DPH a online podnikání

Aby toho nebylo málo, přibyla od ledna tohoto roku online podnikatelům (kromě asi desítky méně podstatných změn) jedna těžká koule na nohu. DPH už se nebude platit v ČR, ale v zemi pobytu zákazníka. To by samo o sobě ani nebyl takový problém. Krize nastává až ve chvíli, kdy musíte mít k dispozici informaci o zemi pobytu zákazníka ze dvou neprotiřečících si zdrojů. To znamená hodiny papírování navíc. Pojďme spolu rozplést toto zašmodrchané klubko.

Koho se to týká

Zpeněžujete přes web své autorské fotky, necháváte si platit za bannery umístěné na vašem blogu, poskytujete hosting  nebo prodáváte na webu e-booky? Tak to je pech. Patříte totiž do skupiny poskytovatelů telekomunikačních služeb, služeb rozhlasového a televizního vysílání a elektronických služeb, kterých se tato nepříjemná novinka týká. Seznam všech elektronických služeb, kterých se změna místa plnění DPH týká, najdete v článku 7 prováděcího nařízení Rady (EU) 282/2011.

Ještě dva faktory tu hrají zásadní roli – země pobytu zákazníka a to, zda je nebo není podnikatelským subjektem. Pokud budou vaši zákazníci z ČR, pak můžete být v klidu. Když u vás ale nakoupí „brat zo Slovenska“ (nebo obyvatel jiného členského státu EU) a není to podnikatel (tj. je to fyzická osoba), přichází na řadu povinnost zaplatit DPH v zemi, odkud zákazník je, a ve výši, jaká se obvykle platí v dané zemi.

 

DPH se v zemích EU pohybuje v rozmezích 17 – 27 %. Výjimku na e-booky mají ve Francii, Itálii a Lucembursku, kde je DPH řádově o desítky procent nižší – to je ale jediný případ, kdy se změna místa plnění vyplatí. Jde totiž ruku v ruce s administrativním, nebojím se říct až byrokratickým, zatížením.

Dokladování = dohadování?

Rozlučte se s jednokrokovým nákupním košíkem a jednoduchými platbami např. přes PayPal. Abyste prokázali zemi pobytu zákazníka, musíte o něm začít zjišťovat informace. Fakturační adresa, IP adresa, číslo účtu, směrový kód země na SIM kartě, místo pevné linky apod. To znamená dramaticky zesložitit objednávkový proces nebo začít údaje zákazníků šmírovat někde na pozadí webu.

Potvrdit místo pobytu zákazníka můžete, až pokud se shodují dva na sobě nezávislé zdroje (např. fakturační adresa a IP adresa). To všechno navíc budete muset náležitě doložit a tyto doklady archivovat pro případ kontroly finančního úřadu po dobu 10 let. Uff.

Kolik vás celá tato „sranda“ (úprava webu, sběr údajů o zákaznících a archivace) bude stát, nikoho nezajímá. Nemluvě o tom, že úpravy na webu za účelem shromažďování informací o zákaznících (mimochodem nevyhnete se kvůli tomu povinnosti registrace na Úřadu pro ochranu osobních údajů) zcela určitě nebudou mít příznivý vliv na konverzní poměr ve vašem e-shopu. Spoustu zákazníků nutnost vyplňovat tolik osobních údajů to prostě a jednoduše od nákupu odradí.

Pokračování článku čtěte ZDARMA v e-magu Starting Up:

Napsala: Barbora Šípková

Diskuze k článku

Přidat komentář
V diskuzi není žádný příspěvek. Vložte první komentář.

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.