, e-mail marketing (spadající pod direct marketing), virový marketing, provizní systémy a další. Dala by se sem zařadit i vlastní webová prezentace (její přesvědčivost, přehlednost, náplň a technické požadavky) a samozřejmě tvorba atraktivních textů pro web (tzv. copywriting). V neposlední řadě také měření návštěvnosti, efektivnosti reklam a návratnosti investic.

Nástroje internetového marketingu

Marketing přes vyhledávače (Search Engine Marketing)

  • placený zápis/zařazení v katalogu,
  • optimalizace pro vyhledávače (SEO),
  • platba za proklik (PPC).

Bannerová reklama

  • bannery přes vyhledávače AdWords, AdSense,
  • výměnné bannerové systémy BillBoard, Mujbanner, iReklama,
  • soukromé systémy velké portály Seznam, Centrum, iDnes,
  • agenturní systémy Potenza, bbKontext, mediální agentury.

Public relations na internetu (online PR)

  • vlastní web a spřátelené weby,
  • odborné internetové časopisy a zpravodajské servery,
  • diskusní skupiny,
  • ČTK, e-maily novinářů,
  • placené články na serverech.

E-mail marketing

  • vlastní rozesílání vyžádaných emailů,
  • patičky ve free-mailech,
  • placené e-maily,
  • newslettery.

Provizní systémy (affiliate marketing)

  • přes zprostředkovatele Potenza,
  • přímo e-shopy.

Další možnosti

  • vlastní webové stránky,
  • virální marketing,
  • advergaming,
  • mikroweby,
  • integrovaný marketing (off-line + online) aj.

Vhodné je jednotlivé formy internetové reklamy, respektive internetového marketingu, spojovat a dosáhnout tzv. synergického efektu. Nabízí se například propojení optimalizace pro vyhledávače u velmi konkurenčních slov s PPC reklamou.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.