Jak otestovat životaschopnost vašeho nápadu na podnikání

Pokud máte podnikatelský nápad, velmi jednoduše se můžete dostat do situace, že si nebudete jisti, zda bude životaschopný, zda bude fungovat a raději se svého nápadu vzdáte, než byste investovali peníze a čas do něčeho málo jistého. To je velké dilema pro většinu zájemců o podnikání. Poradíme vám, jak vašim úvahám o podnikání dát jasnější kontury.

Jak prověřit nápad na podnikání

Pokud chcete rychle zjistit, zda je váš podnikatelský nápad proveditelný a potenciálně úspěšný, můžete zkusit osvědčenou techniku, kterou vám nyní představíme. Je však potřeba, abyste na následujících 5 otázek odpověděli jak nejlépe umíte a v ideálním případě své odpovědi podložili reálnými fakty. Díky tomu s vysokou pravděpodobností zjistíte, zda je váš nápad na podnikání hoden realizace.

1 Existuje pro vaše podnikání trh?

Hodně lidí chce začít podnikat (tj. zahájit prodej výrobků nebo poskytovat služby) jenom proto, že to vždy chtěli dělat. Ale často si neuvědomují, že ostatní lidé musejí mít zájem kupovat nabízené výrobky a služby, tzn. je nutné o podnikatelském nápadu přemýšlet z pohledu marketingového.

Například se budete pokoušet prodávat kornoutovou zmrzlinu v chladných dnech, takový podnikatelský plán není dost dobře realizovatelný, protože nezískáte dostatečný počet zákazníků.

Rada k bodu č. 1

Vyzkoušejte si váš nápad na podnikání nejdříve v malém (můžete vyzkoušet prodávat vaše zboží na internetu, na aukčních portálech, na tržištích apod.) nebo zkuste udělat nějaký základní výzkum trhu. Dělejte si poznámky. Pokud výsledky otestování vašeho podnikatelského nápadu na trhu nejsou dobré, nesnažte se sami sebe přesvědčit, že je to dobrý nápad. Tuto tendenci zájemci o podnikání velmi často mají, protože se jim nápad líbí, chtějí ho realizovat za každou cenu a nechtějí si připustit fakta.

V případě, že nehledáte novou podnikatelskou myšlenku, ale plánujete vstoupit do podnikání koupí již zavedeného podniku, nemusíte se tímto bodem příliš trápit, trh je pravděpodobně otestován. Problém bude v ujištění se, že dostáváte pravdivé informace od původního vlastníka.

 

Příklad, jak lze zábavnou formou zjistit názory zákazníků

Zakladatelé dnes úspěšné společnosti Innocent drinks přišli s nápadem vyrábět zdravé ovocné nápoje. Vyvinuli recepty, ale měli velké obavy opustit svá zaměstnání. Rozhodli se proto zakoupit ingredience na výrobu nápojů, vyrobit menší množství podle svých receptů a prodat toto množství na stánku na jednom z hudebních festivalů. Vyrobili dva velké nápisy „ANO“ a „NE“, které umístili na popelnice v blízkosti stánku a nad popelnice pověsili velký nápis „Myslíte si, že bychom měli opustit naši práci a začít vyrábět tyto nápoje?“. Na konci víkendu byla popelnice s nápisem ANO plná. Získali tak dostatečnou odezvu od potenciálních zákazníků (otestovali svůj trh) a rozhodli se opustit svá pracovní místa a začít se naplno věnovat novému podnikání.

2 Jaký je potenciál ziskovosti vašeho nápadu?

Jinými slovy "Je to o penězích?" nebo alespoň "Je za vaším podnikatelským nápadem tolik peněz, aby stálo za to věnovat mu čas a energii?". Pokud například hoříte touhou prodávat ručně vyšívané ubrusy a víte, že je hodně lidí, kterým se líbí a kteří by si je chtěli koupit (tj. máte odpověď na otázku č. 1), ale jejich výroba je tak drahá, že možná cena pro zákazníky nepokryje náklady (nebo pokryje jen stěží), na mzdy, materiál, prodej apod., je dobré tento nápad opustit. Je důležité nenalhávat si, že se věci změní, nechte se ovládat fakty a ne svým srdcem.

 

V případě, že se jedná o snahu koupit existující podnik, je potřeba kontrolovat účetnictví a neustále se zajímat o to, jak moc zisku podnik vytváří a jaké jsou finanční plány do budoucnosti.

3 Je na trhu dost zboží nebo služeb, o kterých uvažujete?

Může existovat trh pro vaše výrobky nebo služby, které jsou součástí vaší podnikatelské myšlenky (bod. č. 1) a může existovat hodně potenciálního zisku (bod č. 2), ale je potřeba prověřit, jestli současně neexistuje příliš velké konkurenční prostředí pro vás jako nového hráče na daném trhu.

 

Jeden příklad za všechny

Jeden podnikatel chtěl s manželkou otevřít na menším městě antikvariát. Myšlenka vycházela z jejich velké lásky ke starým knihám. Jeden menší obchod tohoto typu již ve městě byl zavedený. V čase přípravy podnikatelského záměru však zaznamenali, že ve městě byl otevřen druhý antikvariát. Okamžitě myšlenku na svůj podnik opustili s tím, že na tomto trhu není místo pro tři obdobné podniky a udělali dobře. Nově otevřený antikvariát byl zrušen do půl roku.

Jiná situace by samozřejmě byla, pokud by šlo o nápad, který výrazně změní nabídku pro zákazníky například nízkou cenou (jestliže místo kusové výroby přejdete na pásovou výrobu, je zřejmé, že vaši konkurenci máte šanci vytlačit z trhu).

Rada k bodu č. 3

Prostudujte proto konkurenci velmi pečlivě z pohledu své podnikatelské myšlenky.

Víte, co ve skutečnosti nabízejí a co budou nabízet? Jak odlišíte své výrobky a služby od jejích? Jak velký trh je reálné, že získáte?

V případě, že se jedná o snahu koupit podnik, je potřeba být rovněž velmi pozorný. To že podnik byl ziskový v minulosti, není zárukou, že bude ziskový i v budoucnosti. Je možné, že důvodem prodeje (ať se říká cokoliv) jsou změny poměrů na trhu nebo problémy s konkurencí.

Nápad na podnikání přesně pro vás

Nabízíme vám pomoc při hledání nápadu na podnikání:

Databáze nápadů na podnikání

Více než 200 podnikatelských nápadů
s podrobným návodem, jak je realizovat.

3 měsíční přístup stojí 399 Kč vč. DPH

Získat přístup

E-book s praktickým návodem na hledání nápadu na podnikání

Na 12-ti stranách je přesně zachycen postup hledání a rozpracování životaschopného nápadu na podnikání do podoby záměru.

Jen za 150 Kč vč. DPH

Nápad na podnikání

Stáhnout e-book

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.