Zásady podnikání formou bootstrappingu

Zpravidla největší překážkou pro všechny kdo chtějí začít podnikat, je nedostatek financí. Většina z nich nedokáže nebo nemůže z různých důvodů využít finance z cizích zdrojů. Využívají proto peníze od přátel, z rodiny nebo ze svých úspor, což ale znamená, že mají k dispozici jen část z potřebných peněz. Protože při zahájení podnikání je cash-flow velmi napnuté, musí se začínající podnikatel chovat velmi prakticky a z každé vynaložené koruny získat maximum.

 

Jak na bootstrapping

Elegantní způsob, jak mít své výdaje a zisky pod kontrolou je bootstrapping. Bootstrapping znamená zahájit podnikání s velmi malým nebo žádným rozpočtem, ale s maximálním využíváním dostupných zdrojů. To znamená vydávat málo peněz, neplatit si mzdu, využívat outsourcing.

Může to trvat delší dobu, než usadíte svůj výrobek na trhu, protože jste odkázáni ve všem jen sami na sebe a často se učíte za pochodu. Bootstrapping vás ale udrží bez dluhů. Musíte mít ale stále na mysli, že každý výdělek, který budete mít, je potřeba investovat zpět do podniku. Abyste to zvládli, musíte si bootstrapping adoptovat jako styl života.

 

Zásady podnikání formou bootstrappingu

1Podnikat začněte při zaměstnání, abyste měli základní hotovost

Pokud ukončíte svoje zaměstnání, budete mít více času na své podnikání, ale na druhou stranu to představuje riziko, že vaše podnikání nebudete mít z čeho financovat. Proto je vhodné udělat zpočátku kompromis mezi podnikáním a zaměstnáním. Nemělo by to však trvat dlouho, dejte pozor na to, aby z vašeho podnikání nezbyl pouze koníček.

2Testujte podnikatelský záměr a nebojte se konce

Než utratíte hory peněz za vývoj nebo produkci svých výrobků či služeb, měli byste hovořit se svými zákazníky o jejich zájmu o vaše zboží. Měli byste se ptát na to, jak budou váš produkt používat, jaké chtějí, aby měl vlastnosti, a kolik jsou ochotni za něj zaplatit.

Tyto informace vám pomůžou potvrdit správnost vašeho konceptu a ospravedlnit vynaložený čas a náklady na založení vašeho podniku. Ovlivní to také vaše priority, co musíte zařídit ihned a co počká na později, až budete mít více peněz.

Na druhé straně, když už začnete, musíte také vědět, kdy skončit. Svému podnikání musíte dát příležitost ukázat, zda jde opravdu konkurenceshopné. Musíte si za každé situace zachovat reálný pohled a dost síly k tomu, abyste si dokázali říct, že se vašemu podnikání nedaří a bude lepší ho ukončit. Rozhodnutí neuděláte na základě několika zákazníků, ale musíte zvážit, kdy je načase přestat podnikat.

3Přemýšlejte, jak utratit co nejméně

Pokuste se utratit minimální částky za věci jako je vybavení, software, služby apod., které zdánlivě potřebujete, aby váš podnik mohl začít fungovat. Neospravedlňujte vysoké náklady tím, že jde o dlouhodobé řešení. Většinou dlouhodobé řešení nebudete potřebovat.

4Nebudujte zbytečně velký tým

Bootstrapping využívá pouze to, co máte, tzn. očekávejte především vlastní pot a dřinu. Pamatujte na to, že jste ta nejlevnější pracovní síla, kterou máte.

Velký tým může vyčerpat váš rozpočet velmi rychle, daleko rychleji než jiné položky rozpočtu. Dokud nebudete mít dobré cash-flow, najímejte jen lidi, které nezbytně potřebujete. Pokud je to potřeba, dejte členům existujícího týmu více funkcí a nabídněte odměny dle zisku podniku místo zvyšování stálého platu.

5Najměte si brigádníky či studenty na praxi

Vysoké a střední školy ve vašem okolí jsou velkou příležitostí jak najít brigádníky, kteří hledají praxi do svého životopisu. Jejich výhoda tkví v tom, že jde o velmi kreativní lidi, kteří mají velké nadšení pro práci. S jejich pomocí můžete ušetřit své peníze, které byste jinak museli vynaložit na stálé zaměstnance.

6Vytvářejte dojem velkého

Vytvářejte dojem „velkého“ bez velkých budov a množství personálu. Využívejte hlasové zprávy, špičkové internetové stránky, soukromé služby zákazníkům a to vše s malými náklady, abyste udělali dojem ve srovnání s vaší konkurencí.

7Buďte kreativní

Jedno z řešení jak začít podnikat s nízkými náklady, je objevit originální a smysluplný způsob, jak dosáhnout toho, co potřebujete. To je důležitější než utrácet velké částky peněz. Všechno co potřebujete je blog, e-mail, vizitky, facebook a trochu kreativity.

8Dejte svým výrobkům a službám příležitost, aby je zákazníci objevili

Vzhledem k omezeným finančním prostředkům nebudete mít potenciál oslovit najednou velké množství potenciálních zákazníků. Využívejte proto prostředí, kde mohou vaši nabídku zákazníci objevovat postupně. Vybudujete si tak okruh věrných zákazníků, kteří jsou lepší než náhodní zákazníci, které získáte prostřednictvím slev a podobných akcí.

9Využijte outsourcing

Pokud nemáte zdroje na to zapojit vlastní zaměstnance, přemýšlejte o možnosti koupit danou práci jako službu (tzv. outsourcing). Musíte ale zhodnotit klady a zápory toho, že práci neděláte vlastními silami, jako je například možný únik informací, operativnost řešení pracovních úkolů apod.

10Dejte šanci sociálním sítím

Používejte FB a Twitter, abyste se spojili se svými zákazníky. Tyto sociální sítě jsou dostupné zdarma a můžete je výhodně využít pro šíření povědomí o vaší značce mezi širokou veřejnost. Udělejte ze sebe odborníka ve svém oboru a blogujte na svých stránkách nebo stránkách, které se věnují vašemu oboru podnikání. Potenciální zákazníci se na vás budou obracet a to je pro vás dobrá příležitost si je získat na svou stranu.

Zásady bootstrappingu v kostce

Zjednodušeně řečeno – sledujte své náklady, věřte svým instinktům a tlačte věci dopředu, s nadšením pro svůj sen. Váš růst může být pomalejší s bootstrappingem, ale je to celé vaše. Až stabilizujete vaši značku na trhu, můžete požádat o cizí kapitál, aby vám usnadnil fázi dalšího růstu.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.