Zneužití podnikatelských nápadů? Velmi nepravděpodobné

Nezbytnost individuálně vypracovat jakýkoliv podnikatelský nápad (promyšlení, shromáždění a vypracování všech informací a námětů v rámci podnikatelského plánu) v realistický podnikatelský záměr, je jeden z hlavních důvodů, proč lze obavy ze zneužití vašich podnikatelských nápadů považovat zpravidla za neopodstatněné. Mít podnikatelský nápad je totiž jen část úspěchu.

Každý nemá možnost věnovat se podnikání

Hodně lidí nemůže ukrást a realizovat vaši podnikatelskou myšlenku také proto, že jeho život mu neposkytuje vhodné okolnosti nebo podmínky..

podnikání potřebujete zkušenosti, znalosti, známosti, schopnost jednat s lidmi, celou řadu osobnostních předpokladů jako je kreativita, rozhodnost, odvaha apod.

Někoho může omezovat zdravotní stav, situace v rodině (malé děti, staří rodiče, vysoká hypotéka, aj.), priority jeho života (například vášnivý koníček může být přednější než podnikání apod.).

To jsou všechno důvody, proč se významně snižuje počet lidí, kteří ukradnou váš podnikatelský nápad. V praxi k tomu opravdu dochází jen zřídka a i když, tak takto vzniklé podniky nemají dlouhého trvání nebo přežívají zpravidla bez většího potenciálu růstu a rozvoje a se zastaráním převzatých výrobků nebo služeb potom postupně končí.

Příklady ze života

Cukrárna v centru města – jeden nápad, nekonečné množství podob jeho realizace (velikost, sortiment, interiéry, známosti, inspirace v zahraničí…), ze kterých vyplývá nekonečně mnoho podnikatelských konceptů a záměrů.

Z jedné obchodní organizace dodávající výrobcům různé obalové materiály odešel obchodník s tím, že si založí vlastní podnik (zná přece odběratele i dodavatele, zná zboží). Po čase zjistil, že po prvních obchodech, kdy prodával za velmi výhodné ceny pod úrovní bývalého podniku, ztrácí zakázky. Důvodem byla jednak loajalita původních zákazníků daná určitou kulturou podnikání a jednak neschopnost financovat a dodávat širokou škálu zboží, kterou vyžadovali zákazníci. Jeho sázka na vybrané druhy zboží s vysokou obchodní marží nevyšla.

 

Z jednoho podniku na výrobu odpadních jímek odešel zaučený pracovník a založil vlastní podnik. Představu měl jednoduchou – měl výkresy a šablony výrobků, svařovat plast rovněž uměl, zákazníky znal. Po čase však zjistil, že jeho objem obchodů klesá, důvodem byla především neschopnost provádět další vývoj výrobků, jejich zlepšování, neexistovala vize podniku.

Hodně lidí si myslí, že Richard Branson je úspěšným podnikatelem, protože měl „úžasné podnikatelské nápady“, ale to je hodně daleko od pravdy. Richard vydělal svoje peníze proto, že byl lepší v marketingu, řízení výkonnosti, dodávkách a dalších faktorech důležitých pro zákazníky, než jeho konkurence.

Právní prostředky pro ochranu podnikatelkých nápadů

Pokud se stále bojíte o svůj podnikatelský nápad, můžete zkusit právní ochranu:

  • můžete sepsat s potenciálním investorem nebo jiným partnerem tzv. dohodu o utajení, nebo dohodu o zákazu konkurence, které vám naformuluje právník,
  • můžete chránit vaši obchodní značku, logo a design,
  • můžete právně chránit váš nápad průmyslovým vzorem nebo patentem,

Osvědčená rada však zní – peníze, které plánujete investovat do ochrany vašeho podnikatelského nápadu raději dejte na marketing a na uskutečnění realizace nápadu.

Pamatujte si, že podnikatelský úspěch je 1% inspirace (podnikatelská myšlenka) a 99% práce, námahy a pořádné dávky kuráže. Mít skvělou podnikatelskou myšlenku je jen malá část budoucího zdravého podniku.

Nápad na podnikání přesně pro vás

Nabízíme vám pomoc při hledání nápadu na podnikání:

Databáze nápadů na podnikání

Více než 200 podnikatelských nápadů
s podrobným návodem, jak je realizovat.

3 měsíční přístup stojí 399 Kč vč. DPH

Získat přístup

E-book s praktickým návodem na hledání nápadu na podnikání

Na 12-ti stranách je přesně zachycen postup hledání a rozpracování životaschopného nápadu na podnikání do podoby záměru.

Jen za 150 Kč vč. DPH

Nápad na podnikání

Stáhnout e-book

Diskuze k článku

Přidat komentář
Anežka12 Ukradení podnikatelského nápadu jsme zažili hned několikrát. Jakmile s něčím novým přijdete na trh, první je u Vás vždy konkurence. Chytí se větší firmy, které si na to mohou zaplatit spoustu zaměstnanců a velkou reklamu. Korporace nepotřebuje mít ideu, stačí vybrat cizí nápad a zaplatit lidi. A může se vám to stát i u některých reklamních portálů. Poskytnete slevu, přístup ke své službě a její podobě.. záruku vám v tuto chvíli nedají.. sdělíte jim co z Vás tahají pod pohrůžkou že nezveřejní reklamy, poté ji smetou ze stolu. Do tří týdnů tu samou novinku zveřejní jiné firmě, nebo sami, klidně pod stejným názvem. Nedělají to všichni. Ale někdo to dělá. A jsou i firmy, které se prodejem (kradených) nápadů živí.
2.9.2015 12:23 | Odpovědět

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.