Crowdfunding: Komu se to povedlo u nás

I některé české crowdfundingové projekty stojí za povšimnutí. Nepyšní se sice tak vysokými cílovými částkami, jako ty na KickStarteru, ale ukazují, že crowdfunding, jakožto zdroj příspěvků na kreativní projekty, funguje i u nás.

Chtěli bychom vám to dokázat na dvou projektech. Na českém crowdfindingovém portálu Hithit se pokusil vybrat desetitisícovou částku známý český publicista a spisovatel, odborník na média, komentátor a analytik Miloš Čermák. Podařilo se. Říkáte si právě: “no jo, jenže my nejsme slavní“? Že to není pádný argument, ukážeme na projektu, který neměl výhodu mediálně známé osobnosti, ale přesto uspěl – BAGOBAGO.

Miloš Čermák

Miloš Čermák zkusil své štěstí na HitHitu hned dvakrát. Nebudeme vás napínat – oba pokusy byly úspěšné. A bylo to tím, že oba byly dobře promyšlené.

Poodhalit pozadí (příběhu) na začátek nikdy neškodí: Na svůj blog www.zfleku.cz psal Miloš Čermák každý den jednu povídku. Jeho povídky tam četlo asi 2 tisíce lidí denně, kteří je všemožně komentovali, a autorovi to takto stačilo. Časem se ale začaly ozývat hlasy, které křičely po hmatatelném, knižním vydání povídek z fleku.

Ne, že by o vydání sbírky povídek Miloše Čermák nebyl zájem – oslovili ho vydavatelé, ale to by byl osud povídek v rukou někoho jiného, než jeho starostlivého otce. Nabídky k vydání knihy odmítl a pokusil se ji vydat sám. Použil na to právě crowdfundingový portál HitHit. A kdo ví, možná měl v úmyslu hlavně si na vlastní kůži otestovat to, co už v zahraničí dlouhá léta funguje. Ať to bylo tak nebo jinak, povedlo se.

V roce 2013 založit projekt Lovestory ve výtahu (a dalších 77 povídek z fleku), na který chtěl vybrat 80 tisíc korun. Nakonec vybral dvakrát tolik. Kniha vyšla, ale Miloš Čermák v psaní povídek na svůj blog neustal.

 

Uběhl tak tak rok a už měl zásobu článků pro novou knihu. Nevadilo mu jít dvakrát do stejné řeky a tak byl na světě už druhý crowdfundingový projekt Bez lajku neodejdu (a další nové povídky z fleku). Napsal k němu toto:

„Loni jsem díky Hithit.cz vydal knížku povídek z fleku. Teď chci vydat druhou, protože mám radost, že se lidem ta první líbila. Že se vám líbila. Rád bych vám ji (pro)dal k letošním Vánocům. Radši než popis projektu píšu povídky. A o tom tenhle projekt je. Píšu krátké (někdy trochu delší) povídky, kterým říkám "z fleku". Ne vždycky jsou "z fleku", někdy se s nimi trápím, ale to jméno se mi pro ně líbí. Toť všechno.“

A to bylo opravdu všechno – více jste se o jeho projektu dozvědět nemohli.

Samozřejmě nemůžeme opomíjet, že kdyby šlo o no name autora, uspět v crowdfundingu by pro něj bylo o dost složitější. Velkou inspiraci ale můžeme najít u odměn, které za příspěvek Miloš Čermák slíbil.

V obou případech využil klasický „předplatenkový“ typ odměny (podepsaný výtisk knihy za příspěvek 300 Kč), nebál se ale nabídnout ani lístky na křest knihy, originál její ilustrace, povídku na přání, večer strávený s jeho osobou nebo prodej samotné domény zfleku.cz (což by znamenalo konec povídek z fleku, takže není divu, že zůstala „na ocet“). Vše doplněno o jeho nezaměnitelný způsob psaní a humoru. Sečteno podtrženo, druhý projekt sklidil podobný úspěch jako ten první (vybralo se 140 000 Kč).

Nejzajímavější na obou projektech povídek z fleku je to, že dohromady více než 600 lidí zaplatilo za to, co si mohli volně přečíst na jeho blogu. Nevěřitelné, ale pravdivé.

Miloš Čermák o svých zkušenostech s crowdfundingem napsal ve svých domovských Hospodářských novinách: „Do experimentu s crowdfundingem jsem se pustil, protože jsem ho bral jako test, že po útrpném pobytu v knihkupectvích neskončí ve sběrných surovinách ani Levných knihách. Dnes asi málokdo píše knihy proto, aby zbohatl. Ani já jsem to neměl v plánu. Na druhou stranu jsem už ve věku, kdy se mi nechce dělat něco zbytečně, a navíc zadarmo. Chcete knížku? Tak si ji kupte dopředu. … Pro tvůrce crowdfunding znamená jít s kůží na trh a být připraven na případný neúspěch. Těch je víc než úspěchů. Ale když se to podaří, odměnou je slastný pocit. A taky nová sbírka povídek v knihovničce plus pár peněz na účtě. Hrnečky ani baseballové čepice se svým jménem zatím nechystám. Ale o další knížku zrozenou z crowdfundingu bych se příští rok zase rád pokusil.“

Zdroj: ihned.cz

BAGOBAGO

„Svět trpí nedostatkem míst k sezení. Proto jsme vymysleli první sedací batoh na světě. Jenže pro malou rodinnou firmu je obtížné dostat se do velkých prodejních sítí. Pomozte nám proto v létě rozšířit BAGOBAGO mezi lidi vlastními silami!“

To je úvodní věta, kterou autoři sedacího batohu BAGOBAGO lákali letos na začátku léta na českém crowdfundingovém portálu Hithit.cz k přispění do rozpočtu 120 000 Kč, který potřebovali k tomu, aby se se svými batohy mohli p(r)osadit na festivalech. A mluví za vše.

Projekt BAGOBAGO jsme vybrali jako velmi povedenou ukázku toho, jak sklidit úspěch v crowdfundingu. Pojďme si to rozebrat.

Pokračování článku o crowdfundingu čtěte ZDARMA v e-magu Starting Up:

Foto: BAGOBAGO

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.