Andělé začínajících podnikatelů

Základem pro podnikání je dobrý nápad. Na jeho realizaci jsou ale potřeba peníze. Stejně tak potřebuje kapitálovou injekci malá firmička, která cítí, že má na víc – ale k financování své expanze opět potřebuje peníze zvenčí. Banky na podnikatelské projekty s žádnou či jen minimální historií pohlížejí značně nedůvěřivě. Co je pro banku nepřijatelným rizikem, může být zajímavou výzvou pro soukromého investora, ochotného vložit své peníze do nejistého podniku s vidinou budoucích zisků.

Business angel – investor, který do vaší firmy přinese kapitál i odborné znalosti a kontakty

Zajímáte se moderní příležitosti pro financování vašeho podnikání? Poptáváte kapitál? Myslíte si, že vaše firma má potenciál do budoucnosti? Business angel by právě pro vás mohl být vhodným investičním partnerem.

Kdo je business angel a co může do firmy přinést?

Najít svého „byznys anděla“, jak se těmto hráčům přezdívá, však není snadné. A pokud ho firma najde, musí ho přesvědčit. I byznys anděl zvažuje míru rizika v poměru k vynaloženým prostředkům. Tzv. bussines angels neboli česky „byznys andělé“ jsou většinou bývalí podnikatelé či manažeři, kteří mají díky svému úspěšnému podnikání na svém kontě dostatek volných peněz, které chtějí investovat do nadějné firmy a aktivně se podílet na jejím vývoji.

Za své peníze investor získává minoritní podíl ve společnosti a možnost mluvit a zasahovat do jejího podnikání. Jeho cílem je, aby se firma zdárně rozvíjela a zvyšovala svou hodnotu. Svůj zisk (či ztrátu) realizuje ve chvíli, kdy tento svůj podíl prodá, ať už zpět původním majitelům společnosti či dalšímu finančnímu investorovi či strategickému partnerovi. K tomuto exitu dochází obvykle po čtyřech letech – jde o střednědobé investice, žádné rychlé peníze. Zároveň jde o dost rizikovou investici. Statistiky ukazují, že jen mizivé procento začínajících podnikatelských projektů uspěje. Pokud se to ale podaří, odměna je sladká – výnosy z investice se pak mohou počítat i v řádech desítek procent.

Doporučení Nová krev českého podnikání

Chcete rozjet podnikání a chybí vám finance?

Získat je můžete rychle, jednoduše a bez zbytečného papírování. Tak přestaňte nosit podnikatelské nápady jen v hlavě a zrealizujte je.

Trochu jako v televizi

Koncept Business Angels vznikl v USA, odkud se postupně rozšířil i do západní Evropy a pomalu se začíná prosazovat i v Česku. Ve větší známost vešel s českou verzí investorské reality show uváděné v České televizi pod názvem Den D – původní formát se proslavil po světě pod názvem Dragons' Den.

Soutěžícími jsou začínající podnikatelé, kteří hledají peníze na rozjezd podnikání nebo na rozvoj svého již krátce existujícího podnikatelského projektu. Ti předstupují před neúprosnou porotu složenou z úspěšných byznysmenů ochotných investovat své peníze. Úkolem soutěžících je v krátké prezentaci přesvědčit investory, že právě jejich projekt skutečně za investici stojí.

Skutečné hledání investora se od televizní show značně liší, půdorys je ale obdobný. Základem je najít potenciálního investora, oslovit ho a přesvědčit ho, že skutečně stojí za to, aby se daným projektem zabýval. Je možné pokusit se oslovit někoho z těch, kteří své tváře zviditelnili v podnikatelské reality show Den D, jako je například Ondřej Bartoš či Tomio Okamura. První jmenovaný spolu s několika dalšími českými „byznys anděly“ založili investiční fond jménem Credo Ventures, který se systematicky zabývá investicemi rizikového kapitálu. V Česku působí také několik společností, které si kladou za cíl zprostředkovat kontakt mezi „andělem“ a nadějnými začínajícími podnikatelskými projekty - Business Angels Czech či Central European Advisory Group, na evropské úrovni pak je to EBAN (The European Trade Association for Bussiness Angels).

Anděl ano, Ježíšek ne

Pokud se podaří investora najít a vzbudit jeho zájem, není ještě zdaleka vyhráno. Než investor skutečně otevře svou peněženku, bude chtít přesně nastavit pravidla hry, aby ochránil svou investici. Právě v této fázi celé hledání investora často zkrachuje – investor a podnikatel se zkrátka nedohodnou. Mnohdy vinou mylných představ toho, kdo jde za investorem pro peníze.

Častým omylem podnikatelů, kteří by rádi pro růst své firmy využili pomoci „anděla“ je představa, že byznys anděl je něco jako Ježíšek, který rozdává dárky. Ve skutečnosti však investor není žádný Ježíšek ani spásný anděl. A za vložené peníze požaduje protihodnotu. Tou je významný minoritní podíl ve společnosti a tím i vliv na její chod. Míra tohoto vlivu je dána nejen výší podílu, za niž je ochoten investor vložit do firmy své peníze, ale také dalšími mechanismy, kterými chce ochránit svou investici a zajistit její návratnost.

 

Investor může například požadovat právo veta v určitých záležitostech – třeba když se vedení firmy rozhodne, že zcela změní obor svého podnikání nebo zásadně změní svou dosavadní strategii a jemu to nepřijde ani trochu jako dobrý nápad.  Je jen na podnikateli, na jaké podmínky je ještě ochoten přistoupit a kde už je nepřekročitelná hranice – ať co se týče velikosti podílu investora či jeho dalších podmínek.

Výhody rizikového kapitálu

Velkou výhodou tohoto způsobu financování ve srovnání s bankovním úvěrem je to, že v průběhu investice nedochází k odčerpávání volných finančních prostředků ze společnosti. Veškeré zisky jsou investovány zpět do rozvoje firmy. Tím společnost sílí a narůstá její hodnota. Stejně tak jsou menší i požadavky na krytí investice. Na rozdíl od financování z bankovního sektoru nemusí být celkový objem investice kryt majetkem společnosti, veškerý objem investice je považován ze strany investorů za rizikový kapitál. Finanční prostředky však nejsou jediné, co může podnikatel díky „andělskému investorovi“ získat.

Přítel na telefonu, nikoli pracovní síla

Kromě svých peněz investor přináší do společnosti rovněž své obchodní zkušenosti, je ochoten a schopen poradit s řadou věcí týkajících se firemních financí a může být začínajícím podnikatelům s dobrým nápadem a zápalem pro věc, ale nedostatkem zkušeností. V mnoha případech přináší i užitečné kontakty, které pomohou začínajícímu podniku například při rozvoji distribuční sítě.

Někteří podnikatelé však mají mylnou představu, že s investorem získají i pomocníka ke svému podnikání. Investorovi ale nejde o to, aby si za své peníze obstaral pracovní úvazek. Nechce ani vlastní firmu, v níž bude plně angažován – tu už dávno má nebo ji už s úspěchem prodal. Svou roli vidí spíše v pozici „přítele na telefonu“, který ochotně poradí, když je třeba. Nikoli někoho, kdo řeší záležitosti denního chodu firmy.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.