Daniel Nytra: Úspěch e-commerce

Přinášíme vám rozhovor z dalším z aktuálně hodně viditelných lidí v e-commerce. Daniel Nytra s online prodejem koketuje už dlouho, zná jeho zákonistosti i pasti. Mimo to na vlastní kůži testuje novodobý trend digitálního nomádství. Online je jeho životní prostor. A my jsme mu právě proto dali prostor k rozhovoru.

Nezdá se vám, že je dnes online trh už tak přesycený, že je v podstatě nemožné na něj přinést něco výjimečného, s čím ještě nikdo nepřišel?

Nemyslím si to. Je pořád co objevovat. Jde stále o poměrně nový obor podnikání. Například revoluční framework „See – Think – Do – Care“ A. Kaushika otevřel oči nejednomu markeťákovi po celém světě. Jde o to, být pořád v obraze a stále se učit nové věci.

Můžete prosím tento framework více rozvést? K čemu se používá, co je jeho cílem, nějaké praktické příklady? Děkuji.

Tento Framework slouží hlavně v pochopení návštěvníků stránek. Pokud vlastníte např. eshop, uvědomte si, že jej navštěvuje mimo kupující i spousta tzv. čumilů, přemýšlivců a chlebodárců. Měli byste s nimi správně komunikovat skrz vaše webové stránky. Jak vám to pomůže? Čumilové mohou doporučovat svým známým, přemýšlivci se díky článku rozhodnou právě pro váš produkt a chlebodárci nakoupí znovu a znovu. Velkou část věcí vysvětluji polopatě ve svém posledním ebooku zdarma.

Dělají nováčci na poli e-commerce chyby, které jsou podle vás zbytečné? Mohl byste zmínit nějaké z těchto nejčastějších chyb?

Testování jakéhokoliv projektu s sebou přináší slepé uličky. Vždy a v jakémkoliv novém projektu. Projít je musí každý, ale poučit se z nich umí už jen ten zkušenější. Nejčastější chybou nováčků je, že slepou uličku v marketingu vnímají jako osobní prohru. Snaží se na ni rychle zapomenout, ututlat ji, což se bohužel podaří. Místo, aby z ní vytěžili co nejvíce a poučili se, vcházejí stále do té samé, která samozřejmě nikam nevede. Krásný příklad je PPC reklama. Podnikatelé bezmyšlenkovitě utrácejí desetitisíce korun měsíčně bez jakéhokoliv měření výsledků.

Na jaké tři nejdůležitější věci je třeba dbát v online marketingu?

Analýza. Lidé. Testování.

Analýza je důležitá hned na začátku v prozkoumávání oblasti podnikání, zjištění konkurence a vlastních hranic. Poznat a pochopit chování návštěvníků stránek je někdy velice těžký úkol.

Lidé. Dost často totiž slyším odpověď: „No, prodávat to chci přece všem.“.

Nakonec testování: Nikdy nekončící kolos, který vám pomáhá odpovědět na základní otázky začínající slovem „Proč“.

Rád bych upozornil, že všechny tyto 3 věci nebudou nikdy zcela pochopeny: marketing je dynamický proces a můžete ho vždy zlepšovat.

Vy osobně máte své stránky plné referencí a v online prostředí jste známý. Jak dlouho trvalo vám osobně se vypracovat na pozici, na níž jste dnes?

Online marketing jsem začal dělat ještě při studiu na ČVUT. Velký zlom nastal při zřízení blogu v roce 2014. Myslím si, že za několik měsíců by se jakýkoliv pilný a učenlivý člověk mohl osamostatnit a začít pomáhat vlastním klientům s marketingem. Důležité je hlavně začít okamžitě a nepřeceňovat své budoucí já: „…až bude léto, objednám se na seminář o online marketingu“. To je nesmysl. Začněte hned teď!

V současnosti začíná růst prodej e-booků na různých blozích a infomarketing jen kvete. Co musí podle vás člověk udělat, aby prodával své know-how, i když začíná od úplné nuly a nemá databázi kontaktů, které by mohl oslovit?

Databáze kontaktů je důležitá. Doporučuji tím začít. Lidé v databázi vám pomáhají tvořit obsah, psát články, natáčet video, soustředit se a plnit závazky. Jsou kritičtí, když to sami tušíte a pochválí vás, když to potřebujete. Nejde jen o peníze, je to pouto a osobní vztah. Pokud máte toto pouto vytvořené, berou vás jako svého známého a odborníka. Koho potom v hospodě u piva nebo v kavárně u zákusku doporučí? Vás. Myslím si, že začátek jakéhokoliv dlouhodobějšího podnikání by měl být postavený na takovémto vztahu. Pak se dobře prodává i nakupuje – bez cenových konkurenčních válek a za odpovídající peníze.

Zdá se mi, že hodně lidí, kterým se daří prodávat produkty infomarketingu jsou spolu propojeni. V poslední době jsem narazila například na Stáňu Mrázkovou, Pavla Říhu apod. U nich je tímto spojujícím prvkem David Kirš, který k online podnikání přivedl i svou ženu. David posílá na své emailové databáze pozvánky na jejich akce, webináře pod. Jak může podle vás člověk být v takovém prodeji úspěšný i bez internetových velikánů jako je Kirš za zády?

Americký způsob prodeje snů není pro všechny. Lidé pana Kirše buď milují, nebo ho nenávidí. Dle mého názoru je to velice schopný obchodník. Jde to zvládnout samozřejmě i bez něj a až neuvěřitelně jednoduše. Já i mí klienti jsou příkladem.

Pro úspěch webu je důležitá návštěvnost stránek. Jak má úplný nováček přivést lidi na své stránky? SEO už asi nebude hrát tak klíčovou roli, když je jiných stránek s podobným zaměřením spousta a působí na trhu výrazně déle… Co převzalo jeho roli?

Úplný nováček by měl hlavně zjistit, co opravdu lidé chtějí a pochopit některé zákonitosti online marketingu. Připravuji na svých stránkách danielnytra.cz kompletní návod (manuál), ve kterém vysvětlím polopatě, co je potřeba udělat. Od koupě domény, přes vytvoření webu, až po nastavení jednotlivých reklamních kanálů. Krok po kroku. Vše pro začátečníky, včetně konzultace nad vašim projektem.

SEO stále funguje skvěle, stejně jako PPC reklama nebo PR. Ze všeho je jen dobré si „vyzobnout“ to nejefektivnější a celé to poskládat do fungující skládačky. Podnikatele i markeťáky budu přesně toto učit.

Pokračování rozhovoru s Danielem Nytrou najdete ZDARMA
v e-magu Starting Up

Autor: Petra Tabarová

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.