Crowdfunding: Když dav přispívá

Princip crowdfundingu je starý možná jako lidstvo samo. Jen dostal blýskavý kabátek z moderních materiálů.

Pamatujete si alespoň matně z hodin dějepisu na něco o tom, že v druhé polovině 19. století probíhala veřejná sbírka na výstavbu budovy Národního divadla? Tehdy se tomu tak neříkalo, ale šlo o crowdfunding. Mezi lidmi kolovaly kasičky s příspěvky – peněžními, i hmotnými a povědomí o sbírce se šířilo prostřednictvím vlasteneckého tisku. Když se přeneseme zpět do 21. století, plní roli kasiček webové portály a místo tiskovinami se zprávy šíří na sociálních sítích.

Drobné mají moc

Crowdfunding dnes slouží pro získávání drobných finančních příspěvků do projektu – charitativních i komerčních. Jeho síla je v počtu přispěvatelů, může jich být až na tisíce.

Pokud bychom jej měli dát na váhy oproti klasickému investování, vyšel by z pohledu start-upů jako vítěz, ale nedá se to zevšeobecnit. Záleží na typu byznysu. Výhoda je ta, že se u crowdfundingu nemusíte vzdát žádného rozhodovacího práva, procenta z příjmů ani se zaprodat investorovým ideálům a komerčním cílům.

 

Má to ale jedno „ale“. Až na pár výjimek u crowdfundingu platí, že pokud se vám nepodaří nasbírat celou cílovou částku, nedostanete nic. Je to prostě vabank.

Portály si berou provizi v rozmezí 5 až 10 % podle výše cílové částky. Někteří i při neúspěšné kampani, což je fakt, který vás donutí na projektu pořádně marketingově pracovat a především zvolit správnou výši potřebné investice (cílovou částku).

Na nasbírání částky máte na crowdfundingových portálech určený počet dní (např. na HitHitu je to 45 dní, na KickStarteru i IndieGoGo volitelně, ale maximálně 60 dní).

Forbes.com uvádí, že se v roce 2011 se v crowdfundingu proinvestivalo 1,2 miliardy dolarů. Pro rok 2014 se očekává, že trh skončí s číslovkou 10 (miliard dolarů).

Kam jít

Možnost ukousnout si svůj dílek je na desítkách portálů. Jejich kompletní seznam najdete na Wikipedii.

 

Pokračování článku o crowdfundingu čtěte ZDARMA v e-magu Starting Up:

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.