Nejčastější chyby zaměstnanců a zaměstnavatelů v oblasti BOZP

Chybovat je lidské. V oblasti BOZP se to ale opravdu nevyplácí, nejen že při opomenutí některých povinností mohou hrozit vysoké finanční sankce, ale především může dojít k ohrožení zdraví či dokonce života lidí, kteří se na daném pracovišti nacházejí. Poměrně často se to stává úplně zbytečně – ať už z neznalosti nebo zkrátka z nedbalosti. V tomto článku naleznete nejčastější chyby zaměstnanců i zaměstnavatelů v oblasti BOZP, kterých byste se měli vyvarovat.

Nejčastější chyby u zaměstnavatelů

  • Neznalost základních povinností v oblasti BOZP
  • Nekvalitní výběr externích dodavatelů pro školení zpracování dokumentace BOZP
  • Nedostatečné vedení průvodní a provozní dokumentace BOZP a PO vč. dokumentace od strojů a technických zařízení
  • Zaměstnavatelé i zaměstnanci musí spolupracovat

Neznalost základních povinností v oblasti BOZP

Někdy se může stát, že zaměstnavatel nezná všechny své povinnosti v oblasti BOZP. Je proto potřeba si uvědomit, že mezi ty základní patří:

  • vyhledávání a vyhodnocování rizik a stanovení a provádění opatření, která povedou k jejich odstranění či minimalizaci
  • kontrola pracovní způsobilosti zaměstnanců
  • zajištění zákonných školení k oblasti BOZP
  • zavedení knihy pracovních úrazů
  • zajištění podmínek pro poskytování první pomoci
  • zajištění lékaře, jenž bude poskytovat závodní preventivní péči
  • přijetí opatření pro případ mimořádných událostí
  • provedení kategorizace prací
  • sestavení seznamu legislativních předpisů stanovujících požadavky v oblasti BOZP
  • zpracování provozní dokumentace strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí
  • kontrola dodržování zákazu kouření na pracovišti
  • vytvoření zvláštních pracovních podmínek pro těhotné a kojící ženy a matky do konce 9. měsíce po porodu
  • vydání interních předpisů o poskytování OOPP, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků a ochranných nápojů
  • v případě podniku nad 25 zaměstnanců zajištění odborně způsobilé osoby k prevenci rizik

Nekvalitní výběr externích dodavatelů pro školení zpracování dokumentace BOZP

Při výběru externích dodavatelů pro školení BOZP či zpracování dokumentace BOZP by zaměstnavatel měl hledět především na kvalitu. Rozhodujícím faktorem by tedy neměla být pouze cena. Ten nejlevnější dodavatel totiž obvykle nenabízí zrovna nejkvalitnější služby.

Nezřídka se stává, že svého “bezpečáka” nevidíte několik let a ani nevíte, co vůbec kontroluje.  Kontroly provozoven, údržbu i kontroly a revize zařízení a strojů je nutné provádět pravidelně. Díky pravidelným kontrolám a údržbě totiž lze včas odhalit případná hrozící rizika, nebo jim dokonce rovnou předejít.

 

Nedostatečné vedení průvodní a provozní dokumentace BOZP a PO vč. dokumentace od strojů a technických zařízení

Zaměstnavatelé často poskytnou zaměstnanci pouze proškolení (povětšinou základní kurzy BOZP, PO aj.), a na seznámení s dokumentací BOZP a PO již zapomenou, nebo o této povinnosti dokonce ani nevědí. Školení zaměstnanců je mezi zaměstnavateli poměrně známá povinnost, avšak zákonná povinnost zpracování dokumentace BOZP a PO je stále chybně přehlížena. Jedná se o neméně důležitou věc, která pomáhá předcházet prevenci rizik a používá se zjm. při pracovních úrazech, seznamování zaměstnanců s riziky, při kontrolách inspekce práce apod. Také dobře vedená průvodní dokumentace od strojů a dalších technických zařízení může pomoci předcházet vzniku rizikům ohrožujícím bezpečnost a zdraví při práci. Bohužel i tuto oblast mají někteří zaměstnavatelé tendenci podceňovat.

Zaměstnavatelé i zaměstnanci musí spolupracovat

Ze zákona má za své zaměstnance odpovědnost zaměstnavatel – to je nezpochybnitelné. Ale celá oblast BOZP nestojí jen na něm, také zaměstnanci se musí řídit ustanovenými předpisy a nařízeními a vyvarovat se výše uvedeným chybám. Jen tak může být na pracovišti opravdu bezpečno.

Autor: Silvie Šnebergerová, člen spolku o bezpečnosti práce Bezpečnostpráce.info

Diskuze k článku

Přidat komentář
Jaroslav S. Dobrej článek, člověk tak bilancuje co a jak na nový rok ve firmě a tohle jsme ještě takhle do důsledků neřešili. Zajímalo by mě, jestli máte někdo zkušenost s tím, nechat si zpracovat externí audit bezpečnosti práce, a hlavně co to stojí. Koukám na tenhle web http://www.dokumentacebozp.cz/ a docela přemýšlím, že bych do toho šel, nějaké tipy? Ještě upřesním, že máme zaměstanců a jsou to vlastně 2 kanceláře, sklad a prodejna.
31.12.2014 17:57 | Odpovědět

ROZJÍŽDÍTE PODNIKÁNÍ?

Balíček Můj iPodnikatel vám s tím pomůže!

Nápady na podnikání

 

Praktické návody

Přehledné e-booky vás krok po kroku provedou všemi administrativními nástrahami při rozjezdu podnikání. Nezapomenete na nic důležitého.

Informace pro podnikatele

 

Užitečné pomůcky

Online aplikace pro tvorbu podnikatelského plánu, vzory smluv a aplikace pro správu objednávek vám zjednoduší život.

Podnikatel prosperuje

 

Spousta inspirace

Každý měsíc vám dáme nové číslo e-magu Starting UP + přístup k jeho starším číslům, videím a do databáze podnikatelských nápadů.

 

Řekněte mi o Můj iPodnikatel víc

Odběr novinek

Přihlaste svůj e-mail k odběru novinek z oblasti podnikání. Neposíláme žádný spam a můžete se kdykoliv odhlásit.

Kontaktujte nás

Napište nám e-mail.

E-mail: info@ipodnikatel.cz

Nebo se s námi spojte přes sociální sítě.

Google+    Twitter     Facebook

Sledujte nás

Jsme vám všude nablízku.