Podnikatel v labyrintu informačních technologií

V dnešní době už se málokdo obejde při svém podnikání bez podpory moderních informačních technologií – a to i když se věnuje podnikání v oboru, kde se pracuje hlavně rukama. Ony moderní informační technologie mohou mít podobu různou – od sofistikovaných počítačových sítí, serverových řešení a hromady specializovaných (a drahých) programů až po jediný, ani ne bůhvíjak nový, počítač s připojením k internetu, který je využíván hlavně jako prostředek k psaní e-mailů.

E-mail, kalendář, kontakty – všechno to umí a Outlook to není

E-mailový účet si lze zřídit snadno, rychle a zdarma na internetu – tuto možnost dnes nabízí většina webových portálů (z českých namátkou seznam.cz, atlas.cz, centrum.cz, ze zahraničních google.com aj.) – není ale zrovna nejpohodlnější přistupovat ke své poště pomocí internetového rozhraní.

Mnohem příjemnější je mít na počítači nainstalovaného e-mailového klienta – program, který umožňuje přijímat a odesílat elektronickou poštu ze zadaného e-mailového účtu. Buď z účtu poštu stahuje přes protokol POP 3 do počítače, nebo přes protokol IMAP přistupuje k poštovnímu účtu vzdáleně a obsah schránky „zrcadlí“ a zároveň umožňuje manipulaci s ním (odesílání zpráv, přijímání, mazání...). Zástupcem z rodiny programů z dílny Microsoftu je MS Outlook, který zahrnuje i kalendář, úkolovník a správu kontaktů. MS Outlook je však součástí pouze těch nejvyšších (a nejdražších) verzí kancelářských balíků MS Office.

 

Jeho velmi dobrou „zdarmovou“ alternativou z rodiny open source programů je Mozzila Thunbderbird. Jde o velmi chytrého poštovního klienta, mezi jeho hlavní přednosti patří příjemné uživatelské rozhraní, antispamový filtr či kontrola pravopisu. Výhodou je také snadné nastavení e-mailového účtu, k němuž se má klient připojovat – stačí zadat jméno, e-mailovou adresu a heslo, průvodce založením poštovního účtu, který je součástí Mozzila Thunderbird, už najde potřebná nastavení za uživatele. Thunderbird umí také snadno pracovat s více poštovními účty. Příjemnou funkcí je též podpora virtuálních identit. Je dostupný v češtině, snadno ke stažení na internetu.

Není Office jako Office

Kromě poštovního klienta obvykle podnikatel potřebuje i aspoň základní sadu kancelářských aplikací – alespoň textový editor a tabulkový kalkulátor přinejmenším k vypsání faktur. Snadnou pomocí je nákup sady kancelářských aplikací MS Office. V základní sadě určené pro nekomerční použití vyjde na něco málo přes dva tisíce – a obsahuje textový editor Word, tabulkový kalkulátor Excel, program pro přípravu prezentací Powerpoint a poznámkový blok One Note. Jenže – pokud chce uživatel mít své „ofisy“ skutečně legálně a používá je při svém podnikání, měl by si koupit verzi pro podnikatele – a tady už zaplatí skoro čtyřikrát tolik. „Odměnou“ mu za to je ještě MS Outlook, který sada pro nekomerční použití neobsahuje. Jsou tu také „zdarmové offisy“ MS Office Starter – ty jsou však natolik „ořezané“, že skutečně nelze mluvit o plnohodnotné alternativě k placené verzi.

I tady ale existuje dobrá alternativa k placenému balíku kancelářských aplikací od Microsoftu – Openoffice. Tento softwarový kancelářský balík z rodu open source softwaru je od počátku vyvíjen s ambicí stát se plnohodnotnou alternativou k MS Office – a docela se mu to daří. Od prvních verzí už urazil dlouhou cestu a dnes je skutečně plnohodnotným kancelářským balíkem – navíc dostupný zdarma. Obsahuje i podobné součásti, jako MS Office.

Roli textového editoru Word známého z MS Office plní v Openoffice program Writer. S jeho pomocí lze vytvořit vše od jednoduchého dopisu až po psaní knih, kde je text rozdělen do sloupců, kombinován s grafikou, obrázky apod. Navíc není problém s pomocí Openoffice otevřít dokument vytvořený ve Wordu a dál ho upravovat.

Roli tabulkového kalkulátoru Excel plní v Openoffice program Calc. Ten lze použít pro tvorbu tabulek až po komplexní soustavy propojených dat se vzorci a funkcemi. S jeho pomocí lze z podkladových dat vytvářet grafy. Lze otevřít a upravovat i dokument vytvořený v Excelu, tady je ale nutno podotknout, že kompatibilita obou programů není stoprocentní. Grafy stvořené v Excelu občas vypadají v Calcu úplně jinak – ale přitom na první pohled není znát, že by bylo něco v nepořádku.

Prezentace, které v MS Office pomáhá vytvořit Powerpoint, vytvoří v Openoffice program Impress. Na výběr nabízí řadu předpřipravených šablon i animačních a přechodových efektů. Součástí balíku Openoffice je také kreslící program Draw a databázový Base, s jehož pomocí lze v komponentách OpenOffice.org přistupovat k údajům uložených v databázích a také tyto databáze vytvářet. Celý balík je ke stažení na internetu.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.