Crowdfunding: V čem vězí úspěch projektu

Úspěšnost crowdfundingových projektů je okolo 50 %. Z kola tedy musí ven polovina projektů, které na svou cílovou částku nedosáhnou. Dostat se do té šťastnější padesátky je tak trošku alchymie. Musíte namíchat správný poměr žádoucích ingrediencí.

Ještě, než začnete vážit, rozmyslet si, v čem to všechno upečete. Crowdfudingových platforem jsou desítky, každá má své pro a proti. Dejte si na čas a vyberte tu správnou pro váš projekt. Metodu pokus-omyl si raději nechejte na něco méně důležitého. Tady to musí být na první dobrou. 

Pokud si myslíte, že stačí projekt zaregistrovat na crowdfundingovém portálu a pak sedět s rukama v klíně, do kterých vám pak znenadání spadne měšec peněz, pletete se. I tady platí, že vrátit se vám může jen tolik, co do toho sami investujete.  Nemyslíme tím peníze (třeba na placenou kampaň, i když tu byste měli v pravou chvíli taky zvážit), ale invenci a úsilí, které do projektu každý den vložíte.

Za dobu existence crowdfundingových platforem se ukázalo, že existují dvě psychologické hranice, které je nutné pokořit, aby se vám podařilo nasbírat celou cílovou částku.

První hranice je na 30 %. Málokdo má chuť podpořit něco, co zatím nepodpořil nikdo jiný. Než pustíte info o vašem crowdfundingovém projektu do širého světa, oslovte nejdříve svou rodinu, přátele a vaše blízké známé, kteří mají větší tendenci přispět, i když je cílová částka pod 30 %, protože vás znají osobně.

Využijte sílu vaší komunity – vaši fanoušků na sociálních sítích, zákazníků, obchodních partnerů a jim podobných. Pokud kolem projektu nemáte skupinku příznivců a věříte, že ji vybudujte právě pomocí crowdfundingu, budete zklamaní.  Ze zkušeností úspěšných projektů se ukázalo, že jen třetina příspěvků pochází z kont lidí, kteří vás projekt předtím vůbec neznali. Myslete na to.

Vyplatí se také na začátku „nasypat“ do vašeho crowdfundingového projektu své vlastní peníze, které máte v plánu do projektu tak jako tak investovat. Po překování prvního bodu zlomu si začnou projektu všímat i lidé, kteří do něj nejsou nijak osobně zainteresování. Druhý psychologický efekt nastane při překročení 70% hranice cílové částky. To už budou mít chuť přispět i lidé zcela cizí, protože jim dává cílová částky jasný signál, že je o co stát. Jednoduše se nechají strhnout davem.

 

„Je to jako s kavárnou. Když vidíš přes výlohu, že tam nikdo není, nepůjdeš ani ty dovnitř. Když tam je pár stolků obsazených, řekneš si: proč ne, zkusím to. A když je uvnitř skoro plno, chceš tam taky, protože to je zřejmě oblíbené a vyhledávané místo,“ uvedl pro ilustraci Pavel Eichler, spoluzakladatel Hithitu, na portálu kliktivisti.cz.

Recept

Do základu přijde dobrý nápad, za kterým si pevně stojíte – jinými slovy, pokud svému projektu stoprocentně nevěříte, radši to s crowdfundingem ani nezkoušejte. Ideální je, pokud je kreativní (daří se především filmovým, hudebním, desinovým nebo softwarovým projektům). Jestli je projekt komerční, nebo neziskový, na tom až tolik nezáleží. V každém případě nefungují projekty napolo-upečené.

 

Pokračování článku o sociálním podnikání čtěte ZDARMA v e-magu Starting Up:

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.