Desatero pro franchisory

Následující článek shrnuje deset rad pro majitele franchisových projektů (franchisorů), které by měli dodžet, pokud chějí, aby jejich franchisový koncept byl aktraktivní. Desatero pro vás sestavil RNDr. Jaroslav Tamchyna z Českého instutu pro franchising.

Zásady pro franchisory

1 Pro franchising je vhodný jen takový koncept prodeje, který bude váš produkt nějak zhodnocovat.

Koncept prodeje by se měl opírat o originální nápad, know-how, technologii nebo zajímavé řešení. Je nutné koncept průběžně vylepšovat a přizpůsobovat lokálním potřebám zákazníkům.

2 Postarejte se o to, aby váš franchisingový koncept měl nezaměnitelnou a konzistentní image, opírající se o výraznou značku nebo jiné zvláštní označení dobře registrovatelné jako ochranná známka.

Image a značka by měly prodávaný produkt v očích zákazníka zhodnocovat a zprostředkovávat mu „značkový zážitek“.

3 Uspořádejte koncept prodeje pro franchising tak, aby jeho další opakování už nebylo moc složité a náročné.

Koncept prodeje by měl být pro franchisanta snadno pochopitelný, měl by se dát bez velkých problémů přenést formou manuálu a školení.

Nezapomeňte, že jednoduchost sortimentu a jednoduchost organizace provozu budou vyžadovat menší nároky na zásoby a přinášet menší riziko provozních ztrát.

4 Věnujte dost času, trpělivosti a peněz na propracování a praktické ověření úspěšnosti vašeho konceptu prodeje v pilotním provozu.

Koncept je nutné ještě před spuštěním franchisingu po přiměřenou dobu provozovat v nejméně jedné zkušební (pilotní) obchodní jednotce a prakticky si ověřit jeho podnikatelskou úspěšnost.

5 Vytvořte pro efektivní fungování vašeho franchisingu promyšlený a vysoce organizovaný systém, řízený prostřednictvím centrály.

Centrála by neměla být příliš velká a měla by postupně početně růst spolu s rostoucí sítí.

Centrála by měla být organizační jednotkou, která bude poskytovat vašim franchisantům systémové služby a podporu.

6 Franchisingovou licenci poskytněte jen těm zájemcům, které si dobře vyberete a prověříte a vždy až na základě ověření finanční způsobilosti uchazeče.

Pečlivým, trpělivým a náročným výběrem svých franchisantů rozhodujete dlouhodobě o kvalitě a úspěšnosti svého konceptu franchisingu.

7 Vypracujte propracovanou a srozumitelnou smlouvu o franchisingu.

Její součástí by mělo být oboustranně vyvážené nastavení práv a povinností, franchisingových poplatků a dalších příležitostí tak, aby se dlouhodobě předcházelo případným konfliktům s franchisanty.

8 Zajistěte, aby know-how vašeho prodejního konceptu bylo srozumitelně popsáno v manuálech a všichni uživatelé byli s jeho praktickým využíváním dobře seznámeni formou školení a tréninku.

O úspěšnosti vašeho prodejního konceptu rozhodují nejvíce ti, kteří jej v praxi realizují.

9 Myslete na to, že franchisingové partnerství by mělo vašim franchisantům přinášet jak průběžné tak i dlouhodobé benefity.

Propracujte s ohledem na to marketingový mix vaší franchisingové licence a nezapomeňte vaše služby inovovat!

Předejděte u vašich franchisantů pocitům, že vás jako frnachisora a vaší pomoc už nepotřebují.

10 Rozvíjejte aktivně a pravidelně se všemi franchisanty dobré vzájemné vztahy.

S franchisanty často komunikujte a snažte se je zapojit v platformách výměny názorů a při spolurozhodování o systému.

Respektujte podnikatelskou individualitu každého z nich a nezapomínejte, že jim nelze jako zaměstnancům dávat příkazy.

 

Zdroj: Český institut pro franchising

Témata:
franchising  

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.