Jak se nestát obětí vlastního úspěchu? Nebojte se cloudu

Chystáte velkou marketingovou kampaň, v nejbližší době o vaší firmě vyjde článek v jednom z nejčtenějších médií nebo na trh uvádíte nový výrobek. To jsou jen některé z důvodů, díky kterým se může najednou mnohonásobně zvýšit návštěvnost vašich webových stránek. Pro vaše podnikání je to samozřejmě dobrá zpráva. Ale jen za předpokladu, že je váš web na takovýto nápor návštěvníků připravený. V opačném případě se bude uživatelům nekonečně dlouho načítat nebo dokonce přestane fungovat úplně. Řešení je přitom jednoduché: svěřte svůj web do rukou cloudu.

Web v oblacích

Cloud už dávno není něčím, čemu by rozuměli pouze technicky zaměření lidé. Aplikace, které ukládají data ve vzdálených úložištích, využíváme přece dnes a denně. Stejně tak na něm funguje většina komerčních webových stránek. Důvod je jednoduchý – automatické škálování. V cloudovém hostingu se totiž váš systém může jednoduše a zcela automaticky velikostně přizpůsobit situacím, kdy si váš web v jednu chvíli prohlíží více než obvyklý počet návštěvníků nebo jich nezvykle mnoho právě nakupuje ve vašem e-shopu a vaše aplikace pak potřebuje více GB RAM paměti.

 

Stačí správně nastavit kritické hodnoty těchto parametrů a cloudové prostředí se při jejich naplnění samo rozšíří tím, že začne využívat další server. A stejně tak, pokud bude návštěvnost menší, cloud pozná, že váš web už server navíc nepotřebuje, a sám ho vypne, abyste za něj nemuseli zbytečně platit. Právě tato elastická infrastruktura cloudu je tím, co vás může před výpadkem vašeho webu zachránit.

Není to ale ještě tak dávno, kdy vůči cloudu panovala značná nedůvěra. Především kvůli potenciálnímu riziku poskytování citlivých dat třetím stranám. Na to ale většina poskytovatelů cloudových úložišť zareagovala představením tzv. privátního cloudu. Při tomto hybridním řešení firmy provozují weby a aplikace v cloudu, ale citlivá data mají uložena in-house a skrytá za nepropustným firewallem. I v tomto případě je ale důležité, aby váš web a aplikace podporovaly automatické škálování.
Potřebujete web farmu?

Tzv. web farmy představují v podstatě několik různých serverů, na kterých zvlášť běží zvlášť jednotlivé instance jediné webové aplikace. Tím se zabezpečí vyšší výkon, zároveň ale musíte zajistit, aby byly všechny součásti aplikace vždy synchronizovány. Docílíte toho vhodným softwarem, který ostatní servery informuje, že se na jednom z nich změnila data, a ty se tak automaticky aktualizují.

Jak na automatické škálování ve čtyřech krocích

1. Zvolte si klíčové metriky, které mohou ovlivnit funkčnost vašeho webu. Ty pak bude systém sledovat, aby mohl včas zasáhnout při nárůstu návštěvnosti a uživatelé nic nepoznali. K tomu potřebujete vědět, co vše může způsobit pád vašeho webu.

Typicky jde o:

  • Neustále využívání procesoru na maximum
  • Vytíženost disků na severu
  • Vysoké využívání operační paměti

Pokud navíc vidíte, že se fronta požadavků na aplikaci čekajících na zpracování neustále rozšiřuje, je určitě něco v nepořádku. Váš server totiž pravděpodobně nestíhá všechny požadavky zpracovat.

2. Nastavte si realistická očekávání. Podívejte se na to, jaká je vaše běžná denní návštěvnost. A pak to srovnejte s návštěvností při vašich nejúspěšnějších marketingových kampaních. Podle toho pak nastavte kritické hodnoty, které váš web musí zvládnout. K nim raději ještě připočtěte rezervu. Ta se doporučuje v rozsahu 15 až 20 %.

3. Poté byste měli prakticky vyzkoušet, jestli vaše stránky očekávanou zátěž zvládnou. Můžete k tomu využít různé online nástroje. Například osvědčený Load Impact. Protože vztah mezi počty serverů a návštěvníků, kterým web zvládnou zobrazit, není zcela lineární, s jednoduchými propočty si zde nevystačíte. Bez praktických zkoušek to bohužel nepůjde. Zkoušejte proto přidávat a ubírat servery, dokud si nebudete jistí, že váš web velký nápor návštěvníků zvládne.

4. Jakmile váš web vydrží nápor návštěvníků i s požadovanou rezervou, můžete ho spustit do ostrého provozu.

Autorem článku je Duncan Hendy, který působí jako Content Strategy Manager v české IT společnost Kentico Software.

Zdroj: www.kentico.com

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.