Bootstrapping aneb řízení ekonomické stránky podnikání

Předpokládejme, že z nějakého důvodu nemůžete získat peníze na své podnikání – nejste miláček bank ani nepodnikáte s osvědčenou technologií na osvědčeném trhu. Nebo prostě jen váš podnik není vhodný pro rizikový kapitál, tj. nepodnikáte v oblasti s možností rychlého růstu a nemáte hodnotu desítek milionů. Znamená to, že byste to měli vzdát? Vůbec ne. Můžete zkusit zahájit vaše podnikání s omezenými nebo žádnými finančními prostředky, tedy pomocí zásad bootstrappingu.

5Začněte jako firma poskytující služby

Řekněme například, že chcete mít firmu na výrobu softwaru, zákazníci budou stahovat váš software nebo jim budete posílat DVD, za které budou platit. To je pěkný, jasný a osvědčený podnikatelský model. Ale než svůj software vyvinete, můžete poskytovat poradenství a služby vztahující se k vašim znalostem, které vám pomáhají vytvářet software. Má to dvě výhody – okamžité příjmy a průběžné testování vašeho vývoje. Váš produkt tak nasadíte na trh dobře prověřený a potom můžete vaši firmu přeměnit na výrobní softwarovou firmu.

6Zaměřte se na funkčnost a ne na vzhled

Lidé dají hodně na vzhled, o tom není třeba polemizovat. Příkladem jsou značky Mercedes, Swatch, Armani apod. Ale bootstrapper se zaměřuje při nákupech na funkčnost, které mu umožní dostat se z bodu A do bodu B, vědět kolik je hodin, mít slušné oblečení. Při nákupu funkčnosti vždy zaplatíte daleko méně, než když je součástí funkčnosti také lákavý vzhled. Židle vás musí udržet a není potřeba, aby to u vás vypadalo jako v galerii moderního umění. Vytvářejte velké věci, ale kupujte levné.

7Vybírejte si své bitevní pole

Bootstrapper si vybírá bitevní pole. Nebojuje na všech frontách, protože si to nemůže dovolit. Pokud například plánujete otevřít pneuservis, nemusíte mít multifunkční automatické stroje, ale potřebujete být schopen přezouvat gumy. Nebo připravujete-li nové internetové stránky na principu poskytování reklamy pro zákazníky, zeptejte se sami sebe, zda-li opravdu v této fázi potřebujete speciální, na míru programovaný software nebo můžete použít univerzálnější řešení? Pravděpodobně druhá možnost bude správná.

8Udržujte nízký stav pracovníků

Hodně podnikatelů si udržuje vyšší počet zaměstnanců než skutečně potřebuje pro případ, že se podniku bude dobře dařit. Plány při zahájení podnikání jsou však zpravidla velmi optimistické a během prvních let se nenaplní. Je zbytečné platit příliš velké prostory, techniku, školení a platy za nepotřebné pracovní síly. Pokud zjistíte, že vaše prodeje přece jen rostou velmi dobře, budete mít otevřené možnosti. Existuje hodně investorů, kteří čekají, až jim někdo zavolá, že potřebuje dodatečný kapitál na růst firmy, protože nestíhá uspokojovat poptávku zákazníků. Nepřipravujte se zbytečně na lepší časy, dokud nenastanou.

9Snažte se vypustit mezičlánky

Optimální počet úst nebo rukou mezi bootstrapperem a jeho zákazníkem je nula. Samozřejmě, že sklady pomáhají k dostupnosti zboží a velkoobchody zajistí distribuci. Ale žijeme v době elektronických obchodů, takže můžete prodávat přímo a nechat si celou obchodní marži. A co víc, přímou prací se zákazníky se daleko více dozvíte o jejich potřebách, než když využíváte pro prodej prostředníky. Sklady a velkoobchody pokryjí zvýšenou poptávku, ale nevytváří ji. Až vytvoříte dost poptávky, můžete vždycky do hry zapojit další distribuční články.

10Vymezte se vůči lídrům

Nemáte peníze, abyste vysvětlili příběh vašeho výrobku, když začínáte od nuly? Potom to ani nezkoušejte. Místo toho se vymezte vůči lídrům. Toyota představila svoji prémiovou značku Lexus jako auto srovnatelné s Mercedesem. Ušetřila polovinu peněz za standardní reklamu.  Nemusela vůbec vysvětlovat, co znamená „dobrý jako Mercedes“.

11Nalévejte si čistého vína

Bootstrapper musí „pít čisté víno“ a to každý den ve velkých dávkách, aby zjistil pravdu o svém skutečném stavu. Reálný stav podnikání zjistí jednoduchou kalkulací – celkovou částku disponibilní hotovosti vydělí měsíční spotřebou hotovosti. Výsledek mu řekne, jak dlouho může ještě žít. Hlavní příčina neúspěchu při zakládání podniku nastává, když dojdou peníze.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.