Jak najít perspektivní podnikatelský nápad

Následující článek obsahuje doporučení, která mohou být užitečná, pokud hledáte podnikatelský nápad. Mohou vás inspirovat v tom, kde hledat nápad na podnikání a současně vám pomohou vytvářet si reálný pohled na vaše podnikatelské záměry. Jednotlivá doporučení doprovázejí skutečné příklady.

5Když vám chybí peníze do realizace nápadu na podnikání

Nemáte-li peníze na zahájení podnikání, snažte se najít jiné řešení

Nenechte se odradit pocitem, že nápad nelze realizovat, že potřebuje hodně peněz do začátku podnikání. Lidí, kteří říkají „Kdybych měl 5 milionů, to bych to rozjel“, je spousta, zkušenosti však ukazují, že by „nerozjeli“ nic. Úspěch v podnikání souvisí s finančními prostředky jen částečně, pokud máte správné předpoklady k podnikání, je reálná šance, že naleznete řešení, jak svůj sen realizovat.

Začínající podnikatel – úředník s měsíčním platem, se rozhodl postavit na atraktivním místě rekreační areál za 30 mil. Kč. Neměl žádné peníze ani ručení pro banku. Postupně o svém záměru přesvědčil vhodného investora na zakoupení pozemku, kapitalizoval svoji práci a vytvořil tak vlastní kapitál a spolu s pozemkem základ pro bankovní záruku za úvěr na první etapu výstavby. Realizaci rozdělil do etap a rozestavěné rekreační byty po zápisu do katastru nemovitostí rozprodával budoucím majitelům. Ze získaných záloh financoval další etapy včetně výstavby centrální budovy s restaurací, bazénem a kulturním zázemím. (Rychlé peníze v začátcích opravdu nejsou všechno.)

Jiný začínající podnikatel si chtěl zřídit autoservis, chyběly mu peníze na vybavení moderními přístroji a rekonstrukci objektu. Využil své znalosti a dovezl několik vhodně poškozených aut, které renovoval v dílnách u kamarádů, po následném prodeji zaplatil kamarádům za pronájem dílny a ze zbylých peněz si vybudoval vlastní autoservis.

Nevěříte?

Začínající podnikatelka dostala nápad zřídit svačinový bufet v průmyslovém areálu, kde bylo několik podniků, obědy se dovážely, ale pracovníci neměli možnost zakoupení svačiny a nápojů. Neměla finanční prostředky na zásoby, vybavení a úpravy prostor pro zřízení provozovny. Oslovila podniky v areálu, položila důraz na podstatné zlepšení podmínek pro jejich pracovníky a požádala o pomoc. Získala tak výhodnou půjčku od firem v areálu pro začátek podnikání, kterou nemohla získat v bance.

 

6 Hledejte aktuální příležitosti k podnikání

Využijte náhodných příležitostí 

Porozhlédněte se, zda ve vašem okolí neexistuje již připravená podnikatelská příležitost, např. v podobě dědictví, zapojení se do rodinného podniku, možnosti odkoupit část podniku, která tvoří méně výnosnou činnost nebo není pro podnik již důležitá. Příležitostí k podnikání může být i vhodné spojení, kde uplatníte své schopnosti, např. se spojíte s někým, kdo má nápad a dobře zná odbornou stránku činnosti, ale není „přes papíry“, anebo naopak, vy máte nápad a rozumíte věci, ale potřebujete někoho, kdo bude shánět zakázky, jednat na úřadech a v bankách, dělat ekonomiku apod.

Ale pozor – v podnikatelském světě není respektováno to, že kopírujete standard druhých (např. odejdete ze svého zaměstnání, s cílem podnikat ve stejném oboru, pro stejné zákazníky a nabízet stejné výrobky nebo služby). Mimo to, že se jedná o velmi nemorální jednání, které život dříve nebo později „ocení“, dochází v těchto případech velmi často pouze ke krátkodobému úspěchu, což opět souvisí s podnikatelskými schopnostmi. Od svého zaměstnavatele si můžete odnést seznamy zákazníků, pracovní postupy, typy výrobků, ale nelze si odnést vizi podnikatele, jeho představu o uspokojování zákazníků, o vývoji nových výrobků a služeb, představu o rozvoji. Takto vzniklé podniky nadělají vždy hodně škody, ale nemají dlouhého trvání, nebo přežívají zpravidla bez většího růstu a rozvoje. Se zastaráním převzatých výrobků nebo služeb potom postupně končil.

Nevěříte?

Z jedné obchodní organizace dodávající výrobcům různé obalové materiály odešel obchodník s tím, že si založí vlastní podnikání (zná přece odběratele i dodavatele, zná zboží). Po čase zjistil, že po prvních obchodech, kdy prodával za velmi výhodné ceny pod úrovní bývalého podniku, ztrácí zakázky. Důvodem byla jednak loajalita původních zákazníků daná určitou kulturou podnikání a jednak neschopnost financovat a dodávat širokou škálu zboží, kterou vyžadovali zákazníci. Jeho sázka na vybrané druhy zboží s vysokou obchodní marží nevyšla.

Z jednoho podniku na výrobu odpadních jímek odešel zaučený pracovník a založil vlastní podnik. Představu měl jednoduchou – měl výkresy a šablony výrobků, svařovat plast rovněž uměl, zákazníky znal. Po čase však zjistil, že jeho objem obchodů klesá, důvodem byla především neschopnost provádět další vývoj výrobků, jejich zlepšování, neexistovala vize podniku „co chci udělat pro zákazníky, aby chodili do mého podniku“.

Nápad na podnikání přesně pro vás

Nabízíme vám pomoc při hledání nápadu na podnikání:

Databáze nápadů na podnikání

Více než 200 podnikatelských nápadů
s podrobným návodem, jak je realizovat.

3 měsíční přístup stojí 399 Kč vč. DPH

Získat přístup

E-book s praktickým návodem na hledání nápadu na podnikání

Na 12-ti stranách je přesně zachycen postup hledání a rozpracování životaschopného nápadu na podnikání do podoby záměru.

Jen za 150 Kč vč. DPH

Nápad na podnikání

Stáhnout e-book

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.