Start-up a daně

V začátku podnikání oceňuji spíše skutečnou práci než dlouhé přemýšlení. Netrápit se daněmi, dokud jste nic moc nevydělali. Pustit se do toho, co přinese výnosy. Věnovat větší energii práci samotné než důslednému studiu byrokracie. Nakonec jako začínajícímu podnikateli vám i státní sféra leccos odpustí. Chtěl bych vám ale představit alespoň základní daňový rámec, abyste se byli schopni racionálně a rychle rozhodovat. Daně mají svojí logiku. Jen ji najít.

Začátek podnikání a daně

Prvně, podnikáte v neanonymním prostředí. Konkrétní úředník na finančním úřadě si při větším počtu problémů bude vaše jméno pamatovat. Všude sedí lidé. Ne roboti. Ne nájemní vrazi. Ale poměrně racionální lidé. Jestliže ukážete, že svoje povinnosti chcete opravdu plnit, rádi vám pomohou. To platí jak pro finanční úřad, tak i pro pojišťovny a ostatní instituce. Stačí zvednout telefon. I komunikace e-mailem je s finančními úřady poměrně svižná, často i rychlejší než mezi podnikateli.

I zpracování daní ze strany finanční správy je racionální. Finanční úřady mají systém ADIS. Automatizovaný daňový informační systém. Je to propracovaný systém, který komunikuje i s jinými úřady, například katastry nebo matrikami. Zároveň shromažďuje nepřeberné množství informací o jednotlivých daňových subjektech – o vás. Systém automaticky vyhodnotí rizikovost podání i vás, jako subjektu. Na základě čeho? Podáváte přiznání pozdě? Platíte pozdě? Jste stále ve ztrátě? Nekomunikujete? Vše je za minusové body. A čím vyšší rizikovost, tím větší kontrola. To je logické. Formální vady přiznání můžete zjistit jednoduše sami. Jestliže pro vyplnění přiznání použijete elektronické podání v rámci ADIS dostupné na adrese eds.mfcr.cz, jedním tlačítkem zkontrolujete svoje vlastní přiznání podobně, jako jej formálně zkontroluje váš finanční úřad. Dobré, ne?

Jak je to s podnikáním a daněmi?

S podnikáním je to vždycky těžší. Máte větší míru odpovědnosti. Sami za sebe i za jiné. A samostatnosti. Pro začátek doporučuji použít Google a nasávat informace. Nebo iPodnikatel.cz. Tam naleznete vše podstatné pro začátek podnikání. Samotný začátek nijak finančně těžký není, stačí zajít vybavený tisícikorunou a odhodláním na živnostenský úřad.

Podnikatelé ve výhodě

Oproti zaměstnancům mají podnikatelé, kteří jsou fyzické osoby, nižší daně. I odvody sociálního a zdravotního pojištění. Čísla máte opět v tabulce u článku. A co je skvělé, lze uplatnit paušální výdaje. Při obyčejné živnosti si tak snížíte základ daně o 60 %. Jestliže si zaměstnanec vydělá 1 000 korun, daň se mu vypočte ze 1 340 korun superhrubé mzdy. Daň z příjmů fyzických osob je 15 %. Záleží ale z čeho. U zaměstnanců je v ČR evropský unikát. Daň se počítá z daně. Sociální a zdravotní pojištění, které platí zaměstnavatel, není nic jiného než daň. Svého druhu. A toto pojištění přičtete k hrubé mzdě. To je hrubá mzda plus 34 %.

Kdežto daň u podnikatelů se počítá ze zisku. Což je rozdíl mezi příjmy a výdaji. Jestliže podnikatel vydělá 1 000 korun, daň se typicky vypočte ze 400 korun, které zbudou po uplatnění paušálního výdaje. Jestliže má výdaje vyšší, základ daně se ještě sníží. Jestli vás to zajímá blíže, na našich stránkách SimpleTax.cz si můžete zdarma stáhnout přímo publikaci k paušálním výdajům.

Vypočtená daň se sníží nejméně o 24 840 Kč. Jde o slevu na dani, která zaručuje daňovou progresi i při naší „rovné“ dani. Výsledek je jednoduchý, typický živnostník žádnou daň z příjmů platit nebude, jestliže nevydělá více než 414 000 Kč ročně.

Nezapomeňte, že musíte platit i zdravotní pojištění a sociální. To se počítá z poloviny zisku a činí 13,5 % u zdravotního a 29,2 % u sociálního. Zároveň existují minimální výše pojistného, a to měsíčně 1 797 Kč u zdravotního a 1 943 Kč u sociálního.

Faktury, doklady, archivy

Nejjednodušší to má živnostník, neplátce DPH, který uplatňuje paušální výdaje. Jeho povinnosti se vejdou do jedné věty zákona o daních z příjmů. Musí jen evidovat příjmy a pohledávky. Ani slovo o tom, jak mají vypadat jeho vystavené faktury. Přijaté doklady rovnou může házet do koše. Je ale potřeba uvažovat rozumně. Vystavování faktur by mělo mít svůj smysl, logiku. Aby nevzbuzovalo podezření u finančního úřadu, že některé faktury „zmizely“. K tomu doporučuji iDoklad.cz, online aplikaci, která je zdarma, jednoduchá a slouží právě k vystavování faktur. Co se týče výdajů, je dobré je alespoň orientačně sledovat. Jak z ekonomického hlediska, tak pro daňové porovnání, jestli skutečné výdaje náhodou nepřevyšují ty paušální.

Pokračování článku čtěte ZDARMA v e-magu Starting Up:

Autor: Michal Hanych, SimpleTax.cz

Diskuze k článku

Přidat komentář
Jan Straka Pěkný článek. Jen bych doplnil, že vedle iDokladu existuje i Fakturoid, který používám a který mi přijde ještě přívětivější.
19.3.2015 22:31 | Odpovědět

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.