Desatero bezpečného nákupu na internetu

Deset zásad bezpečného nakupování přes internet vás uchrání před podvodníky.

6Doklady o objednávce a platbě

Buďte pečliví při vyplňování objednávky a při zadávání bezhotovostní platby (převodem, SMS, on-line). Jde-li o váš první nákup, volte jako způsob platby raději dobírku, nic neriskujete. Uschovejte si potvrzení o objednávce.

Uschováním objednávky předejdete komplikacím při tvrzení obchodníka, že jste si zboží objednali za jinou (vyšší) cenu. Pokud podáte objednávku prostředkem komunikace na dálku (kromě objednávky elektronickou poštou) je obchodník povinen neprodleně potvrdit její obdržení. Kartou plaťte pouze u prověřených obchodníků, kteří na trhu působí již dlouhou dobu. V jiných případech raději volte dobírku. Vždy si uchovávejte doklady o provedené transakci.

7Zásilka

Při převzetí zásilky od dopravce zkontrolujte neporušenost obalu zásilky. Porušenou zásilku nepřebírejte, sepište protokol s dopravcem a kontaktujte obchodníka. Cena za zásilku musí odpovídat té, kterou vám obchodník potvrdil.

Zásadně nepřebírejte zásilku, která je na první pohled poškozená, či nese známky nárazů. Pokud bude cena za zásilku vyšší, než kterou vám obchodník potvrdil při objednávce, pokuste se situaci vyřešit na místě kontaktováním obchodníka. Doporučujeme zásilku za vyšší cenu, než za kterou jste si zboží objednali, nepřebírat a neprodleně kontaktovat obchodníka, aby sjednal nápravu.

8Odstoupení od smlouvy

Při nákupu přes internet máte ze zákona právo u většiny zboží od smlouvy odstoupit do 14 dnů od jeho převzetí.

Vzhledem ke specifickému způsobu nákupu přes internet, kdy spotřebitel nemá možnost si zboží vyzkoušet, vidět ho v reálu apod., je stanoveno právo spotřebitele odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží.

Toto právo nemůže spotřebitel využít např. u zboží upraveného podle jeho přání, u zboží, které podléhá rychlé zkáze, opotřebení či zastarání, na dodávku audio, video nahrávek a počítačových programů, jestliže spotřebitel porušil jejich originální obal, na dodávku novin, periodik a časopisů.

Jestliže se rozhodnete odstoupit od smlouvy, učiňte tak v zájmu právní jistoty písemně, na adresu prodejce. Nemusíte udávat důvod odstoupení. Odstoupení musí být doručeno obchodníkovi ve lhůtě, nestačí ho poslat až poslední den lhůty. Je povinností obchodníka vás o tomto právo informovat. Pokud tak neučiní, prodlužuje se lhůta na tři měsíce od převzetí plnění.

9Reklamace

Reklamaci je povinen obchodník vyřídit nejpozději do 30 dnů. Pokud je to možné, vyřizujte reklamaci osobně přímo na prodejně obchodu. Celý proces tím ještě urychlíte.

Zákon o ochraně spotřebitele § 19 odst. 3 stanoví, že prodejce je povinen o reklamaci rozhodnout ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů.

Reklamace, včetně odstranění vady (či odůvodněné zamítnutí) musí být vyřízena do 30 dnů od jejího uplatnění. Pokud tak prodejce neučiní, má spotřebitel stejná práva, jako by se jednalo o vadu, kterou nelze odstranit. Při neodstranitelné závadě má spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy, výměnu výrobku či přiměřenou slevu z kupní ceny. Volba je na spotřebiteli.

10Zkušenosti

Pokud nakupujete opakovaně, snažte se využívat služeb obchodů, se kterými jste byli v minulosti spokojeni.

Pozitivní zkušenost, ať již vaše nebo vašich přátel je největší zárukou bezpečného nákupu. Informujte své známe o bezproblémových nákupech a naopak se ptejte na zkušenosti ve svém okolí.

Zdroj: Asociace Pro Elektronickou komerci (APEK)

 

Diskuze k článku

Přidat komentář
Alina Nejdřív jsem měla z nakupování přez internet taky strach. Člověk neví s kým má tu čest a co mu vlastně přijde - jestli mu to vůbec přijde :D Teď už pár let nakupuji většinou přez internet - mám moji oblíbenou stránku a do druhého dne mi věci hned přijdou a zatím nebyl žádný problém :)
28.8.2014 14:58 | Odpovědět

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.