Checklist: Hledání nápadu

Patříte mezi ty, kteří ještě nemají nápad na podnikání a rádi by ho našli? Máme pro vás seznam věcí, které byste měli udělat. Tak s chutí do toho, půl je hotovo!

1Sepište seznam co nejvíce nápadů na podnikání, které vám přijdou na mysl. Přemýšlejte o svých vlastních nenaplněných potřebách, o věcech, které vás nadchly v zahraničí, o zajímavých myšlenkách, které jste četli na internetu. Využijte veškeré možné inspirace, která se vám nabízí. V tuto chvíli si můžete trošku zafantazírovat a nehledět na složitost uvedení nápadu do života. Nestavte si žádné mantinely a užijte si volnost kreativity. Později už totiž budete muset stát nohama pevně na zemi.

2Proberte všechny nápady s podnikateli, které znáte, s přáteli a kolegy. Poznamenejte si jejich reakce a připomínky, které k nápadům měli. Pak nemilosrdně vyškrtejte ty nápady, které většina lidí zavrhla a hned potom začněte pracovat na nápadech, kterým vaši rádcové dávali největší šance.  Pak si dejte na několik dní od nápado-hledačství oraz.

3S čistou hlavou si projděte seznam nápadů. Vyřazujte ze hry postupně ty, které se vám moc nepozdávají. Na konci by vám měl zůstat jediný nápad, který skýtá největší potenciál a skrývá v sobě nejnižší riziko.

4U nápadu s velkým „N“ přemýšlejte, co přesně byste nabízeli, jak a komu, a v čem by to bylo lepší, než produkty a služby, které už někdo jiný nabízí.

5Pokud vám i potom bude dávat základní koncept podnikání, založený na vybraném nápadu, smysl, můžete směle přistoupit k dalšímu rozpracovávání. Pečlivě promyslete:

  • Jaké produkty a/nebo služby budete nabízet?
  • Kdo budou vaši zákazníci? Jaké jejich potřeby uspokojíte?
  • Jak velký bude váš trh? Jak se bude v budoucnu vyvíjet?
  • Jaká bude vaše konkurence a co je vaše výhoda oproti ní?
  • Jak v tomto podnikání vyděláte peníze? Budou příjmy a zisk dostatečně vysoké?
  • Jak se o vás vaši zákazníci dozví? Jaké marketingové strategie použijete?
  • Co budou hlavní rizika a jak proti nim budete bojovat? Jak chcete udržet vaši konkurenční výhodu i do budoucna?
  • Kolik peněz budete potřebovat a pro co je využijete?
  • Kdo budou vaši klíčoví dodavatelé a obchodní partneři a jak zajistíte spolupráci s nimi?
  • Kdo budou členové vašeho týmu a v čem bude jeho síla?

6Možná už máte nutkání vydat se hned teď na živnosťák a skočit do toho po hlavě. Nádech. Výdech. Zklidněte hormon. Ačkoliv jste si svůj nápad pěkně vymazlili, musíte ho ještě podrobit zkoušce dospělosti (= životaschopnosti). Odpovězte si opravdu upřímně na pět otázek:

  • Budete mít komu prodávat?
  • Má šanci to vydělat dost peněz?
  • Není podobného zboží /služeb na trhu už přehršel?
  • Neexistují nějaké překážky, které nemůžete překonat?
  • Jste si vědomi všeho, co souvisí s podnikáním (ztráta volného času, velká zodpovědnost apod.)?

7Pokud jste z toho nevycouvali, blahopřejeme. Obvykle se v tuto chvíli začíná objevovat klišé v podobě nezbytnosti vypracování byznys plánu. Je lepší ho mít, ale i bez něj se obejdete. Prozatím. Teď je nejvyšší čas jít z kůží na trh. A to doslova. V tuto chvíli by bylo nerozumné utrácet desetitisíce za prodejnu nebo webovky a robustní marketingovou kampaň (ale prosti gustu…), navíc když existuje „x“ možností, jak svůj nápad otestovat v malém. Založte Facebook stránku a sbírejte reakce lidí. Nechat si nápad zkritizovat můžete i na specializovaných portálech jako je český Webtrh nebo zahraniční Reddit či Uservoice. Upíchněte váš artikl na prodejních portálech typu Fler, Naučmese, Easytask, Navolnénoze, Nejřemeslníci aj., podle toho co přesně nabízíte, a vyzkoušejte si, jak hladce nebo těžce se vaše věci prodávají. Svůj nápad můžete prezentovat na různých byznys akcích, například v Brně se pravidelně konají MIC Minutes, anebo na setkání lidí z vašeho oboru. Možnosti pro test v malém jsou, stačí pohledat tu pravou.

8Máte ozkoušeno, že to funguje? Super! Teď do toho jděte s plnou parádou.

Další články o nápadech na podnikání čtěte ZDARMA
v e-magu Starting Up:

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.