Jak udržet náklady na podnikání na uzdě

Moudré knihy praví, že cílem každého podnikatele by měla být maximalizace zisku za současné minimalizace nákladů. Ačkoliv to může vypadat velmi sofistikovaně, prakticky nejde o nic objevného – snižovat své náklady a zvyšovat zisk je denní chléb všech podnikatelů. O to, jak přímo zvyšovat zisk nám v tomto článku nepůjde, zato vám prozradíme, jak přistupovat ke snižování nákladů na podnikání (a tím zvyšovat zisk nepřímo).

Manažerský pohled na snižování nákladů

Pokud jde o snižování, resp. optimalizaci nákladů, musí mít podnikatel na paměti několik pravidel, které jsou důležité pro udržování nákladů na uzdě.)

Je třeba mít

  • motivující systém hodnocení zaměstnanců,

Odměňování zaměstnanců musí plnit účel motivace k dosahování vyšších výkonů (objemu produkce nebo třeba prodeje) při současném hledání úspor na nákladech. Je dobré, aby zaměstnanci byli srozuměni s tím, že pokud dosáhnou úspor (a nesníží se tím objem produkce nebo, v lepším případě, ještě zvýší), vy jako zaměstnavatel se s nimi podělíte o dodatečný zisk.

  • propracované plánování a systém vyhodnocení odchylek,

Pro optimalizaci nákladů je v první řadě třeba plánovat produkci a s ní spojené náklady. Pokud se skutečnost od plánu odchýlí v negativním směru, je třeba odchylky vyhodnotit, zjistit jejich příčiny a patřičně se k nim postavit.

  • jasně definované kompetence a procesy.

Pokud vhodně nastavíte pracovní procesy, budou se vám náklady držet na uzdě mnohem snáze. Plýtvání bývá zpravidla způsobeno špatnými nebo nedostatečně definovanými procesy v podniku. Zároveň platí, že za každou činnost v podniku musí být někdo plně kompetentní.

Praktický pohled na snižování nákladů

Z praktických rad, které je možné použít ve většině podniků můžeme vzpomenout například

  • outsourcing,

Činnosti, které netvoří podstatu podnikání, je možné přenechat specializovaným firmám. V praxi je běžné, že servisní činnosti (např. účetnictví, úklid apod.) vykonávají kmenoví zaměstnanci, ale jejich vytížení není dostatečné a náklady na takové činnosti jsou pak neúměrně vysoké. Řešením je tyto činnosti (většinou služby) nakupovat od jiných podnikatelů. Podnikatel tím získá větší flexibilitu, jeho zaměstnanci nejsou vytíženi neproduktivními činnostmi a tím ušetří.

  • leasing,

Leasing, jinými slovy pronájem, se dá využít u technologií, výrobních strojů, firemních automobilů apod. Pokud potřebuje podnikatel zajistit např. další výrobní stroje, nemusí je nákladně nakupovat, ale pouze pronajmout – kdy se náklady rozprostřou do mnohem delšího období a pro bankovní účet podnikatele to není taková zátěž. Leasing se zároveň vyplácí i z daňového hlediska.

  • vyjednávání vždy a všude.

I malé podniky nebo živnostníci jsou dnes lukrativní klienti a dodavatelé se jim snaží ve většině případů vycházet vstříc. Pokud vašemu podnikání nesedí předpřipravené balíky služeb (např. telefonní paušály), nebojte se vyjednávat o lepších podmínkách, které vám budou více nákladově vyhovovat.

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.